ممکن است با مطالعه مقاله “کاربری های روزافزون جی اف آر سی / جی آر سی” این سوال برایتان پیش آید که چه چیزی باعث می شود که یک مصالح ساختمانی مانند جی اف آر سی / جی آر سی که عمر زیادی از ابداع آن نگذشته است با این سرعت توانسته در همه کشورها پیشروی کرده و در سازه های مختلف و نمای ساختمان ها و بخش های مختلف ساز و کارهای ساختمانی به کار گرفته شود. آیا جی اف آر سی / جی آر سی دارای ویژگی یا صفت خاصی است که توانسته به این میزان مورد استقبال قرار گیرد؟

برای جواب دادن به این پرسش لازم است ابتدا کمی درباره شکل گیری جی اف آر سی / جی آر سی و مواد سازنده آن صحبت کنیم. البته پیش از یان گفته شد که اولین بار در کشور روسیه از بتن های جی اف آر سی / جی آر سی که مخلوطی از بتن و الیاف است استفاده شد که پس از آن در آمریکا رو به گسترش نهاد. در واقع در بررسی تاریخچه این محصول مشخص شده که جی اف آر سی / جی آر سی را از روی همان تکنیک قدیمی خشت های کاهگلی ساخته اند. چرا که از فواید اضافه شدن کاه به خشت های گلی مطلع شده اند و همین کار را با الیاف انجام داداه اند.

کاربرد سیلیس در جی اف آر سی / جی آر سی

اما برای این کار به جای استفاده از کاه از الیاف شیشه استفاده شده که در اندازه های کوچک مشخصی برش داده شده و در مرحله اختلاط با سایر اجزای سازنده بتن مخلوط شده و جی اف آر سی / جی آر سی را تولید می کند. همانطور که از اسم جی اف آر سی / جی آر سی پیداست این سازه به معنای بتنی است که توسط الیاف شیشه (فایبر گلاس) مسلح شده است. و مسلح کردن در اینجا به معنی قدرتمند کردن و تقویت بتن است.

چرا که همانطور که می دانید بتن نیاز به تقویت دارد که دلیل آن ضعفی است که جی اف آر سی / جی آر سی در مقاومت کششی دارد و سبب می شود که به سادگی ترک بردارد یا در اثر کشش دچار شکست گردد. به همین خاطر وقتی که از جی اف آر سی / جی آر سی استفاده نمی شود و از بتن معمولی در بخشی از یک سازه استفاده می کنیم برای قوی کردن بتن از سیستم آرماتوربندی بهره می بریم. اما در مورد جی اف آر سی / جی آر سی یا نیازی به این شبکه میلگردهای فولادی برای کمک به بتن نیست و یا در مواقعی هم که باشد این نیاز بسیار کمترا است.

اما خصوصیتی که جی اف آر سی / جی آر سی دارد این است که چون از الیاف شیشه در آن استفاده شده، و شیشه دارای عنصر سیلیس یا سیلیسیم دی اکسید می باشد، می تواند با عناصر بتن ترکیب انجام داده و یک شبکه کریستال را ایجاد کند. و این کریستالیزه شدن باعث ایجاد یک انسجام قوی در جی اف آر سی / جی آر سی می شود که مقاومت کششی آن را به میزان زیادی افزایش می دهد.

برای آنکه با واکنش های انجام شده در جی اف آر سی / جی آر سی آشناتر شوید بهتر است با محققان ما در هنزا صحبت کرده و همچنین به صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا که محل نمایش پروژه های انجام شده از جی اف آر سی / جی آر سی است، سری بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *