سختی به خصوصیتی از یک قطعه یا یک مصالح ساختمانی گفته می شود که بتواند در برابر ضربه تاب آورد و دچار شکست نشود. برای آنکه یک مصالح ساختمانی بتواند دارای چنین ویژگی ای باشد لازم است که انرژی ای که ناگهان بر آن وارد می شود را در خود جذب کند. که این انرژی توسط شربه وارد می آید. به خصوص در زلزله احتمال آن بالاتر می رود. ما این ویژگی را در مورد بتن الیافی در نوشته “محاسبه سختی بتن الیافی” مورد توجه قرار دادیم.

و همان طور که با مطالعه مقاله مذکور می توانید ببینید، هنگامی که بتن الیافی تحت آزمایش های گوناگون برای سنجش سختی قرار گرفته است، (که این تست ها و آزمایش ها در آزمایشگاه های مجهز به ابزار و ماشین آلات پیشرفته و دقیق انجام می شود که چنانچه پیش تر هم اشاره شد، شرکت گام آبی فردا از چنین آزمایشگاه مقاومت مصالحی بهره مند است و بدین ترتیب می تواند کیفیت مصالح ساختمانی هنزا را مورد سنجش قرار دهد.) نشان داده است که بتن الیافی از لحاظ سختی در رتبه بالاتری نسبت به بتن معمولی قرار دارد.

آزمایش های مختلف بر روی بتن الیافی

ممکن است برخی خوانندگان که در صدد آشنایی با بتن الیافی هستند نسبت به تفاوت ویژگی سختی با دیگر ابعاد و کمیت هایی که در مورد بتن الیافی وجود دارد و می توان آن ها را بررسی کرد، آگاهی نداشته باشند. از این جهت لازم به ذکر است که همانند هر محصول دیگری بتن الیافی را نیز از جهات مختلف می توان مورد پژوهش و اندازه گیری قرار داد. و برای آنکه بتوانید نگاهی دقیق تر به این موضوع داشته باشید و تفاوت کمیت سختی را با دیگر مقاومت های این محصول متوجه شوید به نوشته “تعریف سختی بتن الیافی” مراجعه نمایید.

البته همانطور که می دانید سایر مقاومت های بتن الیافی مانند مقاومت خمشی، پیچشی، فشاری و غیره نیز با اضافه شدن الیاف پیشرفت قابل توجهی کرده است. برای این منظور بهتر است با مراجعه به متخصصان هنزا اطلاعات دقیق تر را دریافت کنید و علاوه بر این می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا برترین نمونه های اجرایی را مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *