شرکت گام آبی فردا که از شرکت های پیشگام در زمینه تولید مصالح ساختمانی نوین و بروز می باشد و تولید کننده محصولات هنزا است در کنار انواع محصولات مدرن بتنی که این روزها به شدت در کشور ما گسترش یافته است (از جمله بتن اکسپوز، بتن جی اف آر سی / GFRC، مبلمان بتنی و غیره) شروع به تولید یک محصول مهم و اساسی در صنعت ساختمان به نام دال بتنی کرده است.

در مقاله “آشنایی با کارکردهای دال بتنی افقی” سعی کردیم که یک شمه کلی در زمینه معرفی دال بتنی ارائه کنیم و با مطالعه آن در خواهید یافت که دال بتنی در واقع سقف های بتنی پیش ساخته ای هستند که می توان به آن ها ورقه های بتنی گفت. که ار آن ها در ساخت سقف طبقات ساختمان استفاده می شود. و ضخامت مشخصی نیز با توجه به نیروها و وزنی که باید تحمل کند دارا می باشد.

محافظت از انرژی از طریق دال بتنی

در ضمن گفته شد که دال بتنی می تواند به عنوان کفپوش کف ساختمان نیز استفاده شود که بر روی خاک و یا فندانسیون قرار گیرد که در این صورت نیاز به ضخامت بالایی نداریم و از دال بتنی با قطر کمتری در این موارد استفاده می شود. باید دقت داشت که دال بتنی را می توان از بتن الیافی مسلح تولید نمود که در این صورت به آن دال بتنی مسلح گفته می شود و معمولا در نقشه های مهندسی این دسته از دال بتنی را با علامت “c.r.slab” نشان می دهند.

نکته ای که امروز درباره دال بتنی به آن خواهیم پرداخت مسئله مهم حفظ انرژی است. همانطور که واقف هستید خانه ها و محیط داخلی ساختمان ها در فصل سرد سال نیازمند گرمایش هستند و در فصول گرم نیاز به سرمایش دارند. اما باید مصالح ساختمان و از جمله دال بتنی به کار رفته در ساختمان به گونه ای باشند که انرژی را بتوانند حفظ کنند و مانع از هدر رفتن آن شوند.

در گذشته همانطور که گفتیم دال بتنی که به عنوان پوشش کف ساختمان به کار می رفت را مستقیما بر روی زمین و یا پی ساختمان قرار می دادند که این مطلب به انتقال انرژوی حرارتی از ساختمان به زمین کمک می کرد و باعث هدررفت گرما می شد. هر چند امروزه نیز در مناطقی که نیاز چندانی به حفظ گرمای ساختمانی وجود ندارد از همین شیوه استفاده می شود.

ولی به طور عمده امروزه برای آنکه مسئله انرژی مسئله مهمی است و سازندگان نسبت به حفظ آن اهتمام دارند، بنابراین بین دال بتنی و کف ساختمان یک لایه عایق قرار می دهند تا بتواند از انتقال انرژی ساختمان از طریق این محصول به زمین خودداری کند.

البته یک شیوه دیگر استفاده از لوله های گرمایشی است که از درون دال بتنی عبور می دهند تا از این طریق حرارت را به داخل ساختمان منتقل کند. البته در این مورد نیز عایق کاری کف همچنان ضروری است. حتی در مناطقی نیز که گفته شد از عایق در زیر دال بتنی استفاده نمی شود معمولا تخته سنگ را در زیر این محصول قرا می دهند که می تواند تا حدودی به حفظ دما کمک کند.

به جهت اهمیت بالایی که جلوگیری از اتلاف انرژی دارد توصیه ما به شما این است که حتما در حین استفاده از این محصول با متخصصان هنزا در ارتباط باشید و علاوه بر آن می توانید به صفحه دال بتنی هنزا مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *