همانطور که بیان شد و در مقاله “جنس های مختلف الیاف به کار رفته در بتن الیافی” به آن اشاره کردیم، الیافی که برای ساخت بتن الیافی از آن استفاده می شود، فقط از یک جنس منحصر به فرد نیست. بلکه با توجه به کارکردهای مختلفی که الیاف می توانند ارائه کنند، می توان از الیاف مختلفی برای تولید بتن الیافی استفاده کرد.

الیاف شیشه یا فایبر گلاس یکی از پر استفاده ترین الیاف است که می توان بتن تقویت شده را توسط آن ایجاد کرد که به آن جی اف آر سی / GFRC گفته می شود. به غیر از الیاف شیشه، از الیاف کربنی، الیاف پلی استر، الیاف نایلونی، الیاف فولادی و غیره نیز از جمله فیبرهایی هستند که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

نسبت ظاهری الیاف در بتن الیافی

برای آنکه بتوانیم یک الیاف را تعریف کرده و آن را با الیاف دیگر مقایسه کنیم نیاز به یک شاخص و پارامتر هستیم. به عنوان مثال ممکن است بتن الیافی که در آن از الیاف شیشه استفاده شده دارای الیاف متفاوتی باشند. برای آنکه بتوانیم آن ها را با هم مقایسه کنیم بهترین شاخصه، اندازه ظاهری آن هاست. که آن را به صورت نسبت طول به قطر تعریف می کنند.

معمولا الیافی که در تولید بتن الیافی مورد استفاده قرار می گیرد دارای نسبت طول به قطر در حدود 30 الی 100 درصد می باشد. که هر چه این اندازه بزرگتر باشد به این معناست که الیافی که در آن بتن الیافی به کار گرفته شده دارای طول بزرگتری است.

در بریدن الیاف معمولا یک حد میانگینی در نظر گرفته می شود که اگر الیاف به کار رفته در بتن الیافی کوتاهتر از آن میزان باشند و یا قطر آن ها ضخیم تر از حد میانگین باشد، الیاف دارای کارآیی بهینه نمی باشند. که این اندازه بهینه در آزمایشگاه های بتن الیافی تعیین می گردد.

برای این منظور مب توانید اطلاعات بیشتر را از محققان ما در هنزا کسب نمایید و همچنین با مراجعه به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا با نمونه ای از این بتن الیافی آشنا شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *