بتن اکسپوز محصولی ساختمانی است که حتما تا به جال افرادی که درگیر کارهای ساخت و ساز هستند، اسم آن را شنیده اند و یا نماها و پروزه های اجرایی با این مصالح را دیده اند و یا اینکه خودشان در ساختمان ها و یا دیگر پروژه های خود از آن استفاده کرده اند. به این ترتیب نیاز چندانی به معرفی بتن اکسپوز وجود ندارد و مقالات و نوشته هایی که از منظر کارشناسان هنزا در رابطه با این محصول در بخش مقالات هنزا ارائه نموده ایم، جهت آشنایی دقیق تر و عمیق تر با این محصول است.

تا به این ترتیب افراد مختلفی که دست اندر کار عملیات ساختمان سازی هستند و یا مسئول اجرای پروژه های عمرانی هستند بتوانند با کسب این اطلاعات بیشتر و دقیق تر درباره بتن اکسپوز برای آن که انتخاب بهتری داشته باشند، نگاه بهتر و جامع تری به مسئله داشته باشند. چرا که یک انتخاب مطمئن ریشه در اطلاعات و آگاهی های جامع تر و دقیق تر دارد. که در زمینه مقالات بتن اکسپوز تمام تلاش ما و همکارانمان در هنزا بر این بوده که بتوانید این سطح از اطلاع و آگاهی را برای خوانندگان و مخاطبان عزیز خود افزایش دهیم.

تولید بتن اکسپوز پیش ساخته استاندارد

به عنوان مثال آمدیم و در مورد این صحبت کردیم که آیا بتن اکسپوز را تنها می توان برای ساخت نمای ساختمان ها و اپارتمان ها استفاده کرد یا اینکه محل های دیگری نیز وجود دارد که بتن اکسپوز این قابلیت و ظرفیت را داشته باشد که در آن ها به کار گرفته شود. و آنچه نتیجه بحث بود، این بود که بتن اکسپوز اگر چه کار خود را برای پوشش نمای بیرونی ساختمان ها آغاز کرد ولی با توجه به ویژگی ها و برتری هایی که ارائه نموده است توانسته است هم به بخش های داخلی ساختمان و هم به دیگر بخش های ساخت و ساز به کار گرفته شود.

این گسترده وسیعی که بتن اکسپوز می تواند در آن به کار گرفته شود عبارتند از کفپوش ها، دیوارهای داخلی خانه، پل ها و سد ها و تونل ها و زیر گذر ها و بخش هایی از حیاط خانه و یا محوطه اطراف استخرها و غیره که به این لیست هم چنان می توان اضافه نمود و هر طراح و مهندسی می تواند برای یک پروژه بتن اکسپوز را به عنوان یک انتخاب همواره در ذهن داشته باشد.برای نمونه در نوشته “بتن اکسپوز در مسیر تردد” به یکی از این کاربردها اشاره کردیم که در خیابان های شهری در دیوارهای بزرگ می توان از این محصول استفاده کرد.

اما پیش از این اشاره کردیم که بتن اکسپوز را به دو شیوه عمده می توان اجرا کرد و نقطه افتراق این دو شیوه در این است که می توان بتن اکسپوز را در همان محل که مشغول ساخت پروژه مورد نظر آوردیم آورد و عمل اختلاط را همانجا در تانکرهای خصوص انجام داده و عملیات قاب گذاری و بتن ریزی را انجام دهیم و یا اینکه قطعات و پنل های بتن اکسپوز را در اندازه های مد نظر از پیش در کارخانه ساخته و تولید کنیم و پس از آماده سازی آن را به محل مورد نظر پروژه انتقال داده و عملیات نصب را اجرا کرده تا پوشش مورد نظر بتن اکسپوز ایجاد گردد.

بتن اکسپوز پیش ساخته در دیوارهای کوچک

در نوشته “بتن اکسپوز را به صورت پنل های پیش ساخته به کار بگیرید” مقداری در این باره سخن گفتیم که هر کدام از این دو روش چه ویژگی هایی دارند و در چه مواقعی بهتر است از یکی از این ها استفاده کنیم و در چه مواقعی باید از روش دوم بهره برد. البته نباید فراموش کرد که فاکتورهای دیگری به جز فاکتور شرایط محیطی در این امر و این انتخاب دخیل است که در نوشته های مربوطه این فاکتورها را به تفصیل شرح داده و مورد بررسی قرار داده ایم که می توانید به آن ها مراجعه نمایید.

یکی از فاکتورهای مدنظر این است که معمولا برای آنکه نمای یک ساختمان را با بتن اکسپوز بپوشانند، آن ساختمان هایی که دیوارهای بزرگ و وسیع دارند را تشخیص می دهند که بهتر است از روش اجرا در محل پروژه پیش ببرند. چرا که مدت زمان مورد نیاز برای این پروژه های کمتر است و چون قاب بندی ها و قالب گذاری ها در مساحت های بزرگ انجام می شود، می توان به سرعت بتن ریزی را انجام داد و پس از خشک شدن بتن اکسپوز قاب ها را استخراج کرده و بقیه بخش های سطح را مورد بتن ریزی قرار داد.

اما این به معنای آن نیست که در پروژه های بزرگ امکان استفاده از بتن اکسپوز پیش ساخته وجود ندارد. بلکه این امکان برای ان نیز فراهم است و هم چنین باید توجه داشته باشید که در پروژه های کوچک که عملیات نصب پنل ها را به راحتی می توان انجام داد، بدون هیچ شکی استفاده از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز اولویت دارد.

به این منظور کارخانه های تولید بتن اکسپوز پیش ساخته آن را بر اساس استانداردهای از پیش تعیین شده می سازند که می تواند در این باره از متخصصان و کارشناسان ما در هنزا پیگیری نمایید. همچنین می توانید به صفحه بتن اکسپوز هنزا نیز مراجعه نموده و نمونه ها را مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *