استفاده از بتن الیافی در پروژه های مسکونی راهی اقتصادی و به صرفه برای استفاده بهینه از مزایای ساختاری بتن می باشد. الیاف مصنوعی، الیاف فولادی و مخلوط مهندسی هر دو متریال می تواند سازه هایی همچون جاده ها، کفپوش های حیاط و پاسیوهای استخرهای شنا، پیاده روها و ایوان خانه ها را به زیبایی پوشش دهد. یکی از نمونه های بتن الیافی که پیشرفتی سریع در سازه های ساختمانی به دست آورده جی اف آر سی می باشد که بتن با ترکیب الیاف شیشه است و نمونه های کارکرد آن را می توانید در صفحه جی اف آر سی هنزا مشاهده کنید.

تقویت الیاف همچنین برای استفاده در شکل های عایق بتن مناسب است. در واقع همانطور که در مقاله “نقش الیاف در بتن الیافی” به این موضوع اشاره کردیم یکی از مزایای به کار گیری الیاف در این نوع بتن این است که به بتن خاصیت عایق بودن می بخشد. به همین دلیل بسیاری از مالکان خانه های به سمت استفاده از بتن الیافی به جهت تقویت ساختمان خود پیش می روند.

موارد استفاده بتن الیافی

استفاده از فیبرها در ساخت و ساز سابقه ای طولانی دارد و تاریخچه این کار به صدها سال پیش باز می گردد. که در مقاله “بتن الیافی چیست” درباره آن سخن گفتیم. در گذشته به جای الیافی که امروزه در این بتن مورد استفاده قرار می گیرد از الیاف طبیعی مانند کاه و موی حیوانات برای ساخت مصالح ساختمانی مجهز و مسلح به الیاف استفاده می شده است. اما با تحقیقات شکل گرفته در طول دهه های گذشته، الیاف و فیبرهای مورد استفاده در مصالح هم از لحاظ شکل، هم از لحاظ جنس پیشرفت کرده اند. تا جایی که امروزه به استفاده از مواد نانو رسیده ایم. نوشته “صنعت نانو در تولید بتن الیافی” در همین رابطه است.

توضیحات محصول

بتن الیافی مخلوطی از بتن است که شامل مواد فیبری به جای میلگرد جهت تقویت بتن می باشد. الیاف به کار رفته در این بتن با توجه به سایز آن ها به دو دسته میکرو و ماکرو تقسیم می شوند. میکرو فیبرها قطری کمتر از 3/0 میلی متر دارند و قطر ماکروفیبرها بزرگتر از این اندازه می باشد. بر اساس متریال به کار رفته، بتن اکسپوز به چهار دسته تقسیم می شود؛

1- بتن الیافی با الیاف فولادی- که می تواند شامل فولاد ضد زنگ، آلیاژ فولاد و یا فیبرهای کربن فولاد باشد.

2- بتن الیافی با فایبر گلاس (جی اف آر سی) که این الیاف در برابر محیط های قلیایی مقاوم هستند.

3- بتن الیافی مرکب از الیاف مصنوعی؛ مانند کلیاف کربن، نایلون، پلی استر و پلی اولفین ها.

4- بتن الیافی با الیاف طبیعی که در آن ها از الیاف سلولز به دست آمده از انواع گیاهان استفاده می شود.

در مورد نتایج حاصله از به کارگیری هر یک از این الیاف در نوشته “فواید بکارگیری الیاف مختلف در بتن الیافی” صحبت کردیم.

ساخت و ساز با بتن الیافی

کاربرد بتن الیافی

از این بتن در بخش های مختلف ساخت و ساز از جمله کف پوش ها، سطوح صاف و مسطح، محدوده اطراف استخرها، نماهای ساختمانی، پل ها، زیرگذرها، سدها و غیره استفاده می شود.

خصوصیات تکنیکی و فنی محصول

مقاوم در برابر خوردگی، قابلیت جذب انرژی و پایداری در برابر ضربه، مقاومت خوب در برابر سایش و شکستگی، تقویت و قوام در جهات و ابعاد مختلف به خاطر پخش الیاف در جهت های گوناگون. جهت آشنایی با سایر مزایا و موارد کاربرد بتن الیافی با کارشناسان و متخصصان محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *