پس از آنکه راجع به شیوه های گوناگون اجرای کفسازی بتنی پرداختیم، در نوشته “اجرای مکانیزه کفسازی بتنی با ماشین آلات پیشرفته” در رابطه با یکی از این شیوه ها صحبت کردیم. که عبارت بود از اجرای کفپوش در محل، یعنی اینکه به جای استفاده از پنل های پیش ساخته بتن ریزی در مکان پروژه عملیاتی می شود. که خود این فرآیند نیز به روش های مختلفی قابل اجراست. که در مقاله مورد نظر به یکی از این روش ها با استفاده از ماشین آلات پیشرفته پرداختیم.

در ادامه می خواهیم به مبحث کنترل ترک های مفصلی بپردازیم. پس از آنکه بتن ریزی انجام شد و عملیات کفسازی بتنی به انجام رسید، آن گه مفصل ها ایجاد می شوند تا بتوانند ترک ها را کنترل کنند. به این طریق که بتوانند برای انبساط بتن محل آزادی ایجاد کنند. هر گاه بر اثر درجه حرارت و یا تغییرات رطوبتی بتن افزایش حجم دهد، این افزایش حجم توسط مفصل ها کنترل می شوند تا منجر به ایجاد ترک در سطح کفسازی بتنی نشود.

شیاربندی کفسازی بتنی برای کنترل ترک

به این ترتیب می توان به اهمیت مفصل ها در کفسازی بتنی پی برد. برای ایجاد بندها و درزهایی که این کمک را به کفسازی بتنی بکنند معمولا از اره های برقی استفاده می شود. که ماشین آلاتی هستند که مخصوص ایجاد شیار در بتن هیستند و می توانند این کار را به راحتی انجام دهند.

البته دقت داشته باشید که ایجاد بندها یا مفصل ها در کفسازی بتنی علاوه بر کارکردی که بیان شد، یعنی کنترل ترک های تبن در هنگام انبساط آن، دارای کارکرد دیگری نیز می باشد. که این کارکرد مربوط به ظاهر و جلوه این سازه است. و به این ترتیب شیارهای ایجاد شده که طبق طرح خاصی کشیده می شوند می توانند جلوه و زیبایی خاصی را به کفسازی بتنی ببخشند.

برای آنکه از شیوه های مختلفی که می توان طبق آن ها عمل شیاربندی یا ایجاد مفصل را در کفپوش ها انجام داد، آشنا شوید می توانید با متخصصان ما در هنزا تماس بگیرید. برخی از نمونه های انجام شده این فرآیند نیز در صفحه کفسازی بتنی هنزا موجود است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *