در نوشته گذشته (“بررسی ویژگی های مختلف بتن الیافی “) در رابطه یا برخی خواص مکانیکی و مقاومتی بتن الیافی صحبت کردیم. و در واقع دیدیم به کار گرفتن و افزودن الیاف در حجم بتن می تواند چه فواید و مزایایی را برای این بتن تولیدی به همراه داشته باشد. اما برخی دیگر از خصوصیات بتن الیافی که دارای اهمیت ویژه از نگاه مقاومت مصالحی و مهندسی می باشد را در این نوشته ادامه می دهیم.

مقاومت خستگی:

اضافه نمودن الیاف به بتن می توان ظرفیت مقاومت خستگی بتن فیبری را حدود 90 درصد افزایش دهد. و 70 درصد نیز مقاومت استاتیکی را در 6^10 * 2 سیکل برای غیر بازگشتی و برای کاملا بازگشتی به دنبال خواهد داشت.

پایداری در برابر ضربه:

مقاومت در برابر ضربه برای بتن فیبری به طور کلی 5 تا 10 برابر نسبت به بتن معمولی بیشتر است که میزان دقیق آن بسته به مقدار الیاف به کار گرفته در آن دارد. به همین دلیل استفاده از بتن الیافی می تواند ساختمان ها را نسبت به زلزله مقاوم تر کند.

خوردگی بتن الیافی نسبت به بتن معمولی

خوردگی الیاف فولادی:

در یک آزمایش در شرایط آب و هوایی صنعتی حجمی از ملات بتن الیافی را در معرض آب و هوا به مدت 10 سال قرار دادند و نتیجه مشاهده این بود که تغییرات مضری در خواص مقاومتی بتن الیافی به وجود نیامد. و خوردگی تنها محدود به آن دسته الیافی بود که در معرض و لایه سطحی قرار داشتند.

همانطور که می دانید بتن الیافی می تواند از الیاف مختلفی ترکیب و تولید شود، از جمله الیاف شیشه ای که تشکیل بتن جی اف آر سی GFRC را می دهند و نمونه های به کار گرفته شده آن را می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مشاهده نمایید.

در آزمایش دیگری بتن الیافی متشکل از الیاف فولادی که حدود 10 سال به طور مستمر در معرض آب قرار داشتند، تنها حدود 15 درصد دچار خوردگی شدند در حالیکه بتن معمولی در مدت مشابه حدود 40 درصد دچار فساد و خوردگی شدند.

اگر می خواهید نسبت به ویژگی های بتن الیافی اطلاعات بیشتری به دست آورید می توانید در این زمینه با متخصصان و کارشناسان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *