پیش از شروع این مبحث بهتر است بخاطر اهمیت وافری که موضوع محیط زیست دارد اشاره ای به مقاله قبلی هنزا در رابطه با بتن اکسپوز داشته باشیم که تحت عنوان “اثرات مثبت بتن اکسپوز بر روی محیط زیست” به خوانندگان گرامی معرفی گردید. با توجه به افزایش آلاینده ها و سیستم های ماشینی و استفاده روزافزون سوخت های فسیلی می توان گفت که امروز حفاظت از طبیعت و محیط زیست به مسئله روز بدل شده است و کشورهای مختلف در این راه تمهیدات زیادی می اندیشند.

از جمله اینکه برای تولید محصولات مختلف و از جمله مصالح ساختمانی و بتن اکسپوز باید معیارها و استانداردهایی مدنظر باشد که با توجه به آن ها بتوانیم قضاوت کنیم که فرآیند تولید آن محصول از لحاظ زیست محیطی مفید است یا مضر. یعنی مثلا تولید بتن اکسپوز آیا از جهت چرخه بازیافت و یا استفاده از مواد اولیه و یا افزودن مواد زائد و آلوده به محیط زیست می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد کند یا خیر.

جایگاه بتن اکسپوز در طراحی داخلی

که همانطور که با دنبال کردن مقاله ذکر شده دریافتید، درباره مصالح ساختمانی مختلف این مطلب مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج نشان دهنده این است که بتن اکسپوز در این زمینه نتایج مثبتی به همراه دارد. یعنی می توان گفت جزو مواد دوست دار محیط زیست می باشد و به خوبی می تواند پس از پایان دوره مصرف به چرخه بازیافت برگردد.

همین مورد در کنار بحث قابلیت های طراحی باعث شده که به ترتیبی که در نوشته “آینده بتن اکسپوز” نیز گفته شد، بتن اکسپوز بتواند رشد چشمگیری در آینده داشته باشد. چون هم از لحاظ محیط زیستی سازگار با طبیعت است و هم از جنبه های زیبایی شناختی دارای وضعیت خوب و مطلوبی است و هم اینکه از جنبه مقاومت و استحکام می توان روی آن حساب کرد.

همین جنبه زیبایی بتن اکسپوز باعث شده که امروز می بینیم نماهای ساختمانی بسیاری با آن پوشش داده می شوند و این به معنای آن است که طراحان و معماران به قابلیت های این محصول پی برده اند و در پی استفاده بهینه از آن هستند. چرا که می توان طراحی های زیبا و مختلفی را به آن انجام داده و ارائه داد. البته اگر بخواهیم که همه موارد کاربرد بتن اکسپوز را برشمریم باید به موارد گوناگون و متنوعی بپردازیم.

پوشاندن نمای داخلی ساختمان با بتن اکسپوز

قبلا سعی کردیم که در مقالات مختلفی به این مسئله بیشتر بپردازیم و کارکردهای بتن اکسپوز مانند استفاده از آن ها در پل ها، زیر گذرها، تونل ها، سدها و غیره را در کنار نماکاری ساختمان معرفی کنیم. اما مسئله وقتی دارای حساسیت می شود که برخی از معماران و طراحان دکوراسیون داخلی از بتن اکسپوز برای پوشش نمای داخلی ساختمان بهره می برند.

پوشاندن نمای داخلی ساختمان با بتن اکسپوز از این جهت دارای اهمیت است که به دلیل رنگ سردی که این محصول دارد ممکن است که برای برخی سلیقه ها مورد پسند نباشد. رنگ و بافتی که بتن اکسپوز دارد در نمای داخلی ساختمان که در معرض نزدیک دید قرار دارد، و به دلیل کیفیت سردی که دارد ممکن است با برخی روحیات سازگار نباشد.

به همین دلیل گفته می شود که بتن اکسپوز چهره ای مدرن و صنعتی را به محیط خانه عرضه می کند که در طراحی های مدرن طرفداران بسیاری دارد و همچنین لازم به یادآوری است که سبک های صنعتی در طراحی های امروزی فضا توانسته جایگاه رو به گسترشی داشته باشد. البته برخی از طراحان در این زمینه خلاقیت هایی ب خرج می دهند که بتواند سلیقه های مختلف را خشنود کنند. به همین منظور آن ها در کنار یتن اکسپوز در طراحی دکوراسیون داخلی از برخی عناصر ساختمانی یا دکوراتیو استفاده می کنند که سردی بتن اکسپوز را خنثی کند.

مثلا می توان از آجر دکوراتیو در کنار بتن اکسپوز بهره برد و یا با استفاده از رنگ های خاصی از مبلمان، فضای داخلی را به گونه ای طراحی کرد که هم از جنبه مدرن بودن و صنعتی بودن بتن اکسپوز بهره ببریم و هم اینکه فضا به طور کلی خیلی سرد و یکنواخت نباشد که ترکیب این دو می تواند به خوبی یک طراحی زیبا و دلچسب داخلی را برای هر محوطه داخلی ای فراهم کند.

سلیقه های امروزی که به دنبال سبک های مینی مال و مدرن و با طرحی یکنواخت و صنعتی هستند بسیار می توانند نسبت به بتن اکسپوز و استفاده از آن در طراحی داخلی متمایل باشند. البته باید این را نیز مورد ملاحظه قرار داد که علاوه بر دیوارهای داخلی ساختمان برای پوشش کف نیز امروزه در برخی موارد از بتن اکسپوز استفاده می شود. که استفاده از کفسازی های بتنی را به طور جداگانه در مقاله هایی که مربوط به این مقوله است، مورد بررسی قرار داده ایم.

استفاده از بتن اکسپوز در طراحی داخلی فضا به گونه ای است که می توان از آن هم در محیط کار و ساختمان های تجاری و اداری استفاده کرد و هم در ساختمان های مسکونی. برای آشنایی با این موارد به صفحه بتن اکسپوز هنزا مراجعه کنید و برای آنکه در این رابطه بتوانید سفارش خود را ثبت کنید می توانید با کارشناسان ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *