معرفی انواع سنگ ساختمانی و کاربرد آن ها

سنگ به عنوان ماده اولیه اصلی در ساخت و ساز ساختمان به کار می‌ رود. این مصالح طبیعی در اجزای مختلف ساختمان از جمله پی، سقف، کف، نما، سنگ فرش و غیره استفاده می شوند.

سنگ ساختمانی چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ ساختمانی باید دارای ویژگی‌ هایی همچون سختی، مقاومت، و عدم وجود لکه‌ های تحت تأثیر هوا، ترک ‌ها و سایر عیوب باشند. انواع سنگ ‌های ساختمانی از سنگ‌ های توده‌ای جامد استخراج می‌ شوند. استفاده از سنگ ساختمانی در داخل و خارج ساختمان به شدت گسترش یافته است و تقریباً همه معماران تصمیم به استفاده از آن گرفته ‌اند.

سنگ طبیعی از قرون گذشته نقش اساسی در ساخت و سازها داشته است، اما امروزه به دلیل توانایی بی‌نظیرش در ایجاد زیبایی طبیعی در محیط‌های داخلی و خارجی ساختمان ها و همچنین ایجاد احساس راحتی، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. استفاده از سنگ در کف، دیوارها، آشپزخانه، حمام و اتاق‌ ها در صنعت ساختمان به طور گسترده‌ای انجام می شود و تضمین ‌کننده زیبایی بی‌ نظیر، عملکرد مطلوب و تناسب با محیط است.

انواع سنگ ساختمانی

با تکنیک ‌ها بهبود یافته، در بازار دیگر انواع سنگ ‌هایی وجود دارند که نه تنها به تزئینات و اشکال روستایی و گذشته محدود نیستند، بلکه متنوع‌ ترین، رنگارنگ ‌ترین و کاربردی ‌ترین نیازها و درخواست ‌ها را پوشش می‌ دهند. شناخت انواع سنگ ‌های ساختمانی و کاربردهای آن به شما کمک می ‌کند تا در انتخاب بهترین گزینه برای خرید و داشتن اطلاعات کامل ‌تر، موفق باشید. در ادامه به معرفی انواع سنگ ساختمانی و کاربرد آن ها می پردازیم.

  • سنگ گرانیت

گرانیت به عنوان یکی از سنگ‌ های آذرین با منشأ آتشفشانی شناخته می‌ شود که دارای سختی و استحکام قابل ملاحظه‌ای است. این نوع سنگ از دوام بالا، جذب کم آب، مقاومت در برابر فشار و ضربه، زیبایی طرح و تنوع رنگ برخوردار است. عدم وجود تخلخل و چسبندگی کم به ملات، به همراه عدم تغییر رنگ (در برخی نمونه ‌ها) تحت شرایط جوی، باعث شده است که این سنگ به میزان کمتری در نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

گرانیت به عنوان یک سنگ کف ‌سازی، به ویژه در مکان‌ های پرتردد و دارای خطر ضربه، به دو شکل صیقلی یا تیشه‌ای استفاده می ‌شود. این سنگ انواع گسترده‌ای از بازه رنگ و دسته ‌بندی را ندارد. به همین دلیل برای حصول سطح یکدست و یکنواخت در پروژه‌های بزرگ، بسیار مناسب است. تنوع رنگ در گرانیت بسیار وسیع است و از سیاه و سبز تا طوسی، پرتقالی، کرم و غیره متنوع می ‌باشد.

آشنایی با: انواع کف پوش بتنی

کاربردهای سنگ گرانیت

از ویژگی ‌های این سنگ، می‌ توان به استحکام بسیار بالا، مقاومت عالی در برابر خمش و سایش، مقاومت بالا در برابر خراشیدگی، ظاهر جذاب، مقاومت در برابر نفوذ مواد شیمیایی و آب، رنگ‌های متنوع و … اشاره کرد. این سنگ برای استفاده در سنگ کابینت و کانتر آشپزخانه ‌ها، در سرویس ‌های بهداشتی و به عنوان وان سنگی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای استفاده در نمای خارجی ساختمان، سنگ دیوار، قسمت ‌های داخلی و سنگ کف مناسب است.

مقاومت بالای این سنگ در برابر آلودگی، سایش و عدم جذب آب باعث شده تا از این سنگ در قسمت ‌هایی مثل کف ساختمان و راه‌ پله که رفت و آمد زیادی در آن انجام می ‌شود، استفاده شود. برای سال ‌های زیادی، این سنگ در نمای ساختمان ‌های مهم و گران ‌قیمت به کار رفته است. سنگ‌ های گرانیت از جمله سنگ ‌های گران ‌قیمت محسوب می‌ شوند و بیشتر در ساختمان‌ هایی که برای آن ها بودجه زیادی در نظر گرفته شده است، به کار می روند.

  • سنگ مرمریت

سنگ مرمر را می ‌توان یکی از قدیمی ‌ترین و پرکاربردترین سنگ‌ های ساختمانی دانست. این سنگ آهکی با رنگ تقریباً سفید و شفاف، به دلیل مقاومت نسبتاً خوبی که در برابر شرایط جوی از خود نشان می ‌دهد، در پروژه‌ های متعدد ساختمانی به کار می‌ رود. به علت حساسیت به هوا زدگی و تابش نور خورشید که ممکن است باعث کدر شدن سنگ مرمر شود، معمولاً از آن در سازه ‌ها و پوشش داخلی ساختمان استفاده می‌ شود. پس از اتمام دیوارهای داخلی که با آجر لفتون ساخته شده‌اند، می‌ توان با پوشش سنگ مرمر، نمای دیوار را تکمیل نمود.

آشنایی با: انواع نمای پیش ساخته بتنی

کاربرد سنگ مرمریت

این سنگ دارای مقاومت خوب در برابر خمش و سایش است و برای استفاده در پروژه‌ های ساختمانی داخلی و خارجی مناسب است. از نظر وزن، سنگ مرمریت جزء سنگ‌ های سنگین محسوب می ‌شود و در مقابل نور خورشید، حرارت، تغییرات دمایی و… تحمل بالایی دارد. با وجود خاصیت آهکی بودن، این سنگ قابلیت نفوذ آب و مواد شیمیایی را دارد. سنگ مرمریت با فرآوری‌ های متنوعی همچون پله، تایل، اسلب و… تولید می ‌شود و جلای آن به کمک رزین و اپوکسی انجام می‌ پذیرد. از جمله معروف‌ترین انواع مرمریت ایرانی می‌توان به مرمریت خوی، مرمریت دهبید، مرمریت آباده، مرمریت پرطاووسی، مرمریت ادواری و… اشاره نمود.

  • سنگ تراورتن

در انتخاب سنگ نمای ساختمان، سنگ تراورتن یکی از اولین گزینه‌ های معماران حرفه‌ای است. با این که مصالح نوینی مانند نمای جی اف ار سی نیز به روش‌های مدرن نماسازی ساختمان‌ها اضافه شده‌اند با این حال هم‌چنان تراورتن به عنوان یک سنگ محبوب در زمینه ساختمان ‌سازی شناخته شده است و به خوبی به عنوان گزینه ایده‌آلی برای کف ساختمان نیز محسوب می‌ شود. این سنگ جزو دسته سنگ‌ های آهکی متخلخل است که از رسوب آب در چشمه ‌های آب گرم و معادن یا رسوب کف دریا به وجود می ‌آید. معادن این سنگ اغلب در کشورهایی چون ایران، ایتالیا، پرو و ترکیه واقع شده‌اند. ایران و ایتالیا از اصلی ‌ترین تامین‌کنندگان تراورتن در جهان هستند.

معادن بسیاری از سنگ ‌های تراورتن در ایران وجود دارد که دارای ویژگی ‌های مشابه هستند. اما سنگ تراورتن خالص دارای تخلخل کمتری است و به همین دلیل قیمت آن بیشتر از نمونه ‌های دیگر می‌ شود. اغلب تراورتن ‌های استخراج شده از معادن ایران دارای رنگ ‌های روشنی، از جمله خاکستری و کرمی هستند. سنگ ‌های تراورتن آتشکوه، حاجی ‌آباد، تکاب، آذرشهر و دره ‌بخاری از جمله سنگ‌ های تراورتن مشهور ایرانی محسوب می‌ شوند.

کاربرد سنگ تراورتن

از لحاظ ظاهری، این سنگ تخلخل زیادی دارد و به دلیل حضور ترکیبات مانند کلسیم و آهن، از تنوع رنگ خوبی برخوردار است. تخلخل تراورتن یکی از مزایای برجسته این سنگ است که آن را به یک عایق مناسب برای حرارت و صدا تبدیل می ‌کند. استفاده از تراورتن در سنگ ‌نما ساختمان و کف سنگی، خروج صدا از محیط را کاهش می‌ دهد. علاوه بر این، در فصول سرد سال، جلوی خروج هوای گرم از محیط را نیز می ‌گیرد. تراورتن مقاومت خوبی در برابر باران و نور خورشید دارد و با گذر زمان تغییر رنگ یا شکل نمی‌ یابد.

انواع سنگ ساختمانی

  • سنگ چینی

سنگ چینی، یکی از زیباترین سنگ‌ های موجود در بازار ایران است. این سنگ به نام سنگ دگرگونی کریستالی هم شناخته می‌ شود، اما با توجه به دمای و فشار زیادی که در لایه ‌های زیرین زمین تحمل کرده است، اغلب از خانواده مرمریت ‌ها به شمار می ‌رود. کلسیت کانی اصلی این سنگ محبوب ایرانی است و رگه ‌های کوارتز در برخی از انواع آن قابل مشاهده هستند. این سنگ به طور گسترده در قسمت ‌های مختلف ساختمان برای فرآوری به صورت اسلب استفاده می ‌شود.

 

از نظر کیفیت، سنگ اسلب چینی در سطح متوسط قرار دارد و گزینه مناسبی برای قسمت‌های داخلی و خارجی ساختمان محسوب می‌ شود. این سنگ تخلخل کمی دارد اما با استفاده از توری پشت به خوبی با ملات به دیوار چسبیده و به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و خوردگی ناشی از آفتاب، انتخاب مناسبی برای نماهای بیرونی ساختمان است. سنگ ‌های چینی معمولاً رگه نداشته و سفید هستند. نوع استفاده از سنگ چینی با در نظر گرفتن اندازه بلورهای آن مشخص می‌ شود. سنگ‌ های چینی با بلورهای ریز برای خلق آثار هنری و تزئینی مانند مجسمه ‌سازی، گلدان، تابلو، چهارچوب، لیوان، و زیرسیگاری ‌های لوکس استفاده می‌ شوند.

کاربرد سنگ چینی

استفاده از سنگ‌ های چینی در محیط ‌های کم نور و کوچک نیز رایج است؛ همچنین از این سنگ برای کف و دیوار اتاق‌خواب نیز استفاده می ‌شود. این سنگ به دلیل سطح صاف و رنگ روشنی که دارد، محیط را بزرگتر از آنچه هست نشان می ‌دهد و به همین دلیل تقاضا برای این سنگ افزایش یافته است. سنگ ‌های چینی الیگودرز، چینی ازنا، چینی قروه، چینی نیریز، و چینی لایبید از معروف‌ترین سنگ ‌های چینی موجود در بازار ایران هستند.

  • سنگ اسلِیت

سنگ لایه‌ای اسلیت یا سنگ لوح از خانواده سنگ‌ های دگرگونی است که در واقع منشا رسوبی دارد. تکستچر اصلی سنگ اسلیت از ترکیبات رسوبی و خاکسترهای آتشفشانی تشکیل شده است. این سنگ به دلیل مقاومت قابل توجه در برابر آب، آتش، و مواد آلاینده، به یکی از مصالح پرمصرف در ساختمان‌سازی تبدیل شده است. از ویژگی‌های مهم این سنگ، مقاومت در برابر سرما و یخبندان، سایش، و خوردگی است. سنگ اسلیت به عنوان یکی از سنگ ‌های ارزان در ساختمان‌ سازی محسوب می‌ شود.

کاربرد سنگ اسلیت

سنگ اسلیت به دلیل ویژگی‌ های منحصر به فرد خود، از گذشته تاکنون در کاربرد های متنوعی مورد استفاده قرار گرفته است. این سنگ از تخته‌کلاس تا سنگ قبر را پوشش داده و به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان‌ سازی شناخته شده است. استفاده از این سنگ در دیوارکشی ‌های پارک ها، سنگ ‌فرش پیاده‌ روها و محوطه ‌ها، به خوبی مشهود است. همچنین، این سنگ به عنوان پوشش دیوارهای باغ می ‌تواند یک انتخاب فوق ‌العاده باشد. در زمینه ساخت سقف ‌ها نیز، سنگ اسلیت برای پوشش آلاچیق ‌ها، سقف خانه ‌ها و ساختمان ‌های بزرگ به کار می ‌رود. چیدن سنگ اسلیت در اطراف شومینه نیز می ‌تواند دکوراسیون خانه شما را زیباتر کند.

  • ماسه سنگ

ماسه سنگ نیز از خانواده سنگ‌های رسوبی به شمار می‌آید. ماده اصلی این سنگ ماسه است که با کمک دانه‌های سیلیس به یکدیگر متصل می‌شوند. این پیوند ممکن است با استفاده از کربنات کلسیم، دولومیت و اکسید آهن نیز شکل گیرد. سختی ماسه سنگ به نوع مواد چسبنده آن بستگی دارد و تنوع رنگی آن از سفید تا قرمز را شامل می‌شود.

مزایا و معایب ماسه سنگ

۱. دارای مقاومت فشاری بالا

۲. درصد جذب آب پایینی دارد

۳. مقاومت مناسب در برابر تغییرات جوی

۴. جذب آب تقریباً کم است

۵. انواع مختلف آن در ویژگی‌ها متنوع موجود هستند.

کاربرد ماسه سنگ

ماسه سنگ‌ها انواع متنوعی با ویژگی‌های گوناگون دارند که از آن ها در مکان‌ های مختلف استفاده می‌شود. این سنگ در نمای ساختمان، سنگ فرش خیابان‌ها، سنگ دیوار، و پوشش داخلی خانه، همچنین در کاربردهای تزئینی مانند دیوار اطراف شومینه، به کار می‌رود.

  • سنگ آنتیک

با توجه به پیشرفت روزافزون در صنعت ساختمان و افزایش تعداد پروژه ‌های ساختمانی در سطح جهان، به نظر می ‌رسد که نیاز به مصالح ساختمانی مدرن و متنوع در بازار افزایش یابد. از این رو، در سال ‌های اخیر، سازندگان مصالح ساختمانی به تولید یک محصول جدید و متفاوت به نام “سنگ آنتیک” پرداخته ‌اند.

سنگ آنتیک یک زیر مجموعه از سنگ ‌های تزئینی ساختمان است و به دلیل تنوع بالای خود در نقوش و رنگ ها که هر روزه در بازار ارائه می ‌شود، می‌تواند پاسخ مطلوبی برای علاقه ‌مندان به مواد مدرن و متفاوت فراهم آورد. در واقع، سنگ آنتیک نوعی متریال است که از قطعات کوچکتر سنگ‌ های ساختمانی از جمله تراورتن، مرمر، اونیکس و … تشکیل شده است، و به همین دلیل با تنوع بی‌ سابقه‌ای عرضه می‌ شود. در بین کشورهای مختلف جهان، ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ سنگ ‌های آنتیک است و سنگ ‌های آنتیک تولید شده در ایران دارای تنوع بالای رنگ و سبک هستند.

کاربرد سنگ آنتیک

همانطور که در بالا گفته شد، سنگ آنتیک زیرمجموعه ‌ای از سنگ‌های تزئینی است که در دکوراسیون فضاهای داخلی و خارجی ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود. این سنگ را می ‌توان به تنهایی و یا در ترکیب با سایر مصالح ساختمانی از جمله آجر، تخته‌گچی دیوار خشک (کناف)، شیشه، چوب و … استفاده کرد. با استفاده از این ماده ساختمانی منحصر به فرد، طرح ‌های جذاب و خلاقانه‌ای در دکوراسیون داخلی و خارجی فضاهای مختلف اجرا می‌ شود.

  • سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت به عنوان یک مصالح ساختمانی، برای پوشش دیوارها، نماکاری ساختمان، سطح پله ‌ها و کف زمین استفاده می‌ شود؛ زیرا این سنگ در برابر هوازدگی مقاومت بالایی دارد. همچنین، این سنگ قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد که این امر، آن را به یک گزینه جذاب برای استفاده در پروژه‌ های ساختمانی تبدیل کرده است. سنگ کوارتزیت به نظر می‌آید شباهت ‌های زیادی با سنگ گرانیت داشته باشد، اما از آن سخت‌ تر است. ظاهر بلوری و زبر این سنگ، به همراه رنگ‌ های قرمز، خاکستری و قهوه‌ای سوخته، آن را به یک گزینه منحصر به فرد و جذاب در پروژه ‌های ساختمانی تبدیل کرده است. 

کاربردهای انواع سنگ‌های ساختمانی

کاربردهای سنگ کوارتزیت

از سنگ کوارتزیت برای پوشش دیوارها در داخل و خارج ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این کاربرد علاوه بر افزایش مقاومت ساختمان، به دیزاین و زیبایی داخلی و خارجی ساختمان نیز کمک می‌کند. همچنین این سنگ گزینه ای ایده آل در نماکاری ساختمان است و طراحی ‌های مختلف با این سنگ، نماهایی با شکوه و ماندگار ایجاد می‌ کند. در مناطق با رفت ‌و آمد زیاد به ویژه در کف ‌پوش ساختمان ‌ها و پله ها از سنگ کوارتزیت به عنوان یک مصالح با مقاومت بالا در برابر فشار و سایش استفاده می‌ شود.

  • سنگ گابرو

سنگ گابرو یک سنگ آذرین قلیایی با دانه درشت است که از نظر شیمیایی شبیه به بازالت می ‌باشد. این سنگ یک سنگ آذرین نفوذی، تیره و دانه‌ درشت است. سنگ ساختمانی گابرو به رنگ ‌های سیاه یا سبز تیره دیده می‌ شود. این سنگ بیشتر از کانی‌ های پلاژیوکلاز و اوژیت تشکیل شده است. زمانی که گدازه ‌های آتشفشانی به زیر سطح زمین فرو می ‌آیند و به شکل توده ‌های کریستالی سرد می شوند، سنگ گابرو شکل می‌گیرد.

کاربردهای سنگ گابرو

از قلوه سنگ گابرو می ‌توان برای راه‌ سازی، ساخت تونل و پل، ساخت راه‌آهن، مصالح بتن و موارد دیگر استفاده کرد، زیرا سنگ گابرو استحکام بسیار بالایی دارد. هنگام جلا دادن، سنگ گابرو دارای درخشش مشکی خیره‌کننده‌ای است و از آن برای ساخت کاشی ‌های کف، سنگ فرش و سایر اقلام سنگی بهره می ‌برند. ویژگی بارز این یک سنگ مقاومت در برابر هوازدگی و فرسودگی می باشد.

  • سنگ دیوریت

دیوریت یک سنگ آذرین نفوذی فانریتی است که حاوی کریستال ‌هایی به اندازه کافی بزرگ است که با چشم غیر مسلح دیده می شوند. بافت دیوریت به طور معمول صاف است مگر این که صیقل داده شود. رنگ دیوریت از خاکستری تا سیاه و سفید متفاوت است و یک رنگ ثابت نخواهد بود، بلکه بیشتر یک اثر خال‌ دار از سفید، خاکستری تا سیاه خواهد بود. دیوریت به دلیل دوام در جاده‌ ها و روسازی‌ ها و همچنین سایر مصالح ساختمانی سازه استفاده می ‌شود. همچنین می‌ تواند به عنوان یک نوع سنگ ساختمانی تزئینی استفاده شود، که ممکن است در پارک ‌ها، حاشیه ‌ها یا خارج از ساختمان‌ ها به چشم بخورد.

  • سنگ گیوتین

سنگ گیوتین یک نوع سنگ تزئینی است که از تراش سنگ ‌های ساختمانی مختلف با استفاده از گیوتین تولید می ‌شود و در دسته سنگ ‌های آنتیک قرار می‌ گیرد. این سنگ در داخل و خارج ساختمان به منظور تزئین استفاده می‌ شود. سنگ گیوتین از دسته محصولاتی است که برای تزیین فضاهای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در دسته سنگ ‌های تزئینی قرار دارد که برای طراحی داخلی نیز قابل استفاده است.

  • سنگ مالون

سنگ مالون یک نوع سنگ معدنی است که کاربردهای زیادی در ساخت و ساز دارد. این سنگ ‌ها استحکام بالایی دارند و اغلب برای ساخت سنگ‌ فرش یا دیوار ویلا استفاده می ‌شوند. همانطور که قبلاً گفته شد، سنگ‌های ورقه‌ای به صورت طبیعی و لایه به لایه در دل طبیعت و کوه‌ها ایجاد می‌شوند و به همین دلیل در برابر شرایط مختلف جوی مانند سرما یا گرمای شدید مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. از این سنگ ها برای پوشش کانال‌ها و نهرها، ساختن مجسمه ‌ها و کتیبه ها، پوشش سطوح مختلف، و همچنین در صنایع مختلف مانند شیشه، الکترونیک، زیرسازی در راه‌آهن و جاده و آسفالت نیز استفاده می ‌شود.

کاربردهای سنگ‌ مالون

سنگ مالون با توجه به ساختار و رنگ، می ‌تواند کاربرد های زیادی در ساختمان داشته باشد. قیمت مناسب این سنگ ‌ها باعث افزایش استفاده از آن در ساختمان‌ سازی نیز شده است. برخی از مهم ترین کاربرد های سنگ مالون شامل آبنماسازی، طراحی دکوراسیون، ساخت سنگ کف، پیاده ‌رو سازی، سنگ فرش پارک، ساخت ویلا و مجتمع ‌های مسکونی، اجرای نمای ویلا و ساختمان، ساخت دیوارها و دیوارهای پوششی، صنایع شیشه، الکترونیک، زیرسازی در راه‌آهن ،جاده و آسفالت و … می باشد. همچنین استفاده از این نوع سنگ در ساخت ساختمان‌ ها و یا به عنوان پوشش در قسمت ‌های مختلف ساختمان مزایای بسیاری خواهد داشت.

کاربردهای انواع سنگ‌های ساختمانی

هر کدام از انواع سنگ‌ های ساختمانی، با توجه به جنس و ویژگی ‌های خود، برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. به طور کلی، از سنگ‌ های ساختمانی برای موارد زیر استفاده می ‌شود:

  • دیوارها و سازه‌ های داخلی ساختمان

از پوشش سنگ برای زیباسازی دیوارهای داخلی ساختمان نیز استفاده می ‌شود. با این کار، علاوه بر بالا بردن مقاومت سازه، می ‌توانید جلوه و نقش منحصر به فردی را به دیوارهای داخلی اتاق‌ های مهم خانه اعطا کنید. از سنگ ‌های مختلف، می ‌توان در پوشش دیوارهای سرویس بهداشتی، سالن ‌های غذاخوری، ادارات و… استفاده کرد. برای نظافت منزل، لازم است هر چند وقت یکبار، دیوار‌ها را با مواد شوینده و آب بشویید.

  • نمای ساختمان

حتما تا به حال ساختمان‌ هایی که با نمای سنگی مزین شده‌اند را دیده‌اید. چنانچه از سنگ مناسب برای نمای ساختمان استفاده شود، علاوه بر زیباسازی بیشتر نما، مقاومت آن در برابر ضربه و عوامل طبیعی نیز افزایش می ‌یابد. سنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می ‌کنید باید در برابر تابش نور خورشید، رطوبت، باران‌ های اسیدی، دمای بسیار زیاد یا بسیار کم و آلودگی هوا مقاومت بالایی داشته باشد و دچار افت کیفیت و مقاومت نشود. دقت کنید که هر سنگی که برای نما در شرایط آب و هوایی خاصی مناسب است، لزوماً برای پیاده‌ سازی در شرایط آب و هوایی دیگر مناسب نیست. بهتر است در زمان خرید، مقاومت سنگ را در برابر شرایط آب و هوایی منطقه خود بررسی نمایید.

  • کف سازی

کف پله ‌ها و ساختمان، همواره در معرض فرسایش است چرا که علاوه بر تحمل بار اثاثیه، می ‌بایست رفت و آمد افراد مختلف را تحمل کند. استفاده از سنگی که دارای مقاومت بسیار بالا است، می‌تواند عمر بالای پله و کف ساختمان را تضمین نماید. همچنین، بهتر است سنگی را انتخاب نمایید که دارای تخلخل کم بوده و در برابر شستشو با آب و مواد شوینده، مقاومت بالایی داشته باشد. بهترین نوع سنگ برای کف، سنگ ‌هایی نظیر کوارتز یا گنیس می‌ باشند.

  • زیبا‌سازی فضا

یکی دیگر از کاربردهای اصلی انواع سنگ‌ های ساختمانی، زیبا‌ سازی فضا است. به طور کلی، از انواع سنگ ‌های مختلف می ‌توان برای زیبا‌ سازی ساختمان‌ هایی با سبک کلاسیک، مینرال، مدرن و… استفاده نمود. می‌ توانید فضای مختلف ساختمان مانند شومینه، قاب درب یا پنجره، ستون ‌ها و… را با سنگ ‌های دکوراتیو و تزئینی بیارایید.

آگاهی از انواع سنگ ‌های ساختمانی و کاربرد آن ها به شما این امکان را می ‌دهد که به راحتی در زمان ساخت و ساز از آن ها بهره ‌مند شوید. برای افرادی که در زمینه فعالیت ساختمان‌ سازی تخصص ندارند، اما قصد بازسازی منزل خود را دارند، بهتر است ابتدا انواع سنگ‌ های ساختمانی را بشناسند تا این کار را با ایده ‌های جذاب و اصولی انجام دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *