همانطور که می دانید بتن یکی از مصالح ساختمانی است که سال های سال است مورد استفاده و مصرف در ساخت و ساز ساختمان ها قرار گرفته ایت و به دلیل خواص استحکام و مقامت و توانایی تحمل بارهای زیاد به صورت گسترده در سرتاسر دنیا از این مصالح ساختمانی استفاده می شود. اما کارشناسان و پژوهشگران عرصه عمران و مصالح ساختمانی گامی جدید در راستای تقویت و تسلیح این مصالح ساختمانی برداشتند و چنانچه در نوشته “بتن الیافی چیست” به آن پرداختیم، از فیبرهای گوناگون در ساخت بتن استفاده شد و به این ترتیب تولید بتن الیافی گامی جدید و نقطه عطفی در تولید مصالح ساختمانی به شمار می رود.

اما چرا کاربرد بتن الیافی تا این اندازه رونق گرفته و “فواید بکارگیری الیاف مختلف در بتن الیافی” چیست؟ این ها پرسش هایی است که در مقاله مذکور تا حدودی سعی کردیم نمایی روشن تر نسبت به این مساله به شما خوانندگان و مشتریان گرامی عرضه کنیم. همانطور که می دانیم و در نوشته “برخی ویژگی های بتن الیافی” نیز بازگو کردیم بتن الیافی ترکیبی از فیبرهای فولادی یا شیشه ای یا پلی پروپیلن یا کربنی یا نایلونی و … است که به مخلوط سیمان، آب، ماسه، سنگدانه ها و سایر افزودنی های مورد نیاز اضافه می شود. برای آشنایی بتن الیافی با الیاف شیشه ای به صفحه بتن جی اف آر سی هنزا مراجعه کنید.

نمونه ای از بتن الیافی

همانطور که گفتیم در این کامپوزیت آب وجود دارد و پس از ساخت پنل بتن الیافی، اب موجود خشک می شود اگر در حین خشک شدن آب که بتن کمی دچار انقباض می شود از منقبض شدن سطح بتن جلوگیری شود و در واقع بتن نتواند به خوبی آب خود را از دست دهد، تنش های وارد شده باعث می شود که سطح بتن دچار ترک شود. به خصوص اگر درصد آب به کار رفته در بتن بیش از چهل درصد نسبت به سیمان باشد، احتمان ترک خوردگی در هنگام خشک شدن بسیار بالاتر می رود.

اما الیاف موجود در بتن الیافی با این رفتار مقابله می کنند به این صورت که آب موجود در بتن را به سطوح مختلف بتن پخش می کنند و با این کار عمل تبخیر آب و خشک شدن بتن را با کاهش سرعت زیادی مواجه می کنند. که این کاهش سرعت باعث می شود که بتن در حین خشک شدن فرصت کرده و به تدریج منقبض شود و در نتیجه دچار ترک خوردگی نشود. به علاوه فیبرهای موجود در بتن الیافی آب موجود در ترکیب بتن را به سطح اب رسانده که در حین خشک شدن، سطح دارای رطوبت بیشتر شود و دچار شکیت و ترک خوردگی نشود.

ترک خوردگی سطح بتن به عوامل مختلفی از جمله درصد مواد مختلف ترکیبی در آن، و وضعیت دما و رطوبت هوا و باد در محیط ساخت و همچنین شیوه انجام عملیات بتن ریزی و همچنین شکل ظاهری بتن بستگی دارد. هر چه فیبرهای پخش شده در بتن الیافی در فواصل و قطعات ریزتر و بیشتری پخش شوند باعث بهبود حالت ترک خوردگی و کوچک تر شدن سایز ترک های احتمالی می شود. و پس از اتمام مرحله خشک شدن مقاومت کششی و خمشی و فشاری بتن الیافی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

همانطور که گفته شد علاوه بر آنکه بتن الیافی به وسیله فیبرهای موجود ترک خوردگی را در حین خشک شدن کنترل می کند، پس از اتمام این مرحله خواص و مزایای ان نسبت به سایر انواع بتن که در آن الیاف به کار نرفته و به جای ان از میلگردهای فولادی برای تسلیح و مقاوم سازی استفاده شده بروز می کند. چند مورد از این امتیازات را که قبلا توضیح دادیم را به اختصار بر می شمریم؛

– مقاومت سایشی و تنشی و فشاری بتن الیافی به طرزی قابل توجه بیشتر از سایر بتن هاست.

– در برابر ضربه و کشش نیز پایدار است و به همین دلیل قابل انعطاف و شکل پذیر است.

– در صورت ترک خوردگی نیز قدرت حمل بار بتن کاسته نمی شود و همچنین قابلیت بالایی در جذب انرژی دارد.

برای اینکه بهتر بتوانید بتن الیافی را با بتنی که در ترکیب آن از الیاف بهره ای برده نشده می توانید به مقاله “مقایسه ویژگی های مکانیکی بتن الیافی با بتن ساده” مراجعه نمایید.

ترک های سطح بتن غیر الیافی

به ترتیبی که گفتیم در بتن الیافی از الیاف با جنس های مختلف بهره می برند که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و همچنان محققان در پی کشف و به کار گیری الیاف جدید برای افزایش کارآیی و خصوصیات مثبت و تسهیلات بتن الیافی هستند. اما هر یک از این الیاف ویژگی های خاص خود را به دنبال داشته و بتن الیافی های مختلفی را تولید می کنند

مثلا فایبر گلاس در بتن الیافی جی اف آر سی باعث کاهش روانی بتن تازه می شود که برای حل این مساله از روان سازهای قابل قبول در آن استفاده می شود. بتن الیافی که در آن از فیبرهای فولادی استفاده می شود به شدت مورد استقبال است چرا که خاصیت حمل بار بالایی دارد و مقاومت کششی این مصالح ساختمانی را ازدیاد می بخشد و همانطور که در بخش پیشین گفته شد مانع از ایجاد خرده ترک ها در سطح بتن می شود.

در بتن الیافی بهره مند از فیبرهای پلی پروپیلن، درصد جذب آب بسیار پایین است. لذا نیازی به افزودن آب جهت روان سازی بتن نیست. (اضافه کردن آب به بتن سبب کاهش مقاومت آن می شود.) به علاوه بتن الیافی پلی پروپیلن کاملا در برابر شکنندگی مقاوم است.و نهایتا بتن الیافی با فیبرهای کربن را داریم که غیر از مقاومت تنشی بالا در برابر هر گونه خوردگی نیز ایستادگی می کند. برای آگاهی بیشتر از خواص هر یک از انواه بتن الیافی با کارشناسان و مشاوران محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *