در مقاله “خوردگی بتن الیافی نسبت به بتن معمولی” درباره ویژگی های گوناگون بتن الیافی و مقایسه آن با بتن معمولی از جمله درباره خوردگی آن ها صحبت کردیم. در این نوشته قصد داریم راجع به رفتار ساختاری بتن الیافی صحبت کنیم و ببینیم که ترکیب الیاف در مجموعه بتن باعث ایجاد چه ویژگی های رفتاری در ساختار آن می شود.

طبق پیش بینی کارشناسان عرصه ساخت و ساز الیافی که با میله های تقویت کننده ترکیب شده اند در عضوهای مختلف ساختمانی به طور گسترده در آینده استفاده خواهند شد. و به این ترتیب بتن الیافی دارای آینده رو به گسترشی خواهد بود. در ادامه به برخی از این رفتارهای سازه ای خواهیم پرداخت.

انعطاف پذیری

به کار گیری الیاف در بتن الیافی باعث افزایش خاصیت تورق پذیری، مقاومت کششی، ظرفیت ممان و سفتی این بتن می شود. تورق پذیری به این معناست که می توان بتن را در ابعاد و ضخامت نازک تولید کرد. این الیاف باعث می شود که میزان ترک ها در بتن الیافی کنترل شود و همچنین باعث می شود که در صورتی که بتن به دلایل مختلف جوی دچار ترک شد، انسجام و یکپارچگی بتن الیافی از بین نرفته و همچنان باقی بماند.

انعطاف پذیری و پیچش از خصوصیات رفتاری بتن الیافی

پیچش

استفاده از الیاف در بتن الیافی باعث می شود خصوصیات شکست ناگهانی ستون های بتنی مسطح از بین برود و در واقع در اثر ضربات ناگهانی دیگر بتن دچار شکست نمی شود. این امر به دلیل آن است که استفاده از الیاف باعث شده بتن فیبری سفتی، مقاومت پیچشی، قابلیت تورق، ظرفیت چرخشی بتن را افزایش دهد. و در کنار آن تعداد ترک هایی که روی بتن ایجاد می شود با عرض کمتر افزایش می یابد.

در واقع الیاف مانع می شود که پس از ایجاد ترک بر روی یتن، اندازه آن ها گسترش پیدا کند و یا عمق آن ها بیشتر شود. برای نمونه می توان به الیاف شیشه اشاره کرد که کاربرد گسترده ای در بتن الیافی دارد و نمونه های آن را می توانید در صفحه بتن جی اف آر سی GFRC هنزا ببینید و با توجه به نمونه های به کار رفته در آن و مناسب با ساختمان خود، پنل های مناسب را انتخاب کرده و جهت سفارش با کارشناسان و مشاوران ما در هنزا تماس بگیرید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *