همانطور که در مقاله “مصالح ساختمانی استحکامی و مصالح دکوری” گفته شد، بتن اکسپوز از جمله مصالحی است که در ابتدا به عنوان بتن کارکردی صرفا مهندسی و استحکامی برای ساختمان داشته است ولی سپس با توجه و ابتکار معماران و طراحان توانسته جای خود را به عنوان یک محصول تزئینی باز کند.

وقتی که بتن به ترکیب معمول خودش دست پیدا می کند، برای آنکه سطحی دارای بافت داخلی هم نواخت و یکدستی داشته باشد که عرضه کند، بدون آن که روکش و یا پوششی بر روی آن قرار دهند، بتن را در نما کار می کنند که به آن بتن اکسپوز گفته می شود.

به ترتیبی که گفته شد بتن اکسپوز متولد شد و بتن که تا حالا در درون یک سازه ساختمانی پنهان بود، دیگر از حالت پنهان خارج شد و به سطح آمد .و در واقع این شجاعتی از سوی طراحان و معماران ساختمان بود که بتن اکسپوز را به عنوان سطح رویی و نمایی ساختمان انتخاب کردند.

خلاقیت و ابتکار در استفاده از بتن اکسپوز

تحولات گوناگونی که به وسیله بتن اکسپوز صورت گرفت، از اولین کاربردهای آن تا استفاده هایی که اکنون در صنعت ساختمان از آن استفاده می شود عظیم است و به پیشرفت علم و تکنولوژی مربوط است. البته تغییراتی که در کاربردهای بتن اکسپوز صورت گرفته به دانش و زیبایی شناسی طراحان و معماران ساختمان نیز وابسته است.

این روزها بتن نما را به صورت پنل های پیش ساخته در طرح و ابعاد و رنگ های مختلف می توان تولید کرد به صورتی که کاملا منطبق با دکوراسیون و موقعیت ساختمان باشد و همچنین با خواست و سلیقه سفارش دهنده نیز همخوانی داشته باشد. ضمنا این پنل های بتن اکسپوز باعث پیشرفت سریع در حمل و نقل، نصب و اجرای بتن اکسپوز گردیده است.

برای آنکه با زیبایی و خلاقیت به کار رفته در اجرای بتن اکسپوز در نماهای بیرونی و یا داخلی ساختمان بیشتر آشنا شوسد توصیه می شود سری به صفحه بتن اکسپوز هنزا بزنید و از نمونه پروژه های اجرا شده توسط متخصصان ما دیدن نمایید. در ضمن می توانید هر گونه پرسشی در این زمینه و یا نیاز به مشورت در راستای انتخاب یا اجرای مصالح ساختمانی و بتن نمای مورد نظر خود را با کارشناسان و متخصصان ما در هنزا مطرح کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *