در این نوشته قصد داریم نگاهی دوباره به چند مقاله اخیر از کارشناسان هنزا در رابطه با بتن الیافی بیندازیم. همانطور که می دانید صنعت تولید بتن الیافی در کشور ما صنعت نوپایی است و معدودی از تولیدکنندگان عرصه ساختمان و مصالح ساختمانی به سمت تولید این محصول گام نهاده اند که از جمله این شرکت ها، شرکت گام آبی فردا می باشد که توانسته بتن الیافی را در تراز جهانی تولید کند.

با اینکه بتن الیافی نیم قرنی است که به تدریج در کشورهای پیشرفته به عنوان یک محصول ساختمانی پیشرفته توانسته جایگاهی برای خود فراهم کند اما این محصول با تاخیر وارد کشور ما گردید. البته امروزه بتن الیافی توانسته به سطحی عالی در میان مالکان و سازندگان و مهندسان ساختمانی دست پیدا کند و در واقع همگی به توانایی ها و قابلیت های بتن الیافی واقف شده اند و همین امر نشان دهنده آینده روشنی است که پیش روی این محصول می باشد.

بتن الیافی، پیشرفتی در صنعت تولید مصالح ساختمانی

سوالی که ممکن است در ابتدا به ذهن خوانندگان گرامی برسد این است که بتن الیافی چیست و چرا تولید کنندگان به جای استفاده از بتن معمولی به فکر تولید بتن الیافی افتاده اند و چه مزایایی باعث شده که این هزینه را متحمل شوند.

پیش از آنکه به پاسخ این پرسش بپردازیم لازم به یادآوری است که بتن الیافی ابتدای ورود به کشور برای آنکه در محل ساختمان ها به کار گرفته شود، در همان محل اجرا بر روی دیواری که برای پوشش بتن الیافی مد نظر قرار گرفته شده بود، قاب بندی و قالب گذاری های لازم صورت می گرفت و بتن ریزی در محل انجام می شد.

البته باید توجه داشت که این روش یعنی بتن ریزی در محل برای اجرای بتن الیافی هنوز هم در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد و کارایی خود را حفظ کرده است. اما در کنار آن روشی جدید تر پدید آمد که به خصوص در پروژه های کوچکتر دارای کارآیی بیشتری می باشد. این روش تولید قطعات و محصولات بتن الیافی در محل کار خانه در ابعاد و اندازه های مورد نیاز و سپس انتقال این قطعات آماده به محل ساختمان و نصب آن ها در محل مورد نظر می باشد.

این مساله مزایای بسیاری دارد. که از سادگی حمل و نقل و نصب آسان و سریع که بگذریم، ویژگی و امتیاز اصلی استفاده از پنل های پیش ساخته این بتن آن است که این محصول پس از نصب دارای سطحی کاملا یک شکل، یکنواخت و یکدست می باشد که تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزاند. چرا که این قطعات بتن الیافی قبلا در کارخانه به صورت یکدست و مشابه و در سایزهای مربوطه و درخواستی تولید گردیده اند.

اما حال می خواهیم به سوال قبلی برگردیم که در نوشته “چگونه الیاف می توانند باعث تقویت بتن الیافی شوند” نیز به آن پرداخته شد. در واقع پاسخ به این پرسش به دانستن شیوه عملکرد الیاف بر می گردد. بنابراین لازم به ذکر است که الیاف موجود در بتن الیافی از طریق سایر الیاف، نیروهای وارده به بتن را درتمام حجم بتن پخش و توزیع می کنند و این امر باعث کاهش تمرکز بارها می گردد. به همین جهت استحکام این محصول افزوده می شود.

اگر تمایل به استفاده از بتن الیافی در ساختمان خود داشته باشید، کارشناسان و متخصصان هنزا می توانند به شما کمک کنند. برای آنکه نمونه های این محصول را ببینید مراجعه به صفحه جی اف آر سی GFRC هنزا راهگشاست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *