در نوشته قبل “فواید استفاده از کفپوش های سبز” از سلسله مقالات هنزا، دیدیم که به گفته کارشناسان هنزا در دنیای معاصر، در ساخت و ساز مصالح ساختمانی فقط به استحکام و مقاوت آن بها داده نمی شود، بلکه چنانچه متخصصان ما خاطرنشان می کنند، علاوه بر مقاومت های مختلفی که از مصالح ساختمانی انتظار می رود و همچنین جنبه های زیبایی شناختی آن، دوستی با محیط زیست نیز از دیگر فاکتورهای مورد توجه سازندگان و تولید کنندگان مواد ساختمانی می باشد.

مراحل مختلف بروز دوستی مصالح ساختمانی با محیط زیست
محققان هنزا می گویند که دوستی با محیط زیست را می توان در چند مرحله مورد توجه قرار داد.
مرحله اول: مرحله تولید. که چنانچه کارشناسان هنزا اذعان می دارند یکی از مهم ترین مراحل می باشد. در این مرحله باید دقت داشت که در استخراج و ترکیب مصالح ساختمانی کمترین آسیب و استفاده از منابع اولیه و طبیعی را به همراه داشته باشد.
مرحله دوم: مرحله اجرا و استفاده: مصالحی که متخصصان هنزا آن ها را جزو مصالح ساختمانی سبز و دوستدارد محیط زیست طبقه بندی می کنند دارای ویژگی هایی هستند که پس از نصب این محصولات در پروژه ساختمانی آلودگی کمتری به خود جذب کرده و همچنین باعث آلودگی محیط زیست پیرامون خود نمی شوند.
مرحله سوم: مرحله پس از مصرف است که به ترتیبی که محققان ما در هنزا بیان می دارند، این مرحله نیز از حساسیت ویژه ای برخوردار است. چرا که هر ساختمان و پروژه عمرانی دارای طول عمری می باشد و پس از آنکه طول عمر آن سر آمد باید تخریب شده و تجدید بنا شود و یا مورد تعمیر و بازسازی قرار گیرد.
اما اگر چنانچه مهندسان ما بیان می کنند قصد داشته باشیم که یک پروژه عمرانی را برای آنکه بنای دیگری ایجاد کنیم و یا بخواهیم تغییر کاربری دهیم، تخریب کنیم، این سوال پیش می آید که مواد و مصالح ساختمانی استفاده شده در ساختمان دچار چه سرنوشتی می شوند.
به ترتیبی که محققان هنزا بیان می کنند، بهتر از مصالح سبز که آن ها را دوستدار محیط زیست می دانند، استفاده کنیم. این مصالح دارای این خصوصیت می باشند که می توان آن ها را دوباره به کار گرفت و همچنین می توان آن هارا به صورت مواد اولیه درآورد و مواد بازیافتی از آن ها تولید نمود. همانطور که می دانید و متخصصان هنزا می گویند، زباله ها امروزه به یکی از بزرگترین معضلات در کشورهای پیشرفته تبدیل شده و چنانچه متخصصان هنزا می گویند بازیافت به عنوان برترین راه حل در حل مشکل زباله پیش روی ما قرار دارند.

محاسبه میزان تخلخل سنگ نما
یکی دیگر از تلاش های متخصصان هنزا در این مقالات که خدمت مخاطبان عزیز ارائه می شود، این است که بتوانیم هموطنان گرامی را با مصالح ساختمانی گوناگون آشنا سازیم. که یکی از این محصولات سنگ های ساختمانی می باشد که به قول محققان هنزا و همانطور که می دانید، جزو قدیمی ترین موادی است که انسان ها برای ساخت مسکن و محلی برای زندگی از آن استفاده می کردند.
در مقاله “فاکتورهای موثر در بررسی کیفیت سنگ ها” از مقالات هنزا گفتیم که با اینکه سنگ ها جزو مصالح ساختمانی طبیعی، مستحکم و با دوام هستند. اما کارشناسان هنزا ذکر می کنند که همه سنگ ها دارای مرغوبیت و کیفیت یکسانی نیستند. بلکه بین آن ها از لحاظ کیفیت، طول عمر و مقاومتی که در برابر عوامل تخریبی مختلف از خود نشان می دهند تفاوت وجود دارد. و برای آنکه بتوانیم بهترین سنگ را برای سازه خود انتخاب کنیم باید به برخی فاکتورها توجه کنیم که در نوشته مزبور به آن ها اشاره کردیم.
یکی از فاکتورهای مورد نظر کارشناسان هنزا تخلخل ظاهری توده سنگ ها می باشد. که برای به دست آوردن میزان تخلخل سنگ ها و مقایسه آن ها با یکدیگر، فرمولی توسط محققان اراده شده است که همانطور که متخصصان هنزا می گویند چند عامل مهم در این فرمول برای محاسبه تخلخل سنگ ها در نظر گرفته شده است.
برای آنکه بتوانیم میزان تخلخل یا پوکی یک سنگ را طبق فرمول محاسبه کنیم، چنانچه ممحققان هنزا بیان می کنند باید بتوانیم حجم فضاهای خالی در سنگ را نسبت به حجم کل سنگ به دست آوریم، که از رابطه مذکور، میزان تخلخل سنگ به دست می آید.

اما همانطور که متخصصان هنزا می گویند به دست آوردن حجم فضای خالی در سنگ ساده نیست. به همین جهت باید آن را از روی فاکتورهای دیگر به دست آورد که این فاکتورها عبارتند از:
وزن نمونه خشک سنگ که هیچ گونه رطوبتی در آن موجود نباشد.
وزن نمونه اشباع: یعنی چنانچه محققان هنزا می گویند سنگ مورد نظر را کاملا با آب و رطوبت آمیخته کنیم، به طوری که کاملا به صورت اشباع درآید و توان اضافه کردن آب به آن نداشته باشیم.
وزن نمونه غوطه ور. یعنی وقتی که سنگ را در آب غوطه ور می کنیم. کارشناسان هنزا می گویند در همان حال سنگ را در حال غوطه وری وزن کنیم.
با سنجیدن نسبت این فاکتورها می توانیم درصد تخلخل سنگ را به دست آورده و چنانچه کارشناسان ما در هنزا بیان می کنند، از روی آن کیفیت سنگ های مختلف را مقایسه کنیم. اگر پرسشی نسبت به چگونگی محاسبه میزان تخلخل سنگ ها دارید می توانید آن را با کارشناسان ما در هنزا در میان بگذارید و برای آشنایی با مصالح ساختمانی تولیدی ما توصیه می کنیم که به صفحه محصولات هنزا مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *