در ایران اغلی از بتن های معمولی که نقویت آن توسط میلگردهای فولادی صورت می گیرد، استفاده می شود. اما در چند سال گذشته آیین نامه ای تصویب شد که استفاده از الیاف را به جای میلگرد در بتن در صنعت ساخت و ساز مجاز شمرد و همین راهی برای ورود بتن الیافی به بازار باز کرد. البته امروزه شرکت های دانش بنیان تولید مصالح ساختمانی مانند شرکت گام آبی فردا که تولید کننده محصولات هنزا می باشد، گام های بزرگی در راستای افزایش شناسایی و معرفی مزایای بتن الیافی برداشته اند. برای آشنایی بیشتر می توانید به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه کنید که یکی از انواع بتن الیافی می باشد.

اما رونق هر چه بیشتر بتن الیافی در کشور ما بستگی مستقیم به نیاز صنعت ساخت و ساز دارد. و این نیاز نیز در صورتی افزایش می یابد که سازندگان و دست اندرکاران پروژه های ساختمانی و سازه ای با مزایای گوناگون این بتن آشنا باشند. که برگزاری کنفرانسی در رابطه با فناوری بتن الیافی در دانشگاه شریف در سال های گذشته توانست قدمی موثر در آشناسازی معماران و مهندسان با این مصالح ساختمانی بردارد.

یکی از فاکتورهایی که در این کنفرانس مورد تاکید ویژه قرار گرفت، به صرفه بودن استفاده از بتن الیافی به لحاظ اقتصادی و سرعت بیشتر اجرای آن می باشد. بعد از این بود که در ایران به سمت تولید این بتن با برخی از الیاف ها مانند فایبرگلاس یا الیاف فولاد پیش رفتند. و در برخی پروژه ها نیز از بتن الیافی دارای الیاف پلی پروپیلن نیز استفاده شد. اما برای آنکه روند بهره برداری از این بتن سرعت بیشتری در کشور ما داشته باشد توجه به دو مساله ضروری می نماید؛

الیاف موجود در بتن الیافی

یک: ما ابتدا نیاز به افزایش کیفیت بتن های تولیدی داریم. که بتن های تولید داخل پیش از اختلاط با الیاف نیز دارای مقاومت و استحکام قابل قبولی باشند.

دو: طرح اختلاط الیاف با بتن در بتن الیافی باید با دقت و رعایت نکات لازم اجرایی شود تا دچار گلوله شدن الیاف در بتن نشویم. همچنین روانساز ها می تواند کارکرد بتن الیافی را بهبود بخشد. ضمنا الیاف تولیدی باید دارای مرغوبیت کافی باشند. در همین راستا صنعت فولاد می تواند دست به تولید الیاف فولادی مرغوب بزند و همچنین صنعت پتروشیمی به ساخت الیاف پلیمری مورد نظر اقدام کند.

برای کسب آگاهی بیشتر نسبت به وضعیت تکنولوژی بتن الیافی در ایران و همچنین دسترسی به نمونه های مرغوب و با کیفیت آن بهتر است با کارشناسان هنزا در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *