در مقاله “کاربرد بتن الیافی در ساخت دال” سعی کردیم به معرفی دال ها بپردازیم و اینکه بتن الیافی در کنار سایر کارکردهایی که دارد، در زمینه سالخت دال ها نیز توانسته موفق شود. شاید برای شما این سوال پیش آید که دال ها چه نقشی در معماری ساختمان ها دارند. دال ها به عضوی از اعضای یک سازه گفته می شود که در گذشته نقشی در ساخت و ساز نداشتند ولی در ساختمان های امروزی در واقع به عنوان یک عضو همیشگی حضور دارند.

دال ها را در ابعاد مختلفی تولید می کنند که بستگی به محل استفاده آن ها دارد. معمولا دال ها در سطوح افقی ساختمان و بین طبقات استفاده می گردد. در گذشته صرفا دال های بتنی داشتیم که بتن معمولی در ساخت آن ها به کار می رفت. اما امروزه بتن الیافی نیز به این سازه راه پیدا کرده است. معمولا از دالهایی که ضخامت بتن الیافی آن ها بین ده تا 50 سانتی متر است در بین طبقات و برای سقف ها استفاده می شود.

بتن الیافی قابل استفاده در همه حوزه های ساختمانی

اما دال های افقی را چه با استفاده از بتن معمولی و چه با استفاده از بتن الیافی می توان در کف ساختمان ها و همچنین کفپوش ها و سنگ فرش های بیرون ساختمانی نیز مورد استفاده قرار داد. البته باید توجه داشت که در این موارد، یعنی استفاده از دال ها به عنوان سنگفرش و کفپوش، ضخامت دال بتنی دارای ضخامت کمتری است. که اگر از بتن الیافی استفاده شود، ضخامت آن بیشتر کم می گردد. زیرا در بتن الیافی، بخشی از مقاومت مورد نیاز به وسیله الیاف، بیشتر می گردد پس نیازی به ضخامت و میزان بالایی از بتن نداریم.

در گذشته که هنوز بتن الیافی را برای ساخت دال ها استفاده نمی کردند، مستقیما دال افقی کف ساختمان را بر روی پی ساختمان قرار می دادند. و این مساله سبب شده بود که از لحاظ اقتصادی ضررهایی به ساختمان تحمیل شود. چرا که حرارت به صورت مستقیم از طریق کف ساختمان به زمین منتقل می شد. ولی با گذشت زمان و تجربه های بیشتری که در این زمینه صورت گرفت، و همچنین در ساخت دال ها از بتن الیافی نیز بهره گرفته شد، لایه هایی از عایق را روی پی ساختمان قرار داده و دال افقی کف را بر روی آن مستقر می کردند.

این مساله سبب می شود که ساختمان از لحاظ کارآیی و مصرف انرژی بهینه شود و هزینه های مصرفی انرژی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. البته بتن الیافی از این جهت نیز کمک شایان توجهی به این مساله می کند. چرا که دال های ساخته شده توسط بتن الیافی که بر روی عایق قرار می گیرند، هم به جهت لایه های عایق بهحفظ گرما کمک می کنند.

بتن الیافی در ساخت نما و دال

و هم از جهت اینکه دال های بتن الیافی، حافی الیاف مخلوط در بتن هستند که خود آن ها دارای قدرت نگهداری حرارت هستند و نقش عایق بودن را برای ساختمان کمک می کنند و از این جهت می توانند کمک بیشتری به پایین تر آمدن هزینه های مصرفی ساکنان ساختمان برای پرداخت انرژی شوند. به این ترتیب دال های بتنی که از بتن الیافی ساخته می شوند ساختمان را از جهت بهینه سازی انرژی تضمین می کنند.

امروزه در نقشه های ساختمانی دال های افقس و بتنی را اعم از آنکه از بتن الیافی باشند یا بتن معمولی، با نماد Slab نشان می دهند. همچنین دال های بتنی به کار رفته در سقف را در آنجا که برای ساختمان های بسیار بلند و آسمان خراش ها استفاده می شود، از دال هایی با ضخامت کم استفاده می شود که به صورت پیش ساخته آماده شده و در قاب های فولادی به کار گرفته می شوند.

البته سطح رویی دال های بتن الیافی به شکل مسطح ساخته می شود ولی برای ساخت سطح زیرین آن ها روش های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن ها کارکرد خاص خود را دارد و در طراحی های مختلف از سه روش استفاده می شود.

روش موج دار به این شکل است که سطح زیرین دال بتن الیافی موج دار است.

دال دندانه ای که خصوصیت این دال های بتن الیافی این گونه است که مقاومت آن ها در یک جهت بسیار بیشتر است.

روش دال دو طرفه. که در این شیوه دال های ساخته شده توسط بتن الیافی در هر دو طرف، دارای مقاومت بالایی می باشند.

دال های بتنی همچون نمای ساختمانی که از جنس بتن الیافی می باشد به دو روش اجرا می شود. که روش اول استفاده از پنل های پیش ساخته می باشد و روش دوم اجرا و بتن ریزی در محل پروژه می باشد. که ههمانطور که در مقالات گذشته اشاره کردیم، استفاده از روش پنل های پیش ساخته بتن الیافی هم ساده تر است و هم امکانات طراحی گسترده تری را برای ما فراهم می کند و هم اینکه سرعت اجرا را افزایش می دهد.

برای آشنایی با سایر خصوصیات و کارکردهای بتن الیافی می توانید با کارشناسان و متخصصان هنزا مشورت نمایید و علاوه بر آن به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا برای دیدن نمونه های آن مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *