هر چند می توان بتن الیافی را در هر نقطه و بخشی از ساختمان که بتن معمولی به کار می رود، به کار برد، اما از آنجا که بتن الیافی از لحاظ هزینه تولید، از بتن معمولی گران تر است و شیوه های پیشرفته اختلاط آن نیاز به استفاده از ماشین آلات پیشرفته دارد، به همین جهت ممکن است از لحاظ اقتصادی به صزفه نباشد که کلا بتن معمولی را از دایره کاربرد در صنعت سخت و ساز خارج کنیم و بتن الیافی را جایگزین آن نماییم.

البته ممکن است در آینده که هزینه های تولید بتن الیافی کاهش پیدا کند، این مسیر، مسیر مزمئنی باشد. چرا که همانطور که گفته شد، بتن الیافی به دلیل ماندگاری، کیفیت و طول عمر بالاتر و بیشتری که دارد، در دراز مدت نیز از لحاظ میزان هزینه و صرفه اقتصادی، به صرفه تر است. از طرف دیگر در بسیاری موارد همین که شما از بتن الیافی بهره مند باشید، دیگر نیازی به استفاده از آرماتورهای فولادی که برای مسلح کردن بتن معمولی استفاده می شود، نخواهید داشت.

مقاومت بتن الیافی در برابر کاویتاسیون

ولی از جمله بخش هایی که بسیار مورد توجه برای بهره برداری از بتن الیافی است، نمای ساختمان است. چرا که هر چه در مورد نمای یک ساختمان بیشتر هزینه کنیم، ارزش دارد چرا که جلوه و معرفی یک ساختمان بر اساس زیبایی و مرغوبیت نمای آن است که بتن الیافی به خوبی می تواند آن را تامین کند. برای ساخت نما نیز همانطور که می دانید، لازم است پنل هایی که از پیش در ساختمان تولید می شوند، از لحاظ طرح و رنگ و ابعاد به طور دقیق مشخص شوند.

یکی از مواردی که می توان نقش بتن الیافی را به طور پر رنگ در آن احساس کرد، به کار بردن یک سازه در محیط های آبی است. چرا که در محیط های آبی حضور یک سازه می تواند موجب شود که تحت تاثیر فرآیند کاویتاسیون قرار گیرد. کاویتاسیون فرآیند پیچیده ای است که در مایعات ایجاد می شود که سعی می کنیم ربط آن را با بتن الیافی توضیح دهیم.

کاویتاسیون در جاهایی که آب در نوسان است و ممکن است فشار آب به قدری کاهش یابد که ذرات آب به صورت بخار درآمده و این بخار ها به صورت حباب هایی در کنار یکدیگر، شکل گرفته و افزایش یابند تا تشکیل ححباب بزرگتری را دهند که در صورت ترکیدن می تواند انرژی زیادی را رها کند.

رها کردن این انرژی توسط حباب های کاویتاسیون می تواند باعث شود سازه هایی که در معرض آن قرار دارند و در اطراف آن سازه های پدیده کاویتاسیون شکل می گیرد، تخریب جزئی یا کلی شوند و اگر این اتفاق به طور مکرر یا مستمر به وقوع بپیوندد، سازه کاملا دچار شکست و خرابی می شود. بنابر این در سازه های زیرآبی و سازه های سدی بتن الیافی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

چرا که بتن الیافی به خوبی از عهده کاویتاسیون بر می آید و می تواند ضربه وارده را خنثی کند که ریشه در ضربه پذیری بالای بتن الیافی دارد. برای آشنایی بیشتر با نسبت میان کاویتاسیون و بتن الیافی می توانید به صفحه بتن الیافی (جی اف آر سی GFRC) هنزا بروید و سوالات و پرسش های خود در این زمینه را با متخصصان و کارشناسان هنزا در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *