همان طور که می دانید شرکت گام آبی فردا که در زمینه تولید محصولات ساختمانی و مصالح با برند هنزا فعالیت می کند، مجهز به یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های مقاومت مصالح در کشور است که از طریق آن، کنیت های مکانیکی هر یک از مصالح ساختمانی تولید شده را می سنجد و به این ترتیب مواد تولیدی را برای مشتریان تضمبن می کند. یکی از مهم ترین تولیدات هنزا، بتن الیافی می باشد که همانطور که می دانید از جمله مصالح ساختمانی جدید در دنیا می باشد.

در مقاله “آزمایش انعطاف پذیری بر روی بتن الیافی” به بررسی آزمایش هایی که بر روی بتن الیافی برای تعیین میزان انعطاف پذیری آن انجام شد صحبت کردیم و گفتیم این مسئله برای الیافی که انتهای آن ها به شکل قلاب دار است با الیاف مستقیم متفاوت است. و همانطور که دیدید در بتن الیافی دارای الیاف مستقیم، با افزایش بار، مقاومت انعطاف آن ها پایین می آید تا اینکه بتن الیافی دچار شکست شود.

کنترل ترک ها توسط الیاف در بتن الیافی

این رفتار بتن الیافی را می توان به این شکل توضیح داد که برای وقتی که یک ترک در سطح آن ها ایجاد می شود، الیاف به شکلی عمل می کنند که ترک به وجود آمده را احاطه می کنند. همین مسئله باعث می شود که فضای موجود برای گسترش ترک ایجاد نشود و به همین سبب می بینیم که ترک های ایجاد شده بر روی بتن الیافی عرض کمی دارند.

برای آنکه نیروی وارده بتواند بر انسجام الیاف غلبه کند و باعث گسترش ترک شود نیاز به نیرو و انرژی خیلی بیشتری دارد. اما در مورد الیاف قلاب دار قضیه به این شکل است که این الیاف باعث می شوند که انسجام و پیوستگی ماتریس الیاف در دل بتن الیافی خیلی بیشتر شود. به همین جهت برای غلبه با آن انرژی بسیار بیشتری باید صرف شود.

و این امر راز مقاومت بتن الیافی در برابر ترک ها می باشد. برای آنکه این موضوع را از لحاظ علمی پیگیری بیشتری کنید می توانید آن را با متخصصان و کارشناسان هنزا در میان بگذارید. نمونه های ساخته شده نیز در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا قابل دسترسی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *