همانطور که می دانید امروزه محصولات هنزا یکی از پیشرو ترین مصالح ساختمانی از لحاظ کیفیت و صرفه اقتصادی در صنعت ساختمان محسوب می شوند. (برای آشنایی بیشتر با این محصولات می توانید به صفحه محصولات هنزا مراجعه نمایید و یا مقاله “خرید از هنزا؛ صرفه جویی در هزینه” را مطالعه نمایید.) در همین راستا ما سعی بر این داریم که با آشناسازی مشتریان با خصوصیات گوناگون مصالح ساختمانی نگاهی روشن تر برای انتخاب به آن ها ارائه دهیم.

همانطور که کارشناسان هنزا بیان می دارند، مصالح ساختمانی را از ابعاد گوناگون فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی مورد بررسی و سنجش قرار می دهند و امتیازاتی که در این ابعاد دارند باعث اولویت بخشی به آن ها در ساخت و ساز می شود. متخصصان هنزا در نوشته “ضریب انبساط حرارتی مصالح ساختمانی” شما را با انبساط حرارتی که یک از شاخصه های فیزیکی مصالح ساختمانی است آشنا نمودند. در این نوشته می خواهیم هدایت الکتریکی را که یکی دیگر از کمیت های فیزیکی مربوط به مصالح ساختمانی از منظر متخصصان هنزا مورد بررسی قرار دهیم.

به بیان کارشناسان هنزا هدایت الکتریکی به قابلیت عبور دادن جریان برق توسط یک جسم گفته می شود که نسبت عکس با مقاومت الکتریکی دارد. یعنی هرچه مقاومت الکتریکی جسمی بیشتر باشد، هدایت الکتریکی آن کمتر است و در واقع آن جسم نارسانا است. متخصصان هنزا می گویند مصالح ساختمانی مانند گرافیت، فولاد و آلیاژها رسانای جریان برق هستند. که بهترین رسانا در سیم های برق، آلیاژهای مس می باشد.

آلیاژهای مس رسانای الکتریکی

برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی مواد مختلف می توان آن ها را در یک مدار الکتریکی قرار داد و از اهم متر مقاومت آن را سنجید.

یکی دیگر از ویژگی های مصالح ساختمانی که کارشناسان هنزا آن را جزو برترین فاکتورها در نظر می گیرند، فاکتور دوام یا پایایی مصالح ساختمانی می باشد. متخصصان هنزا دوام را اینگونه تعریف می کنند. که میزان تعییر مقاومت مصالح ساختمانی در برابر شرایط مختلف اقلیمی و شیمیایی و مکانیکی را دوام یا پایایی می نامند.

به گفته متخصصان هنزا یعنی اگر عوامل محتلف جوی مانند باد، باران، آفتاب، رطوبت، خشکی، سرما، گرما و غیره و همچنین عوامل شیمیایی مانند حضور در محیط هایی قلیایی و بازی و یا وجود عناصر شیمیایی دیگر و همچنین فشارهای مکانیکی خمشی، فشاری و کششی مختلف وارده بر ساختمان باعث کاهش مقاومت و پایداری مصالح ساختمانی شود، به این معنی است که آن محصول از نظر کارشناسان هنزا دارای دوام و پایایی مورد نظر نیست و ممکن است با گذشت زمان به سرعت فرسوده و یا متلاشی شود.

ولی اگر عوامل گفته شده تاثیر کمی بر جسم مورد نظر داشته باشند و مقاومت آن را کاهش ندهند، یعنی مصالح ساختمانی مورد نظر دارای قوام و پایایی کافی می باشد و به این معنا دارای طول عمر کافی و مناسبی خواهد بود. همانطور که می دانید یکی از فاکتورهایی که در ساخت و ساز ساختمان ها بسیار مورد توجه قرار می گیرد طول عمر و دوام ساختمان است که ارتباط وثیقی با مصالح ساختمانی به کار رفته در سازه دارد.

پایایی و دوام مصالح ساختمانی هنزا

به همین جهت تیم تحقیقاتی هنزا در واحد تحقیق و توسعه تمام تلاش خود را می کند که از علوم روز برای تولید مواد ساختمانی دارای کیفیت بالاتر ایتفاده کنند تا به این طریق ساختمان هایی با دوام بالا و طول عمر استاندارد ساخته شوند. برای آشنایی و اطلاع بیشتر نسبت به کیفیت محصولات تولیدی هنزا می توانید با مشاوران، کارشناسان و متخصصان تولید محصولات هنزا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *