همانطور که می دانید یکی از ویژگی هایی که بتن با آن شناخته می شود، سختی و استحکام است. البته برای افزایش این ویژگی ها و افزودن خصوصیات دیگری مانند مقاومت های کششی و خمشی و فشاری و دوام و پایداری و نفوذ در برابر آب و رطوبت و عایق بودن نسبت به حرارت و صدا و کم شدن قابلیت اشتعال و غیره، متخصصان این زمینه به فکر افزودن مواد و عناصر مختلف به بتن افتادند که به این طریق بتوانند مشخصات آن را بهبود بخشند. یکی از ابداعات در این زمینه بتن الیافی می باشد.

اما سختی و استحکام تنها خصوصیات مورد نیاز برای تولید بتن الیافی نیست. از آنجا که امروزه طراحی، زیبایی و تنوع حرف اول را در معماری می زند، بتن الیافی نیز باید به گونه ای باشد که قابلیت به کار گیری در فضاهای مختلف را داشته باشد. به همین جهت لازم است که بتوان طراحی های مختلف را روی آن پیاده کرد. بتن الیافی قابل طراحی باید منعطف و شکل پذیر باشد.

بنابراین بتن الیافی با نرمی بالا بتنی است که علاوه بر مقاومت قابلیت شکل پذیری نیز دارد به صورتی که شکسته نشود. یکی از کاربردهای الیاف در بتن الیافی همین است که می تواند علیرغم وجود ترک در سطح بتن، خاشیت نرمی آن را حفظ کند به طوری که با اعمال شکل های خاص بتن دچار شکست و گسست نشود. البته همچنان محققان مشغول کار بر روی این قضیه هستند که بتوانند با اضافه کردن مواد افزودنی خاص در عین حفظ استحکام، نرمی بتن الیافی را به حد مطلوب برسانند.

چند مورد از مواردی که بتن الیافی در آن به کار گرفته می شود و ممکن است مورد تغییر شکل قرار گیرد عبارتند از:

– سطح داخلی تونل ها

– سطح پوشش فرودگاه ها

– رو سازی جاده ها

– فندانسیون های بزرگ برای ساختمان های عظیم

مثلا همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، مصرف بتن الیافی در سطح داخلی تونل ها به این شکل است که برای افزایش مقاومت دیواره های تونل بر روی آن ها بتن الیافی پاشیده می شود. همچنین برای آن که به کلی ترک های موحود در جداره تونل ها کنترل و از بین برود، از پنل های پیش ساخته بتن الیافی بدون به کار بردن آرماتور استفاده می شود. چرا که وجود الیاف باعث می شود که ترک های سطحی در بتن الیافی هنگام عمل آوری، حمل و نقل و همچنین نصب و اجرا به حداقل برسد.

پنل های بتن الیافی در تونل

البته وجود ترک ها در بتن الیافی باعث نمی شود که مقاومت فشاری یا کششی آن کاهش یابد چون الیافی که در شاکله آن وجود دارد، می تواند فشار وارد آمده بر ترک ها را در سطح بتن پخش کرده و آن را کنترل کند. به این ترتیب هم مانع گسترش و عمیق تر شدن ترک ها می شود و همچنین چیزی از مقاومت بتن الیافی کاسته نمی شود.

با توجه به آنچه گفته شد، کاربرد بتن الیافی روز به روز در حال گسترش است و به دلیل آنکه از الیاف مختلف در این محصول به کار می رود، هر یک از آن ها ویژگی های خاص خود را تیز دارند که می تواند هنگام کاربری مورد توجه قرار گیرد. مثلا اگر از الیاف شیشه در ترکیب بتن استفاده شود، بتن الیافی جی اف آر سی تولید می شود که می توانید نمونه های آن را در صفحه جی اف آر سی / GFRC هنزا مشاهده کنید.

جهت آشنایی بیشتر با این محصول و یا ثبت سفارش خود می توانید با کارشناسان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *