مواد و مصالح ساختمانی مانند فولاد یا بتن های تقویت شده، در بدو امر تنها با هدف بر طرف کردن مشکلات فنی سازه و در حوزه مهندسی عمران مطرح شدند و به عرصه مصالح ساختمانی وارد شدند. و جنبه هنری و دکوری برایشان مطرح نبودند.

بر عکس بتن اکسپوز که خود بتن جنبه مقاومتی داشته ولی بتن اکسپوز جنبه زیبایی و نما کاری دارد. چنانچه در مقاله “عوامل موثر بر صیقلی شدن سطح بتن اکسپوز” به عواملی که برای زیباسازی بتن اکسپوز باید انجام داد اشاره کردیم.

در واقع در این مصالح ساختمانی بر خلاف بتن اکسپوز جنبه های استحکام بخشی و مقاوم سازی ساختمان اولویت دارند. هر چند ممکن است کاربردهای تزئینی و دکوری و هنری نیز برای آن ها تعریف شود ولی باید توجه داشت که این جنبه فرعی هستند و هدف اولیه از وجود آن مصالح کارکردهای هنری نبوده است.

صیقلی کردن بتن اکسپوز دکوراتیو

در زمینه های آبی و مرطوب و همچنین سازه های صنعتی یا پل سازی که شکل بیرونی سازه توسط همان مصالح ساخت و ساز جلوه گر می شود، این مصالح به تدریج تبدیل به شیوه ای برای نمای بیرونی ساختمان شدند. به همین دلیل می توان از بتن اکسپوز برای نماهای چنین سازه هایی بهره گرفت.

اگر لایه های حفاظتی بر روی چوب یا فولاد آن ها را نپوشانند، سطح بیرونی بتن وقتی که فقط سعی می کنیم از خصوصیات مکانیکی و استحکامی آن استفاده کنیم، ابتدائا در معرض نمایش قرار نمی گیرد.

بنابراین بتن به وسیله پوشش هایی از گچ یا سنگ یا کاشی های سرامیکی پوشانده می شده است.

ولی با توجه به نما و رنگ خاص بتن اکسپوز که می تواند جلوه ای سرد، یکپارچه و مدرن را به نمای بیرونی یا داخلی ساختمان اعطا کند. دیگر بتن اکسپوز از یک مصالح صرفا استحکام بخش به یک محصول دکوری تبدیل شده است.

نمونه پنل های زیبا و به کار رفته از بتن های اکسپوز را با مشاهده صفحه بتن اکسپوز هنزا می توانید ببینید و برای راهنمایی بهتر در این زمینه با مشاوران ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *