ما در نوشته هایی که در زمینه معرفی بتن اکسپوز ارائه نمودیم، دو مسئله را به صورت برجسته در نظر داشته ایم. مسئله اول این است که چگونه می توان با شیوه های ساخت و ساز بتن اکسپوز آشنا شد و این سازه از ابتدای مواد اولیه تا انتهای مرحله ای که در نمای یک ساختمان قرار می گیرد چه مراحلی را طی می کند. که به این منظور شما می توانید به نوشته “ادامه روند ساخت بتن اکسپوز” مراجعه کنید و توضیحات مبسوط تری را در آنجا مطالعه نمایید.

اما مسئله دوم این است که به چه دلیل ما باید در میان مصالح ساختمانی مختلفی که برای نمای ساختمانف یا کفپوش و دیگر بخش های ساختمانی به جای دیگر مواد ساختمانی موجود از بتن اکسپوز استفاده نماییم. در واقع سوال را می توان به این شکل مطرح ساخت که بتن اکسپوز چه چیزی در اختیار ما قرار می دهد که دیگر محصولات ساختمانی به ما نمی دهند؟

این سوال، سوال از برتری ها و امتیازاتی است که بتن اکسپوز نسبت به رقبای خود دارا می باشد که اگر مقالات ما در هنزا را راجع به بتن اکسپوز دنبال کرده باشید، خواهید دید که ما پنج مورد اصلی را به عنوان نکات مفید بتن اکسپوز برشمرده ایم که عبارتند از:

  1. دوری از سنگینی
  2. پایداری محصول در برابر عوامل آسیب زننده جوی
  3. خلاقیت در نمای بتنی
  4. صرفه جویی در زمان و انرژی
  5. ماندگاری و دوام

شرح و توضیح مزیت های بتن اکسپوز

این ها مواردی است که در مجموع و یا حتی به تنهایی توانسته است، مخاطبان و دست اندرکاران ساخت و ساز را به سمت استفاده از بتن اکسپوز سوق دهد. اما دوری از سنگینی به این جهت مهم است که بر خلاف بتن اکسپوز برخی از مواد و متریال های ساختمانی دارای وزن بالا می باشند که این وزن بالا سبب می شود که در جابجایی نیاز به صرف انرژی و احتیاط بیشتری باشیم و با کار سخت تری پیش رو باشیم.

علاوه بر جابجایی، وزن سبک بتن اکسپوز همچنین کار اجرا و نصب را با سادگی بیشتری مواجه کرده است. چرا که وقتی شما با مصالح سنگینی روبرو باشید نصب کردن آن ها برای مجریان دشوارتر است و احتمال افتادن و شکستن و از این دست مشکلات بیشتر پیش می آید علاوه بر آن که توان بیشتری را از مجریان نصب می گیرد در الیکه پنل های بتن اکسپوز به سادگی می توانند در محل مورد نظر قرار بگیرند و نصب شوند.

همچنین وزن سبک بتن اکسپوز باعث گردیده است که ملات یا چسبی که برای اتصال آن به دیوار استفاده می شود در حد معقولی کفایت کند. ولی برای آن دسته از مصالحی که وزن بسیار سنگین دارند، اتصال آن ها نیز دشواری های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

وزن سبک بتن اکسپوز

بحث دیگری نیز که جزو اولویت های بتن اکسپوز برشمردیم عبارت بود از پایداری در برابر عوال آسیب زای جوی. همانطور که می دانید آب و هوای آلوده شهرها که پر ازم واد شیمیایی مضر است، علاوه بر انسان ها می تواند بر بافت و ساختار مصالح ساختمانی نیز اثر بگذارد. همچنین باد و باران و نور خورشید نیز می توانند باعث فرسایش تدریجی و تغییر رنگ مصالح ساختمانی، به خصوص آن دسته که در بخش بیرونی ساختمان به کار می روند، گردد.

به همین جهت مقاومت بتن اکسپوز در برابر این دسته از فاکتورهای آب و هوایی به نوبه خود می تواند امتیازی بزرگ به حساب آید که در دراز مدت می تواند توجیه اقتصادی قابل توجهی داشته باشد. علاوه بر آن که از لحاظ شکل و صورت نیز همواره بتن اکسپوز می تواند زیبایی سطحی و ظاهری خود را حفظ نماید.

اما بحث خلاقیت در نمای بتنی را به این دلیل جزو مزیت های بتن اکسپوز به حساب می آوریم که این در واقع یک ابداع به شمار می آید که بتن که همواره از سازنده های پوسته داخلی ساختمان به شمار می رفت و توسط مصالح ساختمانی دیگری پوشش داده می شد، حالا در بتن اکسپوز خود به عنوان یک مصالح سازنده نما به کار می رود که دیگر نیازی به پوشش دیگری ندارد که این ابداع سبب صرفه جویی های مالی و اقتصادی نیز می گردد.

همیشه آن کسی که برای ساخت یک مجموعه، یک ساختمان و حتی یک سازه سرمایه گذاری می کند، خواهان آن است که زودتر آن مجموعه به بهره برداری برسد تا بتواند به این ترتیب به اهداف مادی و معنوی مد نظر خود زودتر دست یابد علاوه بر آنکه طولانی شدن پروسه تولید می توانید هزینه های مالی و انرژی صرف شده را افزایش دهند. بنابرانی استفاده از بتن اکسپوز که هم در مرحله ساخت و هم در مرحله اجرا با سرعت بالایی روبرو است می تواند کمک شایانی در این رابطه به سرمایه گذاران بنماید.

و نکته آخر که در اینجا راجع به بتن اکسپوز قابل ذکر است، بحث دوانم است که نکته ای اساسی است و شما می توانید راجع به مقایسه این فاکتور در مصالح ساختمانی مختلف از کارشناسان ما که در هنزا در این رابطه فعالیت می کنند، پرس و جو کنید. البته مشاهده صفحه بتن اکسپوز هنزا همواره می تواند چراغ راهی برای شما باشد که ایده آل های تولید این محصول رادر نظر داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *