بتن الیافی توانسته نقش برجسته ای در عرصه ساختمان سازی از خود بر جای بگذارد و تقریبا امروزه اکثر سازندگان بناهای مرتفع به استفاده از بتن الیافی برای ساختمان خود فکر می کنند. در نوشته “فناوری نانو و بتن الیافی” گفتیم که همانطور که این تکنولوژی توانسته تحول بزرگی در عرصه علوم و رشته های مختلف ایجاد کند در رشته عمران و ساختمان سازی نیز توانسته موثر واقع شود.

تاثیر نانو تکنولوژی در زمینه ساخت و ساز گسترده است و یکی از کارکردهای آن در زمینه بتن الیافی است. در بتن الیافی همانطور که در جریان قرار دارید، مهندسان و محققان توانسته اند با ترکیب الیاف در مرحله اختلاط بتن، محصولی به دست آورند که نسبت به بتن معمولی مقاومت و استحکام بیشتری دارد.

نرمی بالای بتن الیافی

که این بازدهی به علت کارکردی است که شبکه الیاف در درون این الیافی می تواند در ازای نیروهای وارده و عوامل محیطی خارجی داشته باشد. تا جایی که در برخی موارد با استفاده از بتن الیافی دیگر نیازی به بهره مندی از آرماتورهای فولادی برای تقویت و تسلیح بتن نیست و بتن الیافی دچار ترک های وسیع و گسترده نیز نمی شود.

به دلیل وارد شدن اهمیت زیبایی و جلوه هنری در صنعت ساختمان و به خصوص نماهای ساختمانی نقش مصالح ساختمانی ای که بتوانند طراحی های خاص و خلاقانه را بپذیرند گسترش پیدا کرده است. در این زمینه بتن الیافی پیشتاز است. چرا که گفتیم الیاف سبب می شوند این بتن بدون اینکه دچار شکست یا از هم گسیختگی بشود بتواند تغییر شکل کافی داشته باشد.

این خصوصیت بتن الیافی، نرمی گفته می شود که اهمیت ویژه ای دارد. به خصوص الیاف شیشه که در ترکیب بتن به کار رود و تولید بتن مسلح به الیاف شیشه می کند که اصطلاحا به آن جی اف آر سی (GFRC) یا جی آر سی (GRC) گفته می شود و شرکت تولید محصولات ساختمانی هنزا جزو پیشگامان این محصول است و توانسته طرح ها و پروژه های بزرگی را در سطح ملی در این راستا به اجرا بگذارد که برخی از نمونه های آن را می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مشاهده نمایید.

البته محققان شرکت گام آبی فردا با بهره مندی از محققان برجسته و تجهیزات و وسای آزمایشگاهی مجهز و پیشرفته در حال بررسی و آزمایش میزان بتن الیافی تولیدی هستند. و این حرکت در راستای تولید بتن الیافی با نرمی بیشتر و در عین حال مقاومت بالاتر است. اگر این مهم اتفاق بیفتد دیگر در استفاده از بتن الیافی توکار نیز نیازی به استفاده از آرماتورهای فولادی نخواهد بود و الیاف به تنهایی می توانند مقاومت مورد نظر را تامین کنند.

یکی از کارکردهای الیاف این است که پس از آنکه حین عمل آوری بتن و یا پس از نصب اگر بتن الیافی دچار ترک در یک محل شد، تجمع الیاف ها بتواند مقاومت لازم را در آن محل تامین کند به طوری که پنل بتن الیافی ما در برابر حداکثر تنش های وارده بتواند مقاومت لازم را از خود بروز دهد. به این ترتیب در برابر کرنش ها و تغییر شکل نیز بتن الیفی از هم نمی پاشد و پایدار می ماند.

برای آنکه با کارکردهای دیگر بتن الیافی و همچنین میزان افزایش طاقت بتن توسط الیاف آشنایی لازم را به دست آورید بهتر است یا کارشناسان و مشاوران ما در هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *