در مقاله پیشین تحت عنوان “فاکتورهای انتخاب بتن اکسپوز” توانستیم سر نخ هایی به دست دهیم تا مشتریانی که قصد استفاده از بتن نما به صورت پنل های پیش ساخته برای پوشش نمای ساختمان خود دارند در این انتخاب سر در گم نشوند و به راحتی بتوانند بهترین پنل های بتن اکسپوز را به طرح مورد نظر خود داشته باشند.

همچنین بتن اکسپوز را می توان در رنگ های مختلف نیز در مرحله تولید و اختلاط و همچنین پس از تولید و حتی پس از مرحله نصب و اجرا در محل نیز رنگ آمیزی نمود. که رنگ آمیزی بتن نما به جنبه های هنری نما مربوط است که این زمینه به طراحان دکوراسیون و همچنین معمارانی مربوط می شود که در زمینه زیباسازی شهری و ساختمانی دارای تخصص و سواد کافی باشند که بتوانند تشخیص دهند برای یک ساختمانی که در محیط و محوطه خاصی قرار دارند چه رنگی از نمای بتن اکسپوز می تواند مناسب باشد.

دلیل مزیت رنگ آمیزی بتن اکسپوز با افزودن رنگ دانه ها

اما کار ما با بحث رنگ پذیری بتن اکسوز همین جا به پایان نمی رسد چرا که در مرحله بعدی این سوال پیش می آید که چه روشی برای رنگ آمیزی یک پنل بتن اکسپوز مناسب تر است. در اینجا برای پاسخگویی باید دید که کدام شیوه رنگ آمیزی می تواند رنگی پایدار و دائم به ما بدهد که در اثر فرسایش بتن اکسپوز همچنان رنگ آن پار بر جا بماند.

در پاسخ به این پرسش همانطور که در مقاله “روش های ترکیب رنگدانه در بتن اکسپوز” نیز بیان شد، لازم به ذکر است که اگر ما در مرحله اختلاط اجزای بتن اکسپوز مانند سیمان و ریزدانه ها و سنگدانه های مرکب از شن و ماسه بتوانیم رنگ دانه های مورد نظر خود را به بتن نما اضافه کنیم اجزای تشکیل دهنده بتن به رنگ دلخواه ما در می آید.

و این روش دارای مزیتی جدی نسبت به زمانی است که ما پس از آنکه پنل بتن اکسپوز تولید شد آن را رنگ آمیزی کنیم. که مزیت آن به این بر می گردد که در رنگ آمیزی پس از تولید ما صزفا سطح و لایه رویی بتن اکسپوز را رنگ می کنیم و لایه های زیرین آن به رنگ قبلی بتن باقی مانده اند.

و اگر زمانی بتن اکسپوز به دلیل عوامل جوی یا عوامل بیرونی دچار فرسایش یا ترک یا ریزش بخشی شد، در آن صورت لایه های زیرین دارای رنگی متفاوت با لایه رویی بتن اکسپوز خواهند بود و به این ترتیب ظاهر و جلوه نا زیبایی را می تواند به نمای ساختمان ما بدهد ولی هنگامی که ما رنگ آمیزی را از طریق رنگدانه ها انجام دهیم قضیه فرق می کند.

زیرا در این صورت دیگر نیازی به نگرانی نداریم که اگر لایه رویی بتن دچار تخریب شد، رنگ لایه های زیرین متفاوت است. چرا که همانطور که بیان شد، رنگ دانه ها با اجزای سازنده بتن اکسپوز مخلوط شده اند و همین امر موجب می شوند که تمام حجم درونی بتن اکسپوز نیز به همان رنگ مورد نظر باشد و از این جهت تفاوتی با رنگ بیرونی آن نخواهد داشت.

برای آنکه نمونه هایی اجرا شده و عملیاتی از بتن اکسپوز را ببینید پیشنهاد ما مراجعه به صفحه بتن اکسپوز هنزا است. همچنین تماس و مشاوره با کارشناسان هنزا می تواند در انتخاب مناسب ترین گزینه ها برای شما راهگشا باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *