موضوعی که در نوشته “دلیل طول عمر بالای بتن پلاک” مورد تحقیق قرار دادیم این مسئله بود که چرا برای کفپوش کردن پیاده رو ها و فضاهای اطراف خیابان ها یا پارک ها و استخرها که زمانی موزائیک و سنگ گزینه اصلی بود و جزو بهترین متریالی بودند که برای کفپوش کردن این محیط ها استفاده می شد امروزه از بتن پلاک استفاده می شود. یعنی از پنل های بتنی برای پوشش کف این محیط ها استفاده می شود.

در حقیقت آنچه گفتیم این بود که بتن پلاک به دلیل آنکه نصب و اجرای بسیار راحت تری دارد و در ضمن هزینه تمام شده آن نسبت به کفپوش های مشابه کمتر است و همچنین فضایی دلپذیرتر را برای پیاده روی فراهم می کند و از جهت نوع سطح و اصطکاکی که ایجاد می کند تماس بهتری با پا یا لاستیک خودرو دارد به همین جهت است که بتن پلاک بهتر از دیگر مواد پوشاننده کف مورد استقبال قرار گرفته است.

مقاومت بتن پلاک در برابر آتش سوزی

و از طرفی به خاطر آنکه ذرات سازنده بتن پلاک به ترتیبی که در نوشته مذکور بیان شد فاصله بسیار کمی با یکدیگر دارند و همین امر توانسته این محصول را نفوذ ناپذیر کند. یعنی می بینیم که با اینکه بتن پلاک در سطح عمومی و بیرونی قرار دارد و در معرض گرد و خاک و باران و هر گونه مواد شیمیایی موجود در محیط قرار دارد، اما تراکم بالای ذرات آن باعث شده که بتن پلاک مانع نفوذ این محصولات در درونش شود و به این ترتیب بتواند مقاومت خوبی در برابر این عوامل تخریب کننده از خود نشان دهد و رمز ماندگاری و دوام بالای آن همین است.

همانطور که می دانید یکی از مواردی که امروزه سازمان های نظام مهندسی تاکید اکیدی بر روی آن دارند و مصوباتی در این زمینه دارند که همه سازندگان ساختمان ها برای تایید کار خود باید بر اساس آن عمل کنند، مصوباتی درباره محافظت سازه ها و ساختمان ها در برابر آتش سوزی است. به همین جهت بتن پلاک نیز با اینکه در بیرون ساختمان قرار دارد ولی از این رو که در پارکینگ ممکن است به کار گرفته شود و یا در محوطه کناری ساختمان ها به عنان پیاده رو می توان از بتن پلاک استفاده کرد، مقاومت این سازه در برابر آتش سوزی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

برای بررسی یک مصالح ساختمانی مانند بتن پلاک از جهت مقاومتی که می تواند در برابر آتش سوزی داشته باشد دو نکته حائز اهمیت است. اول اینکه باید ببینیم که آیا بتن پلاک یا مصالح ساختمانی دیگری که درباره آن تحقیق می کنیم اگر در معرض آتش سوزی قرار بگیرد، چقدر می تواند مقاومت کند و دچار فرسایش و تخریب نشود که در مورد بتن پلاک به جهت بهره مندی از بتن به عنوان اصلی ترین مصالح سازنده باید گفت که بتن پلاک دارای مقاومت نسبی خوبی نسبت به آتش سوزی می باشد.

همچنین نکته دوم نیز میزان گستر شعله توسط مصالح ساختمانی است یعنی اینکه ببینیم آیا سازه ای مانند بتن پلاک وقتی مورد آتش سوزی قرار می گیرد، باعث گسترش و پخش شعله می شود یا می تواند آن را کنترل کند که بررسی ها نشان از کنترل شعله توسط بتن پلاک دارد.

پیشنهاد می کنیم این موارد را به صورت دقیق تر با کارشناسان و محققان هنزا بررسی کنید و علاوه بر آن به صفحه بتن پلاک هنزا مراجعه و نمونه های اجرایی را مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *