همانطور که در مقاله “استفاده از الیاف مصنوعی در بتن الیافی” بیان شد، در سال های اخیر تحولی در تکنولوژی ساخت این بتن به وجود آمده است. به این ترتیب که برای تقویت و تسلیح بتن به جای استفاده از آرماتورهای فولادی که در گذشته استفاده می شود، از الیاف بهره برده می شود. و به ترتیبی که در نوشته “آشنایی با انواع بتن الیافی” با آن آشنا شدید، برای ساخت این بتن می توان الیاف مختلفی به کار برد که هر یک بتن خاص و ویژه خود را تولید می کند که دارای خواص و مشخصات بخصوص می باشد.

الیاف به کار رفته در بتن الیافی می تواند الیاف فولادی، پلیمری، نایلونی، کربنی، و شیشه ای باشد که به مورد اخیر فایبر گلاس گفته که بتن تهیه شده از این نوع الیاف را جی اف آر سی (GFRC) می گویند که نمونه های تولیدی آن را در صفحه جی اف آر سی هنزا می توانید مشاهده کنید. اما در اینجا به چگونگی عملکرد الیاف مصنوعی در بتن الیافی خواهیم پراخت.

استفاده از الیاف مصنوعی همانطور که در بتن الیافی های اولیه مفید و سودمند بود در بتن های سخت امروزی نیز فایده مند می باشد. الیاف مصنوعی در بتن های سخت نیز باعث کاهش نفوذ پذیری بتن می شود که مانع داخل شدن آب و رطوبت به داخل بتن الیافی گردیده که می تواند بتن را از ریخت و زیبایی انداخته و باعث فساد و فروپاشی آن گردد. به علاوه این فیبرها سبب تقویت مقاومت های سایش، شکست و ضربه ای بتن های سخت می گردد.

پایداری در برابر نیروهای شکننده به طور قابل ملاحظه ای با آشنایی بتن ها با الیاف مصنوعی ارتقا یافته است. وقتی که بتن مسطح تحت فشار قرار گیرد، می تواند تحت تاثیر اولین ترک دچار شکست و ریزش گردد. الیاف مصنوعی با محکم نگه داشتن اجزای بتن الیافی در کنار یکدیگر مانع از تاثیر نیروهای شکننده بر روی بتن می باشند.

مقاومت سایشی با به کارگیری الیاف مصنوعی در بتن الیافی تامین می گردد. به این دلیل که نسبت آب به سیمان در سطح بتن با نشت آب کاهش نمی یابد. و این نسبت آب به سیمان در سطح این بتن ثابت می ماند. این پیش رفت با کمک توزیع یکنواخت الیاف مصنوعی در حجم داخلی بتن الیافی به دست آمده است و از خشک شدن ناگهانی بتن جلوگیری می کند.

الیاف مصنوعی در بتن الیافی

الیاف مصنوعی میزان ترک های پلاستیکی بتن الیافی را تقلیل می دهد و از این طریق موجب افزایش مقاومت ضربه ای این بتن می گردد. مقدار کم نسبی الیاف مصنوعی موجب ویژگی های جذب ضربه و شوک های تکانه ای در بتن الیافی می باشد.

الیاف مصنوعی کمک می کند که بتن جامعیت و یکپارچگی خودش را به طور بهینه و طولانی مدت حفظ کند که این عمل را توسط کاهش شکل گیرینرک های انقباضی و خصوصیات پلاستیکی بتن صورت می دهد. به علاوه همانطور که پیش از این هم گفته شد باعث کاهش نفوذپذیری بتن الیافی گشته و مقاومت سایشی و اصطکاکی، شکست وپایداری در برابر نیروهای ضربه ای را افزایش می دهد. الیاف مصنوعی قابل مقایسه با همه مواد افزودنی به بتن الیافی می باشد.

به همین جهت معماران و مهندسان سازه برای عملیات ساخت و ساز به استفاده از بتن الیافی توصیه ویژه می کنند. برای آشنایی بیشتر با خواص مکانیکی و معماری بتن الیافی با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *