از وقتی که تصمیم گرفته شد که بتن به عنوان مصالحی جهت ساخت پوسته خارجی ساختمان به کار رود، بتن اکسپوز به صنعت ساختمان وارد گردید. به همین منظور طرح ها و ایده های مختلفی در رابطه با ساخت و اجرای این محصول شکل گرفت که هر یک از این ایده ها و طراحی ها توانست خود را به عنوان روشی برای کارکرد بتن اکسپوز مطرح کند که هر کدام از آن ها برای محیط خاصی مد نظر گرفته شده اند.

با توجه به اقتضائات و شرائط محیطی و منطقه ای و همچنین درخواست و سلیقه مالکان ساختمانی، می توان طرح و رنگ خاصی از بتن نما را برگزید و روش اجرا و نصب مورد نظر خود را برای آن اعمال نمود. همان طور که در مقاله “بتن اکسپوز با سطحی براق و صیقلی” بیان شد، بتن اکسپوز دارای سطحی صاف و صیقلی می باشد که دلیل آن مشخص است. از آن جا که قرار است این محصول در معرض دید قرار گیرد، باید زیبایی و جلوه گری داشته باشد.

بتن اکسپوز همواره چشم نواز است

بنابراین سطح صاف و براق بتن نما به جنبه های زیبایی و چشمگیر بودن آن کمک می کند. همین مساله سبب شد که گرایش سازندگان ساختمان و مالکان برای استفاده و بهره گیری از بتن اکسپوز افزایش یابد و در ضمن محدود به نمای بیرونی ساختمان نیز نباشد بلکه به تدریج دایره استفاده از این محصول گسترش پیدا کرد، به طوری که در نمای داخلی ساختمان نیز امروزه می بینیم که از بتن اکسپوز برای پوشش دیوارهای داخلی استفاده می شود.

علاوه بر دیوارهای داخلی، به جهت آنچه استحکام و مقاومت بتن اکسپوز است، دیده می شود که کفپوش ها و سنگفرش ها نیز از پنل های بتن اکسپوز استفاده می شود. که البته این محصول در کارکردهای مختلفش دارای ضخامتی متفاوت است که در نوشته “ضخامت تایل های بتن اکسپوز” به طور کامل در این باره صحبت کرده ایم و گفتیم که در بتن اکسپوز مورد استفاده در کف، ضخامت پنل ها بیشتر از ضخامت پنل ها در دیوارها می باشد.

یکی دیگر از مسائلی که درباره بتن نما حائز اهمیت است و باید به آن پرداخته شود، روش نصب و اجرای این محصول بر روی دیوار یا سطحی است که می خواهیم بتن اکسپوز را بر روی آن نصب کنیم. که از روش های مختلف و گوناگونی این عمل انجام می شود. هم می توان به روش سنتی یعنی استفاده از ملات این کار را انجام داد که در این صورت در قسمت پشتی پنل های بتن اکسپوز از سیم اسکوپ استفاده می گردد.

بتن اکسپوز در رنگ و نقشی خاص

البته روش های دیگری برای نصب پنل های بتن اکسپوز وجود دارد که عبارتند از روش نصب یا چسب های مخصوص و همچنین روش استفاده از ریل های فلزی و نصب توسط مهره ها و گیره های مخصوص که این روش آخر، در واقع جدید ترین و مطمئن ترین زوس نصب این پنل های بتن اکسپوز می باشد. که البته با وجود ابنکه هزینه بیشتری را ممکن است به سازنده متحمل کند اما هم شما را نسبت به زیبایی نصب و محصول نهایی مطمئن می سازد و هم اینکه ماندگاری و دوام بالایی به نمای ساختمان شما خواهد بخشید.

در نوشته “نصب بتن اکسپوز با ملات به دیوار” راجع به یکی از روش های نصب پنل های بتن اکسپوز یعنی نصب توسط ملات صحبت کردیم و نکاتی که هنگام استفاده از این روش لازم است مورد توجه قرار گیرد را یادآورد شدیم که اگر شما نیز تصمیم به استفاده از پنل های زیبا و چشم نواز بتن اکسپوز برای نمای ساختمان خود هستید، بهتر است به مقاله مذکور مراجعه نموده و روش های گفته شده در آن را مورد توجه و دقت قرار دهید تا نتیجه نهایی مطابق خواست و میل شما باشد.

البته همه این موارد گفته شده مربوط به زمانی است که شما بخواهید از پنل های پیش ساخته بتن اکسپوز استفاده نمایید. همانطور که می دانید روش دیگری برای اجرای بتن نما در ساختمان یا سازه های دیگر وجود دارد که عبارت است از بتن ریزی در محل.

در این روش به خلاف روش به کار گیری پنل ها، در کارخانه چیزی از پیش ساخته نشده است. بلکه توسط ماشین های مخصوص ساخت و ترکیب بتن، اجزا و مواد سازنده بتن درون ماشین ها ریخته شده و آن ها این مواد را ترکیب کرده و بتن مورد نظر را می سازند. در ادامه بتن به محل پروژه آورده شده و پیش از آن دیوار یا سطحی که برای نصب بتن اکسپوز مد نظر قرار گرفته است را توسط قالب های با اندازه های از پیش تعیین شده، قاب بندی می کنیم.

بتن آماده در محل پروژه داخل قالب ها ریخته شده و اجازه می دهیم بتن در محل ریخته شده خشک گردد. سپس قاب ها را خارج کرده و در بخش دیگری از سطح مورد نظر نصب می کنیم و به این ترتیب کل سطح مورد نظر را با بتن اکسپوز پوشش می دهیم.

صفحه بتن اکسپوز هنزا پر است از ایده های زیبای اجرایی این محصو که شما می توانید برای انتخاب طرح و نقش مورد نظر خود در این رابطه با متخصصان ما در هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *