در این مقاله قصد داریم در جهت معرفی بیشتر محصول جدید و نوینی که در ساز و کارهای ساختمانی بسیار گسترش پیدا کرده است و در روندی رو به رشد از کشورهای پیشرفته به سوی کشور ما نیز توسعه پیدا کرده است، یعنی بتن اکسپوز صحبت کنیم. و برای این مقصود به طور اختصار به جمع بندی یک سری از ویژگی های بتن اکسپوز که آن ها را در نوشته های گذشته به شکل مبسوط تر توضیح داده و تشریح کردیم خواهیم پرداخت و در این راستا از تجربیات و اطلاعات متخصصان و محققان هنزا راجع به این محصول بهره خواهیم برد.

الف) سطح بتن اکسپوز

اولین مسئله ای که درباره آن گفتگو خواهیم کرد مربوط به سطح ظاهری بتن اکسپوز است. از آنجایی که معمولا در ذهن مخاطبان وقتی لفظ بتن شنیده می شود، یادآور سطحی زبر و خشن خواهد بود، این تذکر لازم است که بتن اکسپوز با توجه به مواد افزودنی ای که در مرحله اختلاط به آن اضافه می گردد دارای سطحی براق خواهد بود و علاوه بر آن می تواند با توجه به نیاز مشتری نیمه صیقلی نیز باشد. که دلیل این امر آن است که بتن اکسپوز سطح نهایی کار و در معرض دید است و دیگر پوششی بر روی آن قرار نخواهد گرفت.

بررسی بتن اکسپوز از چهار منظر متفاوت

ب) کاربردهای متنوع

هرچند استفاده اولیه بتن اکسپوز، پوشاندن نمای بیرونی ساختمان های بزرگ و شکیل بوده است ولی با توجه به امتیازاتی که این محصول دارد و همگان را به این سمت سوق داده که از فوابد آن بهره ببرند. نتیجه این شده که امروزه بتن اکسپوز در بخش های مختلف ساختمان ها و سازه ها به کار گرفته می شود. به همین جهت می بینیم که در کف محوطه ها به عنوان کفپوش نیز از بتن اکسپوز استفاده می شود که در نوشته “استفاده از بتن اکسپوز در کف محوطه ها” مورد اشاره قرار گرفت. و به علاوه نمای داخلی ساختمان ها نیز از این محصول زیبا بی نصیب نیستند.

پ) چیدمان بتن اکسپوز

قبلا اشاره شد که بتن اکسپوز می تواند بر اساس نظر طراحان دکوراسیون و معماران در ابعاد و شکل های مختلفی تولید شود. و چون این سازه به صورت پیش ساخته تولید می شود محدودیتی از این جهت نداردو همین امر باعث شده که طراحان روش های مختلفی را برای کنار هم قرار دادن بتن اکسپوز طراحی کنند. که هر طراحی ممکن است بر اساس سلیقه و طرح مورد نظر خود از یکی از این روش ها بهره ببرد. به طور عمده می توان این روش ها را در سه دسته خشتی، حصیری و ساده دسته بندی کرد.

ت) رنگ بتن اکسپوز

رنگ ها نقش پر رنگی در جلوه هنری یک سازه بازی می کنند و از جهت زیبایی بسیار پر اهمیت هستند. به همین دلیل است که می توان در مرحله اختلاط با استفاده از رنگدانه ها بتن اکسپوز را به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرد. که این نوع رنگ آمیزی ماندگار و پردوام خواهد بود. معمولا پنل های مورد استفاده از این محصول در سه طیف پر رنگ، متوسط و کم رنگ دسته بندی می شوند.

کارشناسان و متخصصان هنزا را برای بهبود کیفیت نمای ساختمان خود مورد مشورت قرار دهید و از صفحه بتن اکسپوز هنزا نیز غفلت نکنید که می تواند شما را در زمینه بهینه سازی ساختمان خود کمک نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *