تکنولوژی بتن الیافی صرفا با ترکیب الیاف با بتن به اتمام نرسیده است. بلکه همانطور که پیش از این نیز در نوشته “فناوری نانو و بتن الیافی” مورد اشاره قرار گرفت، تحقیق و پژوهش در زمینه بهینه سازی بتن الیافی در حال انجام است. به صوص در کشور ما پژوهشگران هنزا با بهره مندی از آزمایشهای گوناگون و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در حال انجام تحقیقات عملیاتی برای افزایش کارآیی و راندمان بتن الیافی می باشند.

استفاده از فناوری های نانو نیز یکی از جمله راهکارهایی است که در ارتقای کیفیت بتن الیافی کمک بسزایی می کند. به این ترتیب که با ایجاد الیافی از جنس نانو توانسته اند مقاومت این بتن را چندین برابر افزایش دهند. به علاوه نگهداری و تمیزکردن بناهای پوشش داده شده با بتن الیافی تولید شده از الیاف نانو بسیار ساده و آسان است. البته وزن سبک و آسانی نصب نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

پوشش جداره داخلی تونل ها با بتن الیافی

در نوشته “نرمی بالای بتن الیافی” درباره اثربخشی الیاف صحبت کردیم و گفتیم در مواردی میزان مقاومت و نرمی بتن به حدی می رسد که برای تسلیح این بتن دیگر نیازی به استفاده از آرماتورهای فولادی نیست. هر چند عمده ترین الیافی که برای تولید الیاف استفاده می شود، الیاف شیشه است که برای تولید جی اف آر سی GFRC به کار گرفته می شود.

اما امروزه الیاف دیگر نیز برای این منظور به کار می روند. و سازه های مختلفی را می توانیم در بخش ساختمانی و پروژه های عمرانی ببینیم که در قسمت های مختلف سازه از این بتن استفاده شده است. به عنوان مثال در برخی مناطق می بینیم که راه ها و حتی باندهای فرودگاه را که باید قابلیت پذیرش ضربه های پر قدرت را داشته باشند به وسیله بتن الیافی روسازی می کنند.

حتی برای ساخت فندانسیون و پی های ساختمان های عظیم که تغییر شکل زیادی را متحمل می شوند از بتن الیافی بهره برده می شود. اما یکی از مهم ترین اماکنی که در آن این نوع بتن مورد کاربرد قرار می گیرد، تونل ها هستند.

همانطور که می دانید تونل ها از حساسیت ویژه ای برخوردارند و جداره داخلی آن ها باید بتوانند وزن زیادی را تحمل کنند بدون آنکه دچار ریزش یا ترک شوند. برای مقاوم سازی جداره داخلی تونل ها یکی از روش ها پاشیدن بتن الیافی به دیواره های داخلی می باشد.

یکی از بهترین شیوه های دیواره های داخلی تونل ها استفاده از پنل های پیش ساخته بتن الیافی است که متناسب با شکل و موقعبت تونل طراحی و ساخته شده باشد. این پنل ها به صورت چند تکه ساخته شده و درون تونل به کار گرفته می شوند و به دلیل بهره مندی از بتن الیافی دیگر نیازی به استفاده از میلگردهای فولادی و آرماتوربندی وجود ندارد.

بنابراین با بتن الیافی سطح مقطع تونل تکمیل شده و نگرانی از بابت ترک هایی که حین عمل آوری بتن ایجاد می شوند وجود نخواهد داشت. در متروهای داخل شهری و تونل های زیرزمینی داخل شهری نیز استفاده از بتن الیافی جزو گزینه های اولویت دار است.

برای آشنایی با پروژه های انجام شده به وسیله تیم هنزا و توسط پنل های پیش ساخته بتن الیافی می توانید به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید و سفارشات و پرسش های خود را با کارشناسان و مشاوران فروش ما در هنزا مطرح نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *