ورود الیاف به بتن توانست این ترکیب را یک پله بالاتر ببرد. به همین جهت است که یتن الیافی امروزه در جهان ساخت و ساز در حال گسترش است و هر روز بیشتر مورد استقبال سازندگان ساختمان ها قرار می گیرد. در واقع کشف بتن الیافی که ریشه در همان خشت های کاهگلی قدیمی که ترکیبی از الیاف کاه در میان آجرهای گلی بود، صورت گرفته است ولی روز به روز تحقیق و تولید در زمینه بتن الیافی رو به رشد و پیشرفت است.

چرا که محققان توانسته اند با کشف الیاف مناسب با بتن که شامل الیاف فولادی، الیاف شیشه ای، الیاف پلیمری، نایلونی و غیره می باشد، عرصه های جدیدی را بر روی بتن الیافی باز کنند که هر یک از این متریال می تواند یک نوع از بتن الیاف با مشخصات و ویژگی های خاص خود تولید کند.

مقاومت بتن الیافی در برابر تنش حرارتی

در نوشته “ضربه پذیری از خصوصیات مهم بتن الیافی” درباره یکی از این ویژگی ها که به توسط حضور الیاف در بتن الیافی به وجود آمده و همان خاصیت جذب انرژی های ناگهانی وارده شده و تحمل ضربه می باشد، صحبت کردیم. و گفتیم که بتن الیافی به جهت قابلیت مقاومت در برابر ضربه و عدم ریزش و شکست در برابر نیروهای وارده ناگهانی می تواند به عنوان یک مصالح ساختمانی مناسب در محل های زلزله خیز و یا انبار مهمات و پناهگاه ها که احتمال ایجاد ضربه های ناگهانی در آن ها وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرند.

نکته بعدی ظرفیت کرنشی بالای بتن الیافی است به این معنا که در صورتی که نیروهای کششی یا فشاری، همچنین نیروی پیچشی بالایی بر این بتن وارده شود و این نیرو به قدری باشد که قطعه بتن الیافی را از حالت اولیه خود خارج کند، به دلیل وجود الیاف در ترکیب بتن الیافی، این مصالح می تواند قدری تغییر شکل داشته باشد بدون اینکه دچار شکست و یا ترک برداشتن شده و یا به کلی ساختار آن از بین برود. همین خاصیت است که سبب شده طراحان بتوانند برای طرح ها و ایده های خلاقانه و متنوع خود از بتن الیافی استفاده کنند.

یکی دیگر از مزایای بتن الیافی که به دلیل اضافه شدن الیاف به بتن افزوده شده است این است که در برابر تنش های حرارتی و همچنین جمع شوندگی نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. معمولا در مکان هایی که اختلاف بین درجه حرارت در شب و روز بسیار بالاست می تواند انبساط و انقباضی که به مصالح ساختمانی وارد می شود و می تواند باعث از هم پاشیدن این قطعات شود، کمک کند.

در واقع در بتن الیافی، الیاف انبساط و انقباض وارد شده به محصول را تحت کنترل خود در می آورند و به این ترتیب اگر درجه حرارت بالا رود می توان انتظار داشت که بتن الیافی از خود مقاومت نشان دهد. به همین جهت است که بتن الیافی در برابر آتش سوزی و احتراق نیز مقاوم است و دچار شکست و ریزش نمی شود.

جمع شوندگی به افزایش تغییر شکل برشی مصالح گفته می شود که بتن الیافی پایداری خوبی در برابر این پدیده دارد و به همین جهت بهتر است برای ساختمان خود از این محصول حتما بهره مند شوید و به این جهت با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا تماس بگیرید و برای دیدن بهترین نمونه های کار شده بتن الیافی به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *