در مقاله “پارچه های شیشه ای AR برای جی اف آر سی GFRC” دیدیم که امروزه علم و تکنولوژی چه تاثیر شگرفی در نوآوری و ابداع در تولید مصالح ساختمانی مختلف بر جا گذاشته است. که یکی از پیشرفته ترین و پرکاربردترین این محصولات بتن ها هستند. که جی اف آر سی GFRC از جمله بروزترین و نوین ترین مصالح ساختمانی و از گونه های بتن می باشد. که در این نوشته سعی داریم به برخی از سوالاتی که پیرامون این بتن مطرح می شود بپردازیم.

اولین سوالی که ممکن است در این رابطه پیش بیاید این است که اصلا جی اف آر سی GFRC به چه مصالحی گفته می شود؟

در جواب باید گفت که جی اف آر سی GFRC نوعی بتن است که به جای آنکه توسط آرماتورهای فولادی تقویت و مسلح شود، با استفاده از دستگاه های ویژه و روش اختلاط به خصوصی که دارند، الیاف شیشه را داخل بتن مخلوط می کنند و به این ترتیب هم مقاومت کششی و هم مقاومت خمشی بتن را بالا می برند. افزایش مقاومت خمشی باعث می شود که بتوان از جی اف آر سی GFRC در شکل های با انعطاف بالا و طراحی های خاص بهره مند شد.

افزایش مقاومت خمشی جی اف آر سی GFRC

سوال دیگری که ممکن است در رابطه با جی اف آر سی GFRC پرسیده شود این است که آیا نماهای تولید شده از پنل های جی اف آر سی GFRC برای همه ساختمان ها مناسب است یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش لازم است گفته شود که با توجه به خواص و مزایای مهمی که از لحاظ مکانیکی و هم چنین فیزیکی بتن های جی اف آر سی GFRC نسبت به سایر انواع بتن ها دارند، جی اف آر سی GFRC را می توان برای همه ساختمان ها مناسب دانست. اما به جهت آنکه این محصول از برخی مصالح نماکاری ساختمان دارای ارزش و بهای بالاتری می باشد، معمولا در ساختمان های شیک و لوکس این محصول را در نمای ساختمان به کار می برند.

پرسش بعدی راجع به استفاده از جی اف آر سی GFRC در شرایط آب و هوایی مختلف است. که آیا می توان در مناطق سردسیر و یخ بندان از جی اف آر سی GFRC استفاده کرد یا خیر؟

پاسخ این پرسش را می توانید با توجه به مقاله هایی که در رابطه با خصوصیات و ویژگی های پنل های جی اف آر سی GFRC ارائه کردیم، بدهید. (مثلا می توانید به مقاله “بررسی ویژگی های مختلف بتن الیافی” مراجعه نمایید.)

همانطور که در نوشته های مذکور بیان کردیم، بتن جی اف آر سی GFRC به علت به کار گرفتن الیاف در ترکیب بتن می توانند دماهای مختلف را بهتر از بتن معمولی تحمل کنند و هم قابلیت نفوذ پذیری کمتری دارند و هم احتمال یخ زدگی آن ها پایین تر است. به همین دلیل برای مناطق سردسیر و یخ بندان توصیه معماران و مهندسان سازه استفاده از بتن جی اف آر سی GFRC به جای بتن معمولی می باشد.

یکی از دغدغه های همیشگی صاحبان ساخ تمان ها این است که محصولی را که در نمای ساختمان به کار می گیرند، در طول زمان دچار رنگ پریدگی نشود، چرا که جلوه و ظاهر ساختمان را مخدوش می کند. در مورد نمای جی اف آر سی GFRC نیز همین پرسش مطرح است که آیا می توان به پایداری رنگ این محصول در دراز مدت اعتماد کرد یا خیر؟

در جواب این سوال لازم است ابتدا به این مساله اشاره کنیم که پنل های جی آر سی GRC به دو صورت قابل نصب هستند. حالت اول اینکه پس از نصب و اجرا در محل کار آن را به رنگ دلخواه و مناسب رنگ آمیزی کنیم. و حالت دوم این است که در کارخانه و هنگام عملیات اختلاط و تولید پتل های جی اف آر سی GFRC، از رنگدانه های مورد نظر برای تولید پنل های با رنگ دلخواه استفاده کنیم و به این ترتیب پنل تولیدی با رنگ مورد نظر به دست آمده و سپس نوبت به اجرا و نصب آن می رسد.

در هر دو مورد بالا پایداری رنگ پنل های جی اف آر سی GFRC در برابر نور خورشید و همچنین عوامل مختلف جوی و آب و هوایی قابل قبول و مطلوب است. اما اگر به دنبال اطمینان بیشتر و پایداری رنگ با دوام تر هستید بهتر است پنل های جی اف آر سی GFRC تولیدی را با رنگ دلخواه و مناسب خود از کارخانه سفارش دهید که در این صورت رنگ به صورت عمقی در بتن نفوذ کرده، فلذا پایداری آن بسیار بالاتر است.

اما پرسش دیگری که می توان در این رابطه مطرح کرد این است که آیا فقط پنل های جی آر سی GRC را در طرح و شکل های خاصی می توان تولید کرد یا خیر؟

پاسخ این است که با توجه به مقاومت خمشی بالای این محصول، طراحان می توانند با خیال راحت خلاقیت به خرج داده و هر شکل و طرحی را برای نمای ساختمان در نظر بگیرند، چرا که پنل های جی اف آر سی GFRC قابلیت پذیرش هر گونه طرحی از جمله طرح مشبک، منحنی، برجسته و … را دارا می باشد.

کاربردهای متنوع جی اف آر سی GFRC

در این نوشته می خواهیم به برخی از نمونه های اجرا شده پنل های جی اف آر سی GFRC اشاره کنیم که برای مشاهده آن لازم است به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید. هر گونه پرسش راجع به سایر خواص و ویژگی های این محصول را نیز می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا مطرح نمایید.

1 دیدگاه

  • با سلام… لطف می کردید نمونه های بیشتر اجراشده در تراس و نرده پله و.. نشون می دادید. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *