در مقاله گذشته یعنی “استفاده از بتن الیافی در سدها و سازه های هیدرولیکی” به این مطلب پرداختیم که هنگام ساخت سازه هایی که در زیر آب قرار دارند و یا سازه هایی که در آن ها از آب به عنوان نیروی محرکه استفاده می شود باید این مساله را مد نظر قرار دهیم که دلیلی که برای ساخت این دست از مصنوعات به سمت استفاده از بتن الیافی رفتند چه بوده است.

در واقع همانطور که در آن مقاله نیز بیان شد، یکی از محدودیت های استفاده از مصالح ساختمانی در سازه ها و. ساختارهایی که مدام در معرض آب قرار دارند این است که این مصالح دارای مقاومت در برابر نفوذ آب باشند. در واقع نفوذ پذیری آن ها نسبت به آب و رطوبت پایین باشد که در مورد بتن الیافی داستان از این قرار است.

در واقع نفوذ آب در داخل ساختار یک مصالح ساختمانی می تواند باعث ضعیف شدن اتصال اجزای آن شده و علاوه بر آن موجب سنگین شدن آن قطعه می شود که به این ترتیب آن سازه شکسته شده و از بین می رود و اگر در محل حساسی واقع شده باشد می تواند باعث از بین رفتن کل ساختار آن سازه شود. همین دلیل باعث توجه به بتن الیافی در این دست از سازه ها می گردد.

مروری بر کارکردهای بتن الیافی

در واقع وجود الیاف در بتن الیافی سبب صلب شدن این بتن می گردد به ترتیبی که ذرات به طور شدیدی به هم متصل هستند و این اتصال و تراکم مانع وجود فضاهای خالی در ترکیب این بتن می شود. و وقتی فضای خالی در بین ذرات وجود نداشته باشد و سطح بتن الیافی نیز دارای اتصال و پیوستگی باشد دیگر فرصتی برای ذرات آب باقی نمی ماند که بتوانند به درون بتن الیافی نفوذ کنند.

بنابراین همانطور که گفته شد وقتی آب به داخل ساختار بتن الیافی نفوذ نکند، اتصال اجزای آن از بین نمی رود. همچنین موجب سنگین شدن سازه بتن الیافی نمی گردد. به این ترتیب می توانیم از حفظ ساختار بتن الیافی مطمئن باشیم که دچار ریزش و شکست نخواهد شد. به همین دلیل است که چنانچه بیان شد برای این دسته از سازه هایی که داخل آب مستقر می شوند و یا هیدرولیکی هستند و با آب کار می کنند از بتن الیافی استفاده می شود.

و بر اساس تجربه نشان داده شده که سازه هایی که به وسیله بتن الیافی ساخته و پیاده می شوند به خوبی توانسته از عهده بارهای وارده در داخل آب و همچنین مقاومت در برابر نفوذ آب به درون آن ها برآید و تجریه و آزمایش ها نشان داده که برای این قبیل از فرآیندها و عملیات های ساخت و ساز می توان به بتن الیافی اطمینان کرد و با ضریب اطمینان بالایی از آن ها استفاده نمود. و نسبت به سایر مصالح ساختمانی مستحکم تر و قابل اعتمادتر می باشند.

البته همانطور که می دانید و حتما با دنبال کردن نوشته های ما در رابطه با بتن الیافی دریافته اید، آنچه ذکر شد تنها کارکرد محصولات ساخته شده با بتن الیافی نیست و این ابتکار و ابداع که با ترکیب و اختلاط الیاف با بتن به دست آمده دارای کارکردها و عملکردهای مختلف و گوناگونی می باشد که بسته به محل استفاده آن ها دارد. یعنی به اقتضای نیازهای ساختمانی و سازه ای می توان از قابلیت های متنوع بتن الیافی بهره مند شد.

به عنوان مثالی دیگر می توان به نوشته “ساخت پنل های نازک بتن الیافی” اشاره نمود. در آن نوشته چنین بیان شد که یکی از اولویت های ساخت قطعه این است که دارای وزنی سبک و حجمی کم باشد که به این ترتیب هم جابجایی آسان تری خواهد داشت و هم عملیات اجرا و نصب آن با سختی مواجه نمی شود و به راحتی می توان آن ها را در ساختمان به یکدیگر متصل نمود.

علاوه بر آن در صورتی که سازه نیاز به تعمیرات و ترمیم داشته باشد نیز مصالحی که دارای حجم کمتری هستند راحت تر می توانند مورد ترمیم قرار گیرند. به همین دلیل اولویت با استفاده از مصالح ساختمانی نازکتر، سبک تر و کم حجم تر است. که نوبت به بتن الیافی می رسد.

تولید بتن الیافی در ابعاد نازکتر

اما باید دقت داشت که استفاده از مصالح نازکی با ضخامت کمتر این خطر را به همراه دارد که مقاومت و استحکام لازم را به همراه نداشته باشد و در صورتی که بارهای وارد بر آن از حد معینی تجاوز کند دچار شکست و ترک شود. ولی در رابطه با بتن الیافی این نگرانی وجود ندارد.

چرا که دلیل تولید بتن الیافی در ابعاد نازکتر همین است که وجود الیاف سبب می شود که این بتن بتواند به همان مقاومت و قدرت لازم دست پیدا کند و به این ترتیب نیازی نداریم که برای آنکه مقاومتی برابر یک قطعه بتن را از آن انتظار داشته باشیم، به همان ضخامتی که بتن را تولید می کنیم، بتن الیافی را تولید کنیم.

همچنین می توان برای آنکه طرح های مورد نظر خود را برای نمای ساختمان داشته باشیم با طراحان و خبرگان این حرفه در تیم هنزا تماس گرفته و مشورت نماییم و همچنین مراجعه به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا در این راستا می تواند کمک بزرگی برای به دست آوردن ایده های جدید باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *