بتن الیافی که نسبت به بتن معمولی نرمی بالاتری دارد و همانطور که در مقاله “ویژگی نرمی بالای بتن الیافی” بیان شده است، با وجود این نرمی، دارای استحکام و مقاومت بالایی است که دلیل آن ترکیب الیاف در مخلوط این بتن است. اما یکی از اعمالی که در فرآیند اختلاط بتن الیافی لازم است انجام شود ویبراسیون یا لرزش است.

ویبراسیون در طرح اختلاط بتن الیافی برای تحکیم و یکپارچه سازی مخلوط است. برای آنکه الیاف از هم جدا نشوند ترجیح دارد که ویبراسیون خارجی ایجاد شود. برای این کار می توان از ماله های فلزی، شناورهای لوله ای و همچنین شناورهای قدرتی چرخنده برای آنکه سطح به حالت نهایی خود برسد، استفاده کرد.

در ادامه به برخی خصوصیات مکانیکی بتن الیافی می پردازیم:

افزودن الیاف به بتن باعث تاثیر در خصوصیات مکانیکی آن می شود که این خصوصیات بتن الیافی به نوع و درصد الیاف به کار رفته بستگی دارد. الیافی که انتهای آن ها حالت خمیده دارد و خصوصیات و نسبت ابعاد بالای آن باعث افزایش اثربخشی ویژگی های آن می شود.

ویبراسیون خارجی برای استحکام بتن الیافی

این مطلب نشان داده شده که در الیاف با طول و قطر یکسان، آن الیافی که انتهای آن خمیده شده دارند می توانند خواص مکانیکی قوی تری به این بتن ببخشند به طوریکه با به کار گیری 40 درصد کمتر از این الیاف می توان به همان مقاومت دست یافت.

در تعیین خواص مکانیکی بتن الیافی، همان تجهیزات و روش های به کار رفته در بتن معمولی به کار گرفته می شود. همانطور که پیش از این در ذکر الیاف مختلف موجود در بتن الیافی بیان کرده ایم، الیاف مختلف شیشه ای، پلاستیکی، فولادی، کربنی، پلیمری و غیره در ایجاد این بتن می توانند به کار گرفته شوند که هر یک از این الیاف مشخصات و ویژگی های خاصی را در بتن الیافی به وجود می آورند.

با مراجعه به صفحه بتن جی اف آر سی GFRC هنزا می توانید با یکی از نمونه های این گونه از بتن آشنا شوید که در آن از الیاف شیشه در مخلوط بتن استفاده می شود. برای سفارش و مشورت در مورد خرید این محصول می توانید با کارشناسان و مهندسان هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *