همه دقت و اهتمام ما در اجرای یک نمای بتن اکسپوز و یا به کار گیری این محصول در سایر نقاط و بخش های ساختمانی فقط مربوط به آماده سازی، تولید و یا خرید بهترین کیفیت بتن یا پنل های بتن اکسپوز نیست، بلکه بسیاری از مطالب و مسائل مهم در حین اجرا و پیاده سازی اتفاق می افتد. و ما باید به همه این نکات که مربوط به اجرای بتن اکسپوز است نیز به طور کامل توجه داشته باشیم. چرا که کمبود و عدم دقت در هر یک از این مراحل می تواند برای ما نسئله و مشکلی ایجاد کند.

که این مشکلات در نهایت ممکن است نتیجه نهایی ما از بتن اکسپوز را در اختلاف با آنچه از ابتدا می خواستیم و مطلوب ما بود قرار دهد. به همین جهت است که ما در مقالات بتن اکسپوز که از نگاه کارشناسان و متخصصان هنزا نگاشته می شود، علاوه بر نکاتی که مربوط به آشنایی با مواد اولیه، ساختار، مراحل اختلاط و تولید این محصول است. به همه نکاتی که ممکن است در زمان اجرا نیز برای مجریان امر پیش بیاید اشاره کرده و آن ها را توضیح می دهیم.

مقایسه روش های اجرایی بتن اکسپوز

به دلیل آنکه به نقش و جایگاه این نکات اجرایی برای دستیابی به یک سطح پوششی بتن اکسپوز زیبا و ایده آل واقف هستیم. به عنوان مثال در نوشته های پیشین راجع به این صحبت کردیم که مفصل های بتن پنل های بتن اکسپوز علاوه بر ایجاد زیبایی بصری نقش مهمی در حفظ استحکام و خنثی سازی انبساط و انقباض های فصلی قطعات سازه ایفا می کنند. به همین جهت در نوشته “درزگیری مجدد بتن اکسپوز” گفته شد. که پس از پرداخت نهایی کار، باید عملیات درزگیری این محصول را مجددا انجام دهیم.

همانطور که با دنبال کردن نوشته های قبلی هنزا در رابطه با بتن اکسپوز این مطلب را متوجه شده اید، اجرای این محصول به دو روش عمده امکان پذیر است. روش اول اجرا توسط پنل هایی است که در ابعاد از پیش سفارش داده شده و با رنگ های مورد نظر که طراحان و معماران در نظر گرفته اند و با شکل و طرح ویژه پیش ساخته شده و به محل ساختمان منتقل شده و در آن جا توسط مجریان حرفه ای اجرا می شود. در این روش از به کار گیری بتن اکسپوز باید نکاتی را مد نظر قرار داد.

که این نکات را در مقالات پیشین مورد اشاره قرار دادیم. به عنوان مثال گفته شد باید سعی کنیم از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوزی که دارای ترک، زدگی، رنگ پریدگی و هرگونه اشکالی هستند استفاده نکنیم و آن ها را کنار بگذاریم. ثانیا باید به شاقول بودن و تراز بودن تمام پنل های بتن اکسپوز که در یک سطح و کنار هم قرار می گیرند، دقت کنیم. این مطلب می تواند زیبایی بسیار زیادی را به سطح ساختمانی ما که توسط بتن اکسپوز پوشانده شده است، بیفزاید.

اجرای بتن اکسپوز در محل پروژه

اما این تنها وش پیاده سازی بتن اکسپوز نیست و برای عملیاتی کردن این محصول روش های دیگری نیز وجود دارد که یکی از اساسی ترین آن ها روش اجرای بتن اکسپوز در محل پروژه است. یعنی دیگر به مانند شیوه قبلی از پنل هایی که قبل تر در کارخانه در ابعاد و اندازه ها و شکل های مشخص تولید شده اند، خبری نیست. و همین امر نشان می دهد که در این روش از اجرای این عملیات نیاز است دقت و ظرافت بیشتری به خرج دهیم تا همه نیازهای ما برای استحکام و زیبایی کار به نتیجه برسد.

نکته مخصوص روش پیاده سازی بتن اکسپوز در محل نصب این است که آماده کردن بتن و همچنین قالب گیری آندر خود مکان پروژه اجرایی می شود. و به جهت آنکه معمولا استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد و همچنین زیبایی و ظرافت و دقت بیشتری را با خود به همراه دارد، توصیه می شود که در پروژه های کوچکتر معمولا از این روش استفاده شود. و استفاده از روش اجرای در محل را معمولا برای آن دسته از ساختمان و پروژه هایی که مساحت بسیار زیادی دارند، در نظر می گیرند.

وسعت بالای سطحی که بخواهیم آن را با بتن اکسپوز بپوشانیم سبب می شود که استفاده از پنل های پیش ساخته هم مقداری سخت تر باشد و هم زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد و هم اینکه ممکن است از لحاظ هزینه، هزینه بسیار بیشتری را به مالکان پروژه تحمیل کند نسبت به وقتی که بخواهیم بتن اکسپوز را به شیوه اجرا و قالب گیری در محل انجام دهیم. بنابراین تا اینجا دانسته شد که شیوه دوم از انجام این عملیات معمولا برای سازه هایی که وسعت زیادی دارند کاربرد دارد.

البته این مسئله یک قانون ضروری نیست و ممکن است اشخاصی باشند که بخواهند برای پوشش بتن اکسپوز حتی در سازه های بسیار بزرگ به دلیل اهمیت بالایی که کیفیت سطح سازه برایشان دارد، از روش پیش ساخته استفاده کنند که نمونه هایی از آن را می توانید در صفحه بتن اکسپوز هنزا مشاهده نمایید. به علاوه توصیه می شود راجع به تصمیم گیری در این زمینه حتما با متخصصان ما در هنزا در تماسااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *