چرا “بتن الیافی، انتخاب برتر” است؟ در نوشته مذکور به دلایل مختلفی که باعث شده بتن الیافی بتواند در طی سالهایی که از ابداع آن گذشته خود را به عنوان یک مصالح ساختمانی برتر در بین همه محصولات ساختمانی مطرح کند، صحبت کردیم.

اما وجود الیاف در میان بتن چه کارکردی دارد که سبب شده مقاومت و دوام بتن الیافی بتواند چنین افزایشی را از خود نشان دهد. در نوشته “نحوه انتشار الیاف در بتن الیافی با توجه به کاربرد آن” گفتیم که یکی از فاکتورهای موثر در نحوه افزایش مقاومت و اثرگذاری بتن الیافی چگونگی توزیع الیاف در مخلوط بتن است.

پخش شدن الیاف در حجم بتن الیافی باعث می شود که هنگامی که بتن ترک بر می دارد یا ضربه ای به آن وارد می شود، پخش شدن نیروهای وارده در طول الیاف و پخش آن در کل حجم بتن باعث می شود بتن الیافی بتواند ترک ها را کنترل کند و اجازه ندهد شکاف ترک ها زیاد شود و یا تعداد آن ها افزایش پیدا کند. همچنین ضربه ها را به خوبی درون خود هضم می کند بدون اینکه دچار شکست و ریزش گردد.

بتن الیافی پیشرفتی در تکنولوژی بتن پر مقاومت

بهره برداری از علوم جدید و فناوری های نوین سبب شده که بتوان بتن هایی با مقاومت و استحکام هر چه بیشتر تولید کنیم که در عین داشتن مقاومت بالا، سبک وزن نیز هستند. و به راحتی می توان آن ها را نصب و اجرا کرد و با ملات مخصوص در ساختمان آن ها را به هم اتصال داد که از جمله آن ها بتن الیافی است.

اما بتن پر مقاومت که می توان آن را نسلی جدید در تکنولوژی و صنعت ساختمان نامید، بتن هایی هستند که دارای مقاومت و طول عمر بالایی هستند. اما باید توجه کرد که این بتن ها همانند بتن الیافی قابلیت تحمل فشارهای بالا را به دلیل زیاد بودن مقاومت فشاری خود دارند،

اما هر چه قدر که مقاومت فشاری آن ها افزایش پیدا می کند، از طرفی این بتن ها تردتر و شکننده تر می شوند که این مساله به ساختار بتن مربوط است. این امر سبب می شود که این بتن های پر مقاومت، در برابر نیروهای کششی ضعیف باشند چرا که مقاومت کششی آن ها بسیار پایین است. همین امر سبب شده که برای بر طرف کردن این مشکل از الیاف و بتن الیافی به عنوان کمک کننده استفاده شود.

در بتن الیافی، الیاف باعث می شود که بتن بتواند با حفظ مقاومت بالای فشاری، بر خاصیت تردی و شکنندگی خود غلبه کند و دیگر نمی توان به راحتی بتن اللیافی را تحت نیروهای کششی یا پیچشی دچار شکست و ریزش قرار داد.

پس بتن الیافی کمکی به صنعت تولید بتن پر مقاومت کرده است و آن اینکه دیگر محققان و تولید کنندگان نگران نیروهای کششی و پیچشی وارد بر بتن پر مقاومت نیستند. همچنین ترک ها نیز نمی تواند معضلی برای بتن پر مقاومت ایجاد کند. چرا که الیاف می تواند کمک کند و این مشکلات را حل کند.

پس بتن الیافی ترکیبی از بتن پر مقاومت و بتن انعطاف پذیر است. به همین دلیل است که از بتن الیافی می بینیم که به میزان قابل توجهی در ساخت سازه های نمای ساختمان استفاده می شود. که برخی از نمونه های آن را می توانید در صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا مشاهده کنید. بنابراین اگر به فکر انتخاب مصالحی مناسب برای ساختمان خود هستید پیشنهاد می کنیم که با کارشناسان و مشاوران ما در هنزا برای بررسی بتن الیافی تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *