پیشتر اشاره کردیم که “بتن الیافی چیست” و گفتیم به بتن هایی که به جای آرموتوربندی برای تقویت و تسلیح آن از الیاف و فیبرهایی از اجناس مختلف در ترکیب درونی آن استفاده می شود و به این ترتیب مقاومت آن افزایش می یابد بتن الیافی می گویند که نمونه ای از آن بتن جی اف آر سی است که همان بتن مسلح به الیاف شیشه می باشد و در صفحه جی اف آر سی هنزا می توانید نمونه پنل های تولیدی آن را مشاهده کنید.

در مورد “فواید بکارگیری الیاف مختلف در بتن الیافی” همانطور که در نوشته مذکور بیان شد افزایش مقاومت های مکانیکی بتن اعم از مقاومت سایشی، برشی، کششی و فشاری می باشد. علاوه بر آن شایان ذکر است که افزودن الیاف به بتن باعث یکنواختی و پیوستگی شاکله آن شده و قابلیت انعطاف و شکل پذیری آن را افزایش می دهد. به همین دلیل دست طراحان و خالقان ایده های نو در تنوع و گوناگونی طرح و نقش تولیدی با بتن الیافی بسیار باز است.

همانطور که با مطالعه نوشته “عملکرد بتن الیافی در مقابل نیروهای وارده” در خواهید یافت، بهکار گیری الیاف مختلف (که از جنس های گومناگونی مانند الیاف شیشه، کربن، فولاد، پلی پروپیلن، نایلون و غیره می باشد) در ترکیب بتن باعث می شود که تحمل و جذب انرژی آن افزایش یابد و در مقابل ضربه و تکان های ناگهانی و همچنین افزایش بار و فشار مقاوم تر شود. و نسبت به بتن معمولی بسیار کمتر مورد شکست و ترک برداشتن قرار گیرد.

بتن الیافی در باند فرودگاه

قابلیت جذب انرژی و مقاومت در برابر ضربه باعث شده که در سازه های خاصی که این قابلیت مورد نیاز است مانند باند فردوگاه ها، کف کارگاه های صنعتی، انبار نگهداره مواد منفجره و پناهگاه های مراقبت از مردم در برابر بمباران های هوایی بهترین گزینه استفاده از بتن الیافی باشد. به کار گیری بتن الیافی علاوه بر مزایای پیش گفته دارای امتیازاتی ماند سهولت و سرعت بالای نصب و اجرا و همچنین عایق بودن نسبت به صدا و انرژی حرارتی می باشد.

همانطور که دیدید الیاف به کار رفته در بتن الیافی دارای تنوع جنس است و اینکه برای سازه خود از کدام بتن الیافی استفاده کنید بستگی به موعیت، طرح، محل اجرا و میزان مقاومت و استحکاک کششی و سایشی که مورد نظر است دارد. همچنین فیبرهای به کار رفته در بتن الیافی دارای اندازه های مختلفی از حدود 3 میلیمتر الی 2 سانتی متر می باشند که هر چه اندازه فیبرها کوچکتر باشد پخش و توزیع نیروهای وارده در حجم بتن به طور یکنواخت تری صورت می گیرد و انتخاب سایز مربوطه نیز به فشارهای وارده بر بتن در سازه وابسته است.

بتن الیافی را معمولا به صورت پنل های پیش ساخته در ساخت سازه ها استفاده می کنند ولی همچنان می توان محل مورد نظر را قالب گیری و بتن ریزی کرد. ولی امروزه برای افزایش برخی سازه های از پیش ساخته شده مانند تونل ها از پاشش بتن الیافی با فشار به سطح آن ها استفاده می شود که افزوده شدن این بتن به سطح کار مزایای افزایش مقاومت و استحکام را با خود به همراه دارد.

کاربرد بتن الیافی در مقاوم سازی تونل ها

افزودن الیاف به بتن الیافی جایگزین خوبی برای میلگرد می باشد چرا که بتن ها به دلیل بالا بودن مقاومت فشاری ترد و شکننده بودن و افزودن بتن در بتن الیافی سبب شده که در حین افزایش مقاومت فشاری، چسبندگی بتن نیز زیاد شود و شکنندگی و ترک خوردگی سطحی آن کاهش یابد. برای اطلاع از سایر مزایای بتن الیافی و همچنین انتخاب بهترین گزینه های متناسب با سازه خود می توانید با کارشناسان و مشاوران محصولات هنزا تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *