در مقاله “نگاهی به کارکردهای مختلف بتن اکسپوز” به کاربری های مختلف بتن اکسپوز که نسل جدیدی از بتن است پرداختیم. همانطور که می دانید بتن به عنوان یک مصالح ساختمانی استحکام بخش، در قسمت های مختلف ساختمانی، ستون ها، سقف و کف ها از گذشته در ساختمان ها به کار می رفته است.

اما بتن به دلیل آنکه پس از به کار گیری و در مرحله خشک شدن، آب موجود در مخلوط خود را از دست می دهد دچار ترک و کاهش مقاومت می شود. به همین دلیل است که بتن معمولا جزو مصالح ساختمانی ترد و شکننده شناخته می شود، که مقاومت کششی و پیچشی پایینی دارند. اما برای حل کردن این مشکل از آرماتورهای فولادی به عنوان تقویت کننده آن استفاده کرده اند.

اما کارکرد دیگر و جدیدتر برای بتن علاوه بر استفاده های توکار بتن اکسپوز می باشد. بتن اکسپوز را بتن نما نیز می گویند. این محصول در نماهای بیرونی و در طراحی های مدرن تر در نماهای داخلی ساختمان نیز به کار گرفته می شود. البته زیرگذرها و پل ها به همراه تونل ها و سد ها نیز از جمله محل هایی هستند که بتن اکسپوز در آن قابلیت به کار گیری دارند.

نمای پروژه سیتی استار مشهد با بتن اکسپوز هنزا

برای پوشش دیوارهای یک ساختمان توسط بتن اکسپوز، راه حل اولیه این بود که سطح دیوار را قالب گذاری کرده و عملیات بتن ریزی را بر روی آن انجام دهند. اما این روش دارای محدودیت هایی می باشد. از جمله این که اگر اشکالی در حین عملیات اجرا پیش بیاید و یا وقتی که سطح بتن اکسپوز هنگام بتن ریزی دچار ناهمواری یا خدشه شود، کار زیادی برای حل و رفع آن نمی توان کرد.

به همین دلیل یعنی اشکالاتی که ممکن است برای بتن اکسپوز به هنگام بتن ریزی مستقیم در محل کار به وجود آید، مهندسان و کارشناسان ساختمان سازی و عمران به سراغ راه حل دیگری برای این مساله رفتند که هم اشکالات پیش آمده در روش قدیمی تر را به دنبال ندارد و هم اینکه ظاهری کاملا زیبا، یکدست و هموار را برای ما ایجاد می کند و آن استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز است.

شرکت گام آبی فردا که تولید کننده مصالح ساختمانی و بتن اکسپوز هنزا است توانسته یکی از اولین شرکت هایی باشد که در ایران توانسته پروژه های عظیمی را با استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز نماسازی کنند. که از جمله این پروژه ها می توان به پروژه بزرگ سیتی استار مشهد اشاره کرد.

که این پروژه عظیم توسط مهندس رضا دانشمیر صورت گرفته است که کار طراحی و معماری این پروژه را بر عهده داشته است و نمای این پروژه عظیم توسط شرکت گام آبی فردا و به وسیله بتن اکسپوز هنزا انجام شده است. که برای مشاهده طراحی زیبا و کیفیت بالای نمای این پروزه می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه نمایید.

و این عملیات مقدمه ای شد برای آنکه پروژه های حجیم و ساختمان ساز های بزرگ برای پوشش نمای سازه های عظیم خودف بتن اکسپوز را به عنوان یکی از اولویت های خود در نظر بگیرند که می تواند طرحی خارق العاده و جلوه ای چشمگیر را به هر سازه ای ببخشد.

اگر شما نیز برای استفاده در ساختمان خود به فکر بهره مندی از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز هستید، می توانید در این زمینه به کارشناسان ما در هنزا مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *