در مقاله “گذری بر خصوصیات جی اف آر سی / جی آر سی” بیان کردیم که در واقع جی اف آر سی/ جی آر سی زیرمجموعه ای از بتن های الیافی است. بتن الیافی را در نوشته “بتن الیافی چیست” مورد نظر قرار دادیم و دیدیم که اول بار این مصالح ساختمانی در کشور شوروی با به کار گیری الیاف فولادی در حجم بتن مورد توجه قرار گرفت و سپس استفاده از این محصول به آمریکا راه پیدا کرد. و یکی از دلایل روی آوردن به این کالا به همان ترتیبی که در مقاله “ویژگی های بتن جی اف آر سی/ جی آر سی” هم اشاره شد، کاهش تنش در محل های ترک و افزایش مقاومت مصالح آن می باشد.

گفتیم که الیاف ترکیب شونده در بتن الیافی می تواند از جنس های مختلف الیاف فولادی، کربنی، نایلونی و … باشد. اما جی اف آر سی/ به آن دسته از بتن های الیافی گویند که در ترکیب آن ها از الیاف شیشه بهره می برند. که به خصوص در نواحی سردسیر مانند کشور کانادا و ایالت های شمالی آمریکا و حتی در کشورهای اروپایی و ژاپن کاربرد جی اف آر سی / جی آر سی رو به افزایش است. و به دلیل چسبندگی سطحی بالا و عدم ایجاد ترک، برای ساخت پل ها و نماها نیز به کار می رود. به خصوص که به دلیل انعطاف پذیری خوبی که بتن جی اف آر سی / جی آر سی دارد می تواند در طرح ها و شکل های گوناگون و متنوع تولید شود.

همین خاصیت انعطاف پذیری باعث مصرف وسیع جی اف آر سی / جی آر سی به عنوان نمایی دکوراتیو و تزئینی در ساختمان ها شده است. به این دلیل که این بتن می توان در حالت انحنا و سطوح غیر خطی نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهد. و ترکیب یکنواخت الیاف شیشه در بتن جی اف آر سی / جی آر سی ما را با کامپوزیتی با سطحی یکدست و یکپارچه مواجه کرده است. اگر بخواهیم به گذشته مراجعه کنیم می شود گفت که در واقع جی اف آر سی / جی آر سی ادامه مصالح ساختمانی کاهگل است و همان ایده در آن جریان دارد ولی در آن کاه، جای خود را به الیاف شیشه ای (فایبر گلاس) داده و سیمان نیز جایگزین گل شده است.

ستون ها و سرستون های gfrc

استفاده از جی اف آر سی / جی آر سی در ایران قدمتی بالغ بر 40 سال دارد که در طول این سال ها با ترکیب افزودنی های جدید سعی در بالاتر بردن کیفیت و استحکام آن شده است. و می توان برای هر نوع پوشش ساختمان از جی اف آر سی / جی آر سی استفاده کرد که علاوه بر افزایش مقاومت های تنشی و کششی و فشاری، در برابر عوامل جوی مانند باد و باران و آتش سوزی و نور خورشید و همچنین تکانه های ضربه ای مانند زلزله پایداری خوبی از خود نشان می دهد. به طوری که جی اف آر سی / جی آر سی تبدیل به یکی از گزینه های اولویت دار طراحان و معماران در ساخت ساختمان ها و به خصوص پوشش نما ها و ستون ها شده است.

در بررسی و مقایسه هزینه تهیه و اجرای جی اف آر سی / جی آر سی باید به نکاتی همچون طول عمو و مقاومت آن نیز توجه کرد، چرا که گاهی یک مصالح ساختمانی با قیمت پایین تر به دلیل دوام کمتر شما را مجبور به هزینه مجدد جهت بازسازی یا خرید دوباره مصالح مورد نیاز می کند. به علاوه مقامت بالایی که لایه رویی جی اف آر سی / جی آر سی می تواند تحمل کند حدود 20 الی 22 مگا پاسکال می باشد که یکی از دلایل این استحکام بالا به کار گیری ذرات بسیار ریز مواد ترکیبی و تراکم بالای سنگدانه ها می باشد و همچنین مواد اکرلیک پلیمری مصرف شده نه تنها باعث می شود آب مورد نیاز در ترکیب بتن کاهش یابد بلکه پس از اجرا، جی اف آر سی / جی آر سی در مقابل آب و رطوبت نفوذ ناپذیر می باشد.

البته تراکم بالای گفته شده سبب سنگینی جی اف آر سی / جی آر سی نمی شود چرا که پنل های جی اف آر سی / جی آر سی در ضخامت بسیار کوچک حدود 15 میلی متر تولید می شود و بنابراین دارای وزنی سبک بوده و نصبی آسان به دنبال دارند. الیاف شیشه علاوه بر مزایای مقاومت مصالح، عایقی برای انتقال حرارت و همچنین صوت می باشند و اگر در نصب آن ها عایق های فوم پلی اورتان هم استفاده شود، دیوارهای پوشیده شده با جی اف آر سی / جی آر سی کاملا عایق خواهند بود.

نمای متنوع و زرح پذیر جی اف آر سی

جی اف آر سی / جی آر سی علاوه بر شکل پذیری در طرح ها و اشکال مختلف، به دلیل موادی چون سیمان و سیلیس در ترکیب خود کاملا با محیط زیست سازگار است. و خصوصیت دیگر لازم الذکر جی اف آر سی / جی آر سی سادگی و سهولت نصب آن است که نیاز به متخصص و عملیات مراقبتی و اجرایی فراوان ندارد. به خصوص که به راحتی می توان با توجه به نقشه و استفاده مورد نظر، جی اف آر سی / جی آر سی تولیدی در کارخانه را کاملا متناسب با مورد مصرف در نظر گرفت و همین امر موجب می شود که ضایعات و پرتی مواد اولیه نزدیک به صفر باشد

ضمن اینکه برای آشنایی بیشتر با جی اف آر سی / جی آر سی و تنوع محصولات آن پیشنهاد می کنیم از صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا دیدن کنید، باید بگوییم که از جمله خصوصیات ویژه این محصول قابلیت تعمیر و مرمت آن است و در صورت خرابی می توان به راحتی قطعه خراب شده را جایگزین کرد. در صورتی که برای نمای خود نیاز به استفاده از نمای جی اف آر سی / جی آر سی داشته باشید برای انتخاب ابعاد و طرح و رنگ آن بهتر است با مشاوران و کارشناسان محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *