مبلمان بتنی جزو آن دسته از محصولاتی است که تنوع کاردبرد بالایی دارد. هم می توان به عنوان یک محل نشیمن در پاسیوی خانه از آن استفاده کرد. هم به عنوان یک صندلی در اتاق کار و هم به عنوان ساخت و ساز دکوراسیون شهری. اما در مقاله “مبلمان بتنی در دکوراسیون شهری چه جایگاهی دارند؟” راجع به دسته سوم گفتگو کردیم یعنی زمانی که مبلمان بتنی به عنوان بخشی از دکوراسیون شهری کاربرد پیدا می کند.

مبلمان بتنی و فرهنگ

نکته ای اساسی را در این بخش می خواهیم مورد توجه قرار دهیم و آن مسئله این است که در به کار گرفتن مبلمان بتنی به خصوص زمانی که بخواهیم از آن به عنوان بخش سازنده و شکل دهنده دکوراسیون شهری استفاده کنیم، فکتورهای مختلفی در کار است که در زیر به آن ها اشاره کرده و اهمیت هر یک را توضیح می دهیم؛

رابطه مبلمان بتنی و فرهنگ چیست؟

  1. مقاومت و استحکام؛ که این عامل، عامل بسیار مورد توجه است و قاعدتا هر سفارش دهنده محصولی خواسته اش آن است که محصولی که از آن استفاده می کند پایدار باشد و بتواند فشارها و نیروهای وارده را تحمل کند تا تمام سازه سر پا باشد.
  2. دوام و طول عمر؛ اگر مبلمان بتنی یا دیگر مصالح ساخت دکوراسیون شهری دارای ماندگاری بالا نباشند، پس از مدتی دچار عیب و نقص و خرابی شده و نیازمند بازسازی و مرمت خواهند بود که این خود به معنی تحمیل هزینه های بیشتر به مجموعه شهری می باشد.
  3. به صرفه بودن اقتصادی؛ مبلمان بتنی وقتی برای استفاده به عنوان دکوراسیون شهری استفاده می شود نسبت به مصالح دیگر ارزان قیمت تر است و به همین جهت می تواند سبب صرفه چویی در هزینه های اقتصادی شهری شود. فاکتور اقتصادی همواره از مهم ترین فاکتورها در انتخاب بین چند گزینه و چند محصول می باشد.
  4. زیبایی؛ همانطور که از نام آن پیداست، دکوراسیون شهری باید بتواند زیبایی را نیز در کنار افزایش بهره وری و کاربرد به مجموعه شهری اضافه نماید. به همین دلیل مبلمان بتنی که انعطاف پذیری دارد و قابلیت طراحی در طرح ها و شکل ها و رنگ های مختلف دارد، می تواند برآورنده کننده بعد زیبایی شناختی نیز باشد.
  5. فرهنگ؛ مبلمان بتنی به عنوان بخشی از شاکله دکوراسیون شهری باید بتواند از لحاظ محتوایی نیز با فضای شهری و فرهنگ و هنر مردم هر بخش ارتباط معنایی برقرار کند.

مبلمان بتنی و فرهنگ

مثلا اگر مبلمان بتنی در یک مجموعه باستانی و تاریخی به کار برده می شود، اگر کاملا از لحاظ طرح و شکل و رنگ بی ارتباط با معنای آن مجموعه باشد، نشان دهنده این است که این فاکتور در آن رعایت نشده است. و این همان نکته اساسی است که در این نوشته قصد داریم آن را برجسته کرده و اهمیت آن را متذکر شویم.

بنابراین مبلمان بتنی باید بتواند از لحاظ معنایی با فرهنگ حاکم بر مجوعه ای که در آن به کار می رود مرتبط و متناسب باشد. اگر مبلمان بتنی در یک سازه دینی و مذهبی به کار می رود، بهتر است که طرح و بافت آن مربوط با آن فضا باشد. یا اگر از مبلمان بتنی در بخشی از یک مجموعه تفریحی یا فضای سبز استفاده می کنیم بهتر است که باز از جهت طراحی سعی شود بی ارتباط با آن نباشد.

بنابر آنچه آموختیم ارتباط بین مبلمان بتنی با سایر عناصر محیطی که در مجموع قرار است شناسنامه و نماینده هویتی برای یک مجموعه باشند، ضروری است و در اینجا باید از طراحان خبره و زبردست در این راستا کمک گرفت. به همین ترتیب اگر از مبلمان بتنی برای استفاده در دکوراسیون شهری بهره می بریم باید بتوان بین فضای فرهنگی و تاریخی مردم آن شهر و مبلمان بتنی مورد استفاده ارتباطی برقرار کرد.

فرهنگ شهری نیز مرتبط با هویت مردم ساکن آن شهر می باشد. شاید ارتباط بسیار عمیق و زیاد را نتوان همواره برقرار نمود ولی طراحان و معماران هر قدر بتوانند که طراحی دکوراسیون شهری و مبلمان بتنی را به فرهنگ و هویت شهری و مردم آن شهر نزدیک کنند بهینه است. مبلمان بتنی را هم می توان از لحاظ بافت و هم از لحاظ نوع طراحی و شکلی که به آن می دهیم به فرهنگ نزدیک کرد.

یکی نمونه از این نوع هماهنگی را شما می توانید در جایی ببینید که مبلمان بتنی را در مبلمان شهری به کار برده باشند. و در مقایسه میان آن دسته از مبلمان بتنی که نشان دهنده فرهنگ و هنر و ادبیان مردم و تاریخ یک شهر است با آن دسته از سازه های شهری که در شهرهای مختلف دیده می شود که ممکن است ارتباطی معنایی با فضای فرهنگی آن شهر نداشته باشد، خواهیم دید که نوع اول دارای هارمونی بیشتری است.

به این معنا که می تواند از جهاتی آرامش روانی را برای جامعه به ارمغان آورد. و می تواند باعث تقویت ارتباطات فرهنگی میان مردم شهر باشد و حتی نسبت به دیگرانی که وارد آن شهر می شوند، علامتی مشخصه باشد. برای دیدن انواع این گونه مبلمان بتنی و مقایسه آن ها با یکدیگر علاوه بر مراجعه به صفحه محصولات هنزا می توانید با کارشناسان، معماران و طراحان هنزا نیز در همین زمینه مشورت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *