یکی از راه های آشنایی با یک محصول، آشنایی با موارد کاربرد آن می باشد. مثلا برای انکه بدانیم بتن پلاک چیست به جای آن که به تعریف آن بپردازیم می توانیم به محل های استفاده از این سازه اشاره کنیم و به این ترتیب بهتر می توان مخاطب را با این محصول آشنا نمود. ما نیز بر همین اساس در نوشته “محل های کاربرد بتن پلاک” تلاش کردیم که شما مخاطبان و هموطنان عزیز را با کاربردهای این محصول آشنا کنیم تا راهی برای آشنایی بیشتر با این محصول جدید و پیشرفته هموار گردد.

آنچه بیان شد این است که بتن پلاک، در واقع می توان گفت نسلی از بتن اکسپوز است که در نمای ساختمان های به کار گرفته می شد، با این تفاوت که این سازه بیشتر به عنوان یک کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد و از لحاظ سایز و اندازه نیز دارای ابعاد کوچکتری می باشد. و می توان در پیاده روها، کفپوش های پارکینگ، محوطه های اطراف استخرها، پارک ها و غیره استفاده از بتن پلاک را مشاهده نمود.

دلیل طول عمر بالای بتن پلاک

علاوه بر آن سعی کردیم مانند گذشته که در معرفی هر یک از محصولات و سازه های ساختمانی گزارشی از تاریخچه به وجود آمدن و تولید آن ارائه نمودیم، در مورد بتن پلاک نیز از همین قاعده پیروی کنیم و به این ترتیب، نوشته “گذشته تولید بتن پلاک” را خدمتتان عرضه نمودیم که در آن به اولین مرتبه ای که این سازه مورد استفاده قرار گرفته است اشاره نمودیم.

برای بررسی اینکه آیا استفاده از یک مصالح ساختمانی مانند بتن پلاک به صرفه است یا خیر و یا در آینده می تواند مورد استقبال قرار گیرد یا خیر باید فاکتورها و عوامل مختلفی را در کنار هم قرار داده و همگی را با هم مدنظر داشته باشیم. از جمله این عوامل بحث انرژی مصرفی در تولید بتن پلاک می باشد که در نوشته ای قبلا به آن اشاره کردیم. چرا که با توجه به کاهش سوخت های فسیلی و کمبود انرژی در جهان، امروزه بهینه سازی مصرف سوخت و بهره وری انرژی یکی از مهم ترین مقولات در تولید محصولات ساختمانی است.

البته با اینکه انرژی مصرفی در تولید محصولی ساختمانی مانند بتن پلاک حائز اهمیت است، اما باید دانست که جهت تولید هر محصولی نیازمند هزینه اولیه هستیم. گاهی به دلیل آنکه هزینه اولیه جهت تولید یک محصول بالا ست و این باعث می شود که هزینه تمام شده آن نیز بالا باشد، بسیاری از تولید کنندگان به سراغ تولید آن محصول مورد نظر نمی روند. به همین دلیل پایین بودن هزینه اولیه نیز جزو ملاک هایی است که باید به عنوان اولویت بخشی در تولید یک محصول مورد توجه قرار گیرد.

ماندگاری و دوام بتن پلاک

که در مورد بتن پلاک همین طور است. چون بتن پلک محصولی است که مواد اولیه آن عبارتند از سیمان و ریزدانه ها و شن و ماسه که به راحتی در طبیعت یافت می شوند به همین دلیل هزینه اولیه تولید بتن پلاک چندان بالا نیست که دست تولید کننده را ببندد و به همین جهت به آسانس قابل تولید و پیگری است و همین امر قابل پیش بینی است که باعث شود در آینده استقبال ویژه ای از بتن پلاک به عنوان یک محصول لاکچری جهت پوشش کف، به عمل آید.

ماندگاری و طول عمر نیز جزو مواردی است که برای بتن پلاک به اندازه دیگر محصولات و مصالح ساختمانی واجد اهمیت است و چه بسا نسبت به آن ها باید توجه بیشتری به این خصوصیت بتن پلاک شود. چرا که بتن پلاک به عنوان سازه ای برای راه رفتن و پیاده روی مورد استفاده قرار می گیرد و هموارده در معرض ضربه و حرکت است و به همین دلیل ماندگاری و طول عمر، اهمیت بسیار ویژه ای پیدا می کند.

در این نوشته می خواهیم به دلیل ماندگاری و طول عمر بالای بتن پلاک بپردازیم. در جواب باید گفت آن چیزی که باعث می شود یک مصالح ساختمانی که در معرض محیط بیرونی قرار دارد دارای طول عمر کمی باشد، نفوذ عوامل و عناصری به درون آن است که می تواند باعث صدمه زدن و تخریب آن گردد. مثلا در مورد بتن پلاک اگر دود و رطوبت یا باران های اسیدی به لابلای آن نفوذ کند به آن آسیب میزند و همین امر موجب پایین آمدن طول عمر آن می گردد.

ذرات گرد و خاک و رطوبت و ذرات معلق موجود در هوا هر یک می توانند در صورت نفوذ در لایه های درونی بتن پلاک یا محصولات و مواد ساختمانی که در معرض این آب و هوا قرار دارند، باعث خرابی در آن شوند. اما بتن پلاک به خاطر آنکه بهره مند از بتن متراکم است و ذرات بتن در بتن پلاک در فاصله های کمی از هم قرار دارند که مانع نفوذ عناصر و مولکول های خارجی به درون آن می شود و همین امر سبب شده که بتن پلاک دارای طول عمر بالایی باشد.

برای آنکه اطلاعات جامع تری نسبت به این عوامل و چگونگی عملکرد آن ها پیدا کنید، می توانید با متخصصان هنزا مرتبط باشید و علاوه بر آن مراجعه به صفحه بتن پلاک هنزا در این زمینه به شما کمک خواهد نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *