با توجه به افزایش کاربری های مکانیکی و الکتریکی بشر بر روی زمین، روز به روز نیاز بیشتری به انرژی از سوی کشورها و دولت ها ایجاد می شود و معمولا این انرژی از طرق مختلفی برآورده می شود که یکی از عمده ترین سهم را منابع فسیلی و زیرزمینی در تامین انرژی مورد نیاز بشر برای زندگی دارند. به همین جهت امروز، انرژی، تولید و مراقبت از آن به یک مسئله اساسی برای بشر تبدیل شده است و در مقالات دال بتنی نیز ما به جایگاه این سازه در راستای حفاظت از انرژی پرداختیم.

یکی از مواردی که دال بتنی نقشی بسزا در مراقبت از انرژی بازی می کند، وقتی است که از دال بتنی به عنوان یک جرم حرارتی استفاده می شود. همانطور که در مقاله “دال بتنی به عنوان جرم حرارتی” بیان کردیم، جرم حرارتی به ماده ای گفته می شود که می تواند به عنوان منبع ذخیره انرژی عمل کند. یعنی انرژی را در مواقعی که حرارت به آن می تابد در خود ذخیره کند و هنگامی که دمای محیط پایین می آید انرژی ذخیره شده را به محیط برگرداند.

انواع دال بتنی محافظت کننده انرژی

همانطور که بیان شد دال بتنی می تواند این کار را برای ساختمان هایی که در آن ها به کار گرفته می شود انجام دهد. یعنی دال بتنی می تواند انرژی را در مواقعی که محیط گرم تر است در خود ذخیره و جذب کند و همین امر می تواند باعث شود که دمای محیط خیلی بالا نرود چرا که بخشی از گرما را دال بتنی در خود جذب می کند و زمانی که هنگام شب، دمای محیط پایین بیاید این سازه، حرارت ذخیره کرده را به محیط بر می گرداند و به این ترتیب نیاز کمتری به وسایل گرمایشی داریم. بنابراین در مصرف انرژی در ساختمان های دال بتنی صرفه جویی صورت می گیرد.

همانطور که در معرفی دال بتنی ابراز کردیم، دال بتنی انواع مختلفی دارد که مرسوم ترین آن، نوع افقی آن می باشد که در آن این محصول در سقف تک تک طبقات با توجه به قاب بندی صورت گرفته جا سازی می شود و از این طریق است که می توانیم دال بتنی را همچنین در کف ساختمان و بر روی لایه های محافظتی و عایق شده داشته باشیم. علاوه بر آن در دیوارها نیز می توان از گونه عمودی این سازه به کار گرفت که این کار با توجه به نقشه ساختمان و بر اساس ثلاحدید مهندسان و معماران انجام می شود.

اما در هریک از کاربردهای انجام شده دال بتنی نقشی که اشاره شد را به خوبی انجام می دهد. که همان مراقبت از عدم هدر رفت انرژی محیط و ساختمانی می باشد. یکی دیگر از انواع این سازه، نوع معلق آن است که این مورد را در یک نوشته جداگانه تشریح کردیم. که دلیل آن اهمیت این نوع خاص دال بتنی می باشد و همچنین کارکردهای گسترده ای که می تواند داشته باشد. پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیشتر با ابن نوع از دال بتنی به مقاله “دال بتنی معلق” مراجعه نمایید.

در صورت مطالعه مقالات گفته شده، اگر پرسشی در این زمینه برای شما پیش آید بهتر است که پرسش های خود را با کارشناسان و محققان هنزا مطرح نمایید و علاوه بر آن می توانید صفحه دال بتنی هنزا را نیز مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *