صنعت ساختمان برای آنکه روند ساختمان سازی سرعت بیشتری به خود بگیرد و در کنار آن کیفیت ساختمان ها از لحاظ محکم بودن نیز افزایش پیدا کند، به ابتکارات و خلاقیت هایی در زمینه تولید مصالح ساختمانی دست زده است. و با توجه به رصد بازار ساختمان می بینیم که بسیاری از سازه های ساختمانی به سمت پیش ساخته بودن پیش می روند. که این مسئله مزیت های فراوانی در بر دارد. از جمله اینکه همانطور که گفتیم سرعت ساخت ساختمان را افزایش می دهد و علاوه بر آن سازه های مستحکم تر ساخته می شوند که دال بتنی جزو این دسته می باشد.

دال بتنی را می توان به عنوان ورقه هایی از جنس بتن در نظر گرفت که مانند سایر وزقه ها و سازه های پیش ساخته ساختمانی در محل مورد نظر خود به کار گرفته می شوند و در نوشته “دال بتنی سازه ای پیش ساخته” عنوان شد که در واقع دال بتنی را باید به عنوان یک سازه پیش ساخته در نظر گرفت که در بخش های مختلف ساختمانی که به آن نیاز است، به کار گرفته می شود. از جمله می بینیم که در سقف آپارتمان ها و یا در کف ساختمان از دال بتنی استفاده می شود که کارآیی هر کدام را جداگانه مورد بحث قرار دادیم.

دال بتنی به عنوان جرم حرارتی

یکی از مزیت های استفاده از دال بتنی را که در مقاله “دال بتنی بهینه در محافظت از گرما” مورد اشاره قرار گرفت و از جمله مسائل حائز اهمیت است، مسئله عایق بودن این سازه است. یعنی اینکه دال بتنی می تواند باعث حفظ انرژی گرمایی در داخل ساختمان شود و به این ترتیب از هدر رفت انرژی در فصول سرد سال از ساختمان جلوگیری به عمل آورد. که همانطور که می دانید مسئله انرژی و بهینه سازی مصرف آن امروزه جزو یکی از مهم ترین فاکتورها در استفاده از مصالح ساختمانی می باشد.

ودیدیم که به این منظور دال بتنی را معمولا بر روی کف ساختمان روی لایه ای از عایق یا یونولیت قرار می دهند که به این ترتیب قدرت بازدارندگی آن نسبت به انتقال حرارت افزایش پیدا کند. و البته بیان کردیم که در برخی ساختمان هایی که به دلیل شرایط آب و هوایی محیطی ممکن است نیاز چندانی به عایق کاری نباشد بدون استفاده از لایه های عایق و محافظتی از دال بتنی به تنهایی برای ساخت آن ها استفاده شود. که این مسئله باید با صلاحدید مهندسان و معمارانی که دست اندر کار ساخت آن هستند، صورت پذیرد.

ذخیره حرارت و گرما با دال بتنی

یکی دیگر از کاربردهای دال بتنی که لازم است ذکر کنیم استفاده از آن به عنوان جرم حرارتی است. جرم حرارتی در یک ساختمان به آن مصالحی گفته می شود که قدرت ذخیره حرارت و گرما را در خود دارد به این ترتیب که می تواند مانع از نوسانات و عدم تعادل حرارت و گرما در یک بازه بزرگ شود. یعنی در مواردی که دال بتنی به صورت افقی یا معلق در ساختمان به کار گرفته می شود می تواند به عنوان منبع ذخیره انرژی نیز از آن استفاده کرد.

هنگامی که اتاق به طور متناوب گرم می شود، دال بتنی می تواند این حرارت را در خود نگه دارد و اگر در زمانی گرم کردن اتاق یا ساختمان با تاخیر انجام شود می تواند باعث شود که دال بتنی نیز به کندی و با تاخیر گرم شود. اما دال بتنی می تواند از حرارتی که در خود ذخیره کرده است به خوبی استفاده کند. به خصوص در محیط ها و منطقه هایی که دارای نوسانات درجه حرارت بالایی هستند.

یعنی در مناطقی که دمای شبانه روز در آنجا دارای اختلاف قابل توجهی است و مثلا در میانه روز ما بسیار بالا و هوا گرم است ولی در هنگام شب دما پایین و سرد است. در این گونه محیط ها استفاده از دال بتنی به عنوان جرم حرارتی اهمیت پیدا می کند. چرا که می تواند به عنوان یک عنصر تعدیل کننده مورد استفاده قرار گیرد و نقش موثری در تنظیم درجه حرارت ساختمان داشته باشد.

به این ترتیب که دال بتنی به دلیل آنکه در طول روز انرژی حرارتی را جذب می کند اجازه نمی دهد دمای داخل اتاق خیلی بالا برود. چون بخش عمده ای از گرما را در خود ذخیره کرده است و همین مسئله موجب می شود که دمای اتاقی که در آن از این محصول  استفاده شده در طول روز خیلی گرم نشود. علاوه بر آن در هنگام شب که دمای هوا پایین است، دال بتنی شروع به از دست دادن انرژی حرارتی ذخیره شده می کند . همین امر باعث می شود که دمای هوای محیط در شب بالاتر آید.

بنابراین دال بتنی می تواند موجب به تعادل رساندن درجه حرارت در طول شبانه روز به خصوص در چنین محیط هایی شود که اختلاف درجه حرارت آن ها در طول شبانه روز زیاد است. و از همین رو به آن به عنوان یک جرم حرارتی نگاه می شود. برای آشنایی با این خصوصیت دال بتنی می توانید با کارشناسان ما در هنزا نیز صحبت کنید و علاوه بر آن با مراجعه به صفحه دال بتنی هنزا با نمونه های داخلی این محصول آشنا شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *