دکوراسیون داخلی

سبک زندگی ایرانیان با دیگر کشورها به ویژه با کشورهای غربی تفاوت ‌های زیادی دارد. اما امروزه، دکوراسیون داخلی منازل ایرانیان به شدت تغییر کرده است و در این زمینه قوانین و چارچوب ‌های خاصی وجود دارد. با شناخت این قوانین، می‌ توان بهترین ایده ‌ها را برای طراحی و تزئین خانه خود به دست آورید. در طراحی داخلی منازل، هماهنگی بین اجزای مختلف اهمیت زیادی دارد؛ به عنوان مثال، تناسب بین سالن پذیرایی، آشپزخانه و اتاق‌ ها برای ایجاد فضای آرام و دل‌ نشین بسیار حائز اهمیت است.

برای داشتن یک دکوراسیون داخلی عالی و بهینه، لازم است به پارامترهای مختلف توجه کنید تا با هزینه ‌های مناسب و در زمان کوتاه، از تمامی فضاهای خانه به بهترین شکل استفاده کنید. طراحی داخلی یک واحد مسکونی نیازمند هماهنگی، تناسب و توجه به تمام اجزای داخلی منزل است. اگر ابعاد فضا، کوچک باشد، با طراحی مناسب می ‌توانید از فضای محدود به بهترین نحو استفاده کنید.

در نهایت، طراحی دکوراسیون داخلی به معنای ایجاد هماهنگی در چیدمان و معماری ساختمان است که تأثیر بسزایی بر روحیه و سلامت روحی افراد زندگی در آن محیط دارد. افراد متخصص در این زمینه به عنوان طراح داخلی شناخته می ‌شوند که با استفاده از دانش و ایده ‌های نوین، محیطی مناسب و جذاب برای زندگی فراهم می ‌کنند.

دکوراسیون داخلی چیست؟

با توجه به تعریف مفهومی که در لغت ‌نامه آکسفورد آمده است، دکوراسیون داخلی به معنای «هماهنگ‌ سازی و طراحی هنرمندانه برای برجسته کردن رنگ ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان» می ‌باشد.

در نتیجه، هنگامی که به تزئین خانه و انتخاب بهترین چیدمان و مبلمان برای منزل خود فکر می‌ کنیم، نقش دکوراتور داخلی به عهده ماست. با این حال، دکوراسیون داخلی همانند سایر هنرها، با انواع سبک ‌ها و ریزه‌کاری‌ های مختلفی همراه است که با تغییرات سلیقه ‌ها و نیازهای زمان، تغییر می‌ کند. دکوراسیون داخلی مشابه سایر هنرها، دارای سبک‌ ها، سیاق ‌ها و اصولی است که با توجه به سلیقه‌ و نیازهای هر دوره، تغییر می‌ پذیرد.

این هنر و علم، به ایجاد یک فضای داخلی که هم زیبا و هنرمندانه باشد و هم از نظر کاربردی مفید باشد، می‌ پردازد. دکوراسیون داخلی از سبک‌ ها و گرایش‌ های متنوعی پیروی می‌ کند و آن ‌ها را با یکدیگر ترکیب می ‌کند تا سلیقه شخصی کاربر را بازتاب دهد. به این معنا که دکوراسیون داخلی نه تنها به زیبایی فضا می ‌پردازد، بلکه از نظر کاربری نیز فضا را بهینه می ‌سازد. به عبارت دیگر، دکوراسیون داخلی بر آن است که چگونه می ‌توان یک پلان آزاد را با مبلمان، دکوری و نورپردازی با یکدیگر متناسب کرد و حالت و جو فضا را تغییر داد.

هر فردی که خانه یا دفتر کار خود را تزئین کرده است، به نحوی در طراحی داخلی شرکت داشته است. برای بسیاری از افراد، دکوراسیون داخلی یک سرگرمی است؛ زیرا بدون نیاز به مدرک دانشگاهی، می ‌توانند در ایده ‌پردازی برای تزئین خانه شرکت کنند.

معماری داخلی در واقع به خلق فضا می‌ پردازد؛ فضایی که علاوه بر زیبایی، از نظر کاربردی نیز کارایی لازم را داشته باشد. طراح با ترکیب اصول و ارکان تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی‌ شناسی، فضایی را خلق می ‌کند که نمایانگر هویت، نیازها، درک و خواسته ‌های افراد می ‌شود. دکوراسیون داخلی حلقه ارتباطی بین دو علم معماری و طراحی داخلی است؛ این رشته از یک سو با علم معماری در تعامل با ساختمان و اجزاء تشکیل ‌دهنده آن مشغول است، و از سوی دیگر، مانند طراحی داخلی، بر فضاهای داخلی تمرکز دارد.

اصول دکوراسیون داخلی

دو اصل مهم در دکوراسیون داخلی عبارت است از:

  • طیف رنگ

یکی از اصلی‌ ترین عوامل تأثیرگذار در طراحی داخلی، انتخاب رنگ مناسب است، که تأثیرات زیادی بر حالت فضا دارد. این انتخاب با ابعاد محیط، میزان نور طبیعی و کاربری آن مرتبط است. رنگ ‌ها به طور کلی به دو دسته گرم و سرد تقسیم می ‌شوند. رنگ ‌های گرم باعث افزایش آدرنالین در خون می ‌شوند و به بالا بردن فشار خون انسان کمک می‌ کنند. همچنین، استفاده از رنگ‌ های گرم؛ به عنوان مثال قرمز، زرد و نارنجی حس گرما را در فضا ایجاد می ‌کند. در مقابل، استفاده از رنگ ‌های سرد مانند رنگ سبز و آبی منجر به کاهش ضربان قلب، ریلکس کردن ماهیچه‌ ها و کاهش دمای بدن می‌ شود و حس سرمایی به فضا منتقل می‌ کند.

  • چیدمان

یکی از فاکتورهای اساسی و حیاتی در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، چیدمان است. در چیدمان فضا، باید به فاکتورهای زیادی توجه کرد. چیدمان آخرین مرحله در اجرای دکوراسیون داخلی یک فضا محسوب می ‌شود و به همین دلیل دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا طراحان متخصص و با تجربه می ‌توانند با استفاده از چیدمان تخصصی و حرفه‌ای، کمبود های موجود در مراحل قبل را نیز جبران کنند.

 

تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی

اغلب مردم تصور می ‌کنند که طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی یکسان هستند، اما در واقع این چنین نیست. زمانی که یک دکوراتور داخلی رنگ دیوار را انتخاب می ‌کند، یک طراح داخلی به منظور تغییر ساختار یک اتاق، رنگ را تغییر می‌ دهد. دکوراتور داخلی با افزودن وسایل جانبی مانند پرده و فرش روی ظاهر و حسی که فضا به فرد می دهد، کار می‌کند، در حالی که یک طراح داخلی تلاش می ‌کند تا از فضا بهترین استفاده را ببرد. دکوراسیون داخلی به طور مستقیم با مفهوم زیبایی در ارتباط است. اولین گام برای شروع طراحی دکوراسیون داخلی، داشتن اطلاعاتی درباره انواع سبک های دکوراسیون داخلی است. در این راستا، از سبک ‌های مختلفی در طراحی دکوراسیون داخلی، از جمله سبک کلاسیک، مدرن، منیمال، مدیترانه ‌ای و غیره، بسته به سلیقه افراد استفاده می‌ شود. در ادامه به بررسی این انواع سبک ‌ها و ویژگی ‌های آن ها خواهیم پرداخت.

 

دکوراسیون داخلی و انواع سبک ‌های طراحی

استفاده از انواع سبک ‌ها در طراحی دکوراسیون پذیرایی، آشپزخانه، و حتی دکوراسیون داخلی اتاق خواب تاثیر گذار است. واضح است که مفهوم زیبایی بسته به جغرافیا و محل زندگی متغیر است. این مسئله باعث به وجود آمدن انواع مختلف سبک ‌ها در دکوراسیون داخلی می ‌شود. هر فرد باید با توجه به سلیقه ‌اش، سبکی را انتخاب و برای دکوراسیون خود بهره ‌مند گردد. دکوراسیون پذیرایی به عنوان یکی از بخش ‌هایی است که به سرعت توجه هرکسی را به خود جلب می‌ کند و معمولاً در طراحی همیشگی توجه خاصی به آن شده و بقیه فضاها بر اساس سبک انتخاب شده برای آن چیدمان می‌ شوند.

دکوراسیون پذیرایی با مبل راحتی و میز جلو مبلی از مدل ‌های مختلف، اما سبک ‌های مدرن و کلاسیک به عنوان رایج ‌ترین سبک ‌ها در دکوراسیون داخلی منزل شناخته می‌ شوند. در کنار دو سبک متداول مدرن و کلاسیک، سبک‌ های دیگری نیز وجود دارند که می‌ توان از آن ها استفاده کرد.

  • سبک دکوراسیون داخلی مدرن

یکی از پرطرفدارترین انواع سبک طراحی داخلی، دکوراسیون مدرن است. در این سبک، تمرکز بر ایجاد فضاهای کاربردی و استفاده بهینه از فضاها و لوازم می ‌باشد. دکوراسیون مدرن در قرن ۲۱ میلادی شکل گرفته و از خطوط مشخص و صاف با استفاده حداقل از رنگ‌ ها بهره می ‌برد.

سبک دکوراسیون داخلی مدرن

در دکوراسیون مدرن، به بهترین نحو از فضا استفاده شده و تلاش می ‌شود تا از تمام نقاط منزل به درستی بهره گرفته شود. بیشتر استفاده از مبلمان و لوازم ساده رایج است و سعی بر این است تا فضا با لوازم و طراحی ‌های اضافه  پر شود تا از فضا به نحو مفیدی استفاده گردد. این سبک اغلب در آپارتمان‌ هایی با طراحی فضای باز به خوبی عمل می‌کند. ویژگی ‌های بارز سبک دکوراسیون مدرن داخلی شامل:

  • نبود زرق و برق در دکوراسیون مدرن داخلی
  • عدم تقارن عمدی
  • کاهش اختلافات زیاد
  • استفاده از رنگ‌ های اصلی و پایه به عنوان زمینه
  • بازی با رنگ ‌ها بر روی زمینه اصلی
  • استفاده از قالیچه ‌هایی با طرح ‌های هندسی یا طراحی ساده
  • استفاده از اشکال ساده و پایه برای ساخت مبلمان و به کارگیری فلز، کروم، و یا شیشه به عنوان قطعات لوازم داخلی با طراحی صاف و ساده
  • طراحی باز
  • استفاده از هنر با کمترین وسایل به جای استفاده از تزیینات اضافه
  • دکوراسیون داخلی به سبک مینیمالیسم

سبک دکوراسیون داخلی مدرن

مینیمالیسم به عنوان یکی از مدرن ‌ترین سبک ‌های طراحی داخلی شناخته می ‌شود. این سبک تلفیقی از سادگی، پیراستگی و زیبایی در یک آرامش فاخر و عملکرد مطلوب است. یکی از ویژگی ‌های قابل توجه در این سبک، سادگی اتاق ‌ها و استفاده از پارچه‌ های بدون طرح و دکوراسیون با کاربرد دو گانه است.

شروع آسان تر از نقاشی های سیاه و سفید بر روی بوم تقریباً به روشی ویژه است. فضای سفید همیشه اتاق ها را بزرگتر و تمیزتر نشان می ‌دهد و افزودن رنگ سیاه به آن بُعد می ‌دهد. نکته مهم مینیمالیسم این است که خودتان را با انبوهی از وسایل تزئینی آزار نمی دهید. یک گلدان یا کوسن ممکن است همه آن چیزی باشد که احتیاج دارید. در آخر، طراحی برای ایجاد احساس و سبکی مناسب برای اتاق نشیمن تان مهم ‌ترین عامل است.

  • سبک بوهمی

سبک بوهمی، بوهمین یا بوهمیانی از زندگی بدون توجه به صنعت مد و تنها با توجه به فرهنگ و عقاید الهام گرفته است. این سبک شباهت ‌هایی با زندگی سرخ‌ پوستان دارد. بوهمین به افرادی گفته می‌ شود که از لحاظ اجتماعی نا متعارف هستند و بیشتر کارهای هنری را انجام می ‌دهند. بوهمی ترکیبی از رنگ ‌های روشن، طرح ‌دار، طبیعی و چند لایه از فرهنگ ‌های مختلف است. رنگ‌ های استفاده شده در این سبک اغلب رنگ ‌های خاکی و گرم با ترکیب رنگ‌ های خنثی روشن هستند.

استفاده از فرش ‌ها یا کوسن ‌های با طرح‌ های متضاد و معمولاً با رنگ‌ های گرمی مانند نارنجی یا قرمز، استفاده از انواع تابلوها یا آویزهای دست‌ ساز و همچنین استفاده از انواع گیاهان هوازی یا گیاهان با خواص دارویی، مخصوصاً به صورت آویز با انواع نگهدارنده ‌های مکرومه یا در گلدان‌ های سفالی یا حصیری، بسیار رایج است. در واقع، گیاهان یکی از عناصر اصلی این سبک محسوب می ‌شوند.

  • سبک فارم هاوس

سبک فارم هاوس یا خانه‌ های روستایی، شباهت زیادی به زندگی در خانه ‌های کوچک و اروپایی دهه ‌های ۷۰ و ۶۰ را دارد. این سبک بسیار شبیه به سبک روستیک است و تفاوت چندانی با هم ندارند. این سبک یک زندگی آرام و دلنشین مانند زندگی در یک مزرعه را توصیف می کند. پالت رنگی در این سبک از رنگ‌ های خنثی مانند بژ، خاکی و رنگ‌ های عناصر طبیعی مانند چوب و چند رنگ گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز برای ایجاد تعادل است. خانه روستایی مدرن فضایی گرم و صمیمی دارد. عناصر روستایی را در نظر بگیرید که برای حال و یا ترکیبی غنی از عوامل صنعتی، مینیمال و اسکاندیناویایی برای فضاهایی خاص که همه‌ی نشانه‌ های معماری را در بر دارد.

استفاده از پارچه‌ های کتان، الیاف طبیعی، انواع رو تختی یا رو مبلی بافت، پارچه‌ های تارتان و… از موارد رایج در این سبک هستند. استفاده از متریال ‌هایی مانند چوب‌ های طبیعی برش خورده و ناتمام، بافت ‌های حصیری و کنفی نیز مانند سبک روستیک در این سبک زیاد است. استفاده از گل‌ های طبیعی، دکوری ‌های قدیمی و به طور کل هر عنصری که یاد آور بخشی از دل طبیعت و مزرعه باشد نشانه های این سبک هستند. شلف ‌های باز نیز به جای استفاده از انواع کمد یا کنسول ‌های درب ‌دار پیشنهاد می‌ شود.

  • سبک روستیک

تفاوت سبک روستیک با فارم هاوس این است که سبک روستیک کمی شهری ‌تر و مدرن‌ تر است. عناصری نظیر مبلمان و دکوراسیون در نزدیکی سبک کلاسیک قرار دارند و از سادگی سبک فارم هاوس بهره نمی ‌برند. چون در این سبک از متریال چوب به عنوان عنصر اصلی استفاده می گردد، اما این بار از چوب ‌های تیره استفاده می‌ شود. طرح‌ های گلی به جای طرح ‌های پیچیده ‌تر و رنگ ‌های خنثی با رنگ ‌های قهوه‌ای، قرمز و… ترکیب می‌ شوند. اغلب از بافت‌ هایی مانند چرم و مخمل استفاده می‌ شده و می ‌توان گفت که درون مایه سبک روستیک ترکیبی از سبک کلاسیک و فارم هاوس است.

  • سبک ژاپنی

سبک ژاپنی یک زیبا شناسی بسیار ساده دارد که حس کلی فضا را تغییر می ‌دهد. استفاده از بامبو و عناصر چوبی برای ساخت دکوراسیون اتاق، احساس زمینی بودن و ترکیب باز شدن درب‌ های کشویی معمولی برای نمایش منظره، متداول است. همچنین، استفاده از پرده ‌ها یا حصیر برای تقلید از درب ‌های کشویی اگر امکان تغییر آن ها نباشد، توصیه می ‌شود. مبلمان با پایه ‌های کوتاه و بالشتک ‌های کمتر به کار رفته و انتخاب رنگ ‌ها به سمت رنگ ‌های آرام می ‌رود. برای ایجاد حس ژاپنی در فضاها، معمولاً از مواد طبیعی مانند چوب، یشم، و ابسینت استفاده می‌ شود.

  • دکوراسیون داخلی به سبک آرت دکو

طراحی داخلی آرت دکو یک بازتاب از زیبایی و جواهر مانند تمایلات دهه ۱۹۲۰ است. این سبک داخلی به سرعت لمسه‌ هایی از توانگری، زیبایی، فریبندگی و شفافیت را به ارمغان می‌ آورد. این سبک یک خلاصه از زیبایی دهه ۱۹۲۰ است و از فرانسه مشتق می‌ شود. هدف آرت دکو ایجاد ظاهری ساده، غنی و رنگارنگ بدون زیاده‌ روی است. از اشکال هندسی و زوایا برای ایجاد ظاهر استفاده شده و از رنگ ‌های طلایی و گونه ‌های دیگر جواهرات جهت لوکس کردن به فضا استفاده می‌ شود.

  • سبک کلاسیک

سبک کلاسیک یکی از پرطرفدارترین سبک ‌های دکوراسیون داخلی امروزه می ‌باشد. در این نوع سبک، اغلب از رنگ های طلایی، کرم، و بژ برای ایجاد اثرات زیبایی استفاده می‌ شود. سبک کلاسیک را می‌ توان به عنوان یک سبک با شکوه توصیف کرد که ریشه در یونان و رم باستان دارد. این سبک در قرن نوزدهم به عنوان یک ظاهر با شکوه و مجلل رواج یافت و به دلیل حفظ اصول تناسب و تقارن در ساختمان‌ ها و آثار هنری مورد توجه قرار گرفت.

وسایل دکوراتیو، مبلمان و اکسسوری‌ ها در این سبک باید بزرگ و برجسته باشند. مبلمان مورد استفاده در این سبک با دقت و ظرافت خاصی حکاکی و جلاء یافته‌ است. طرح ‌ها و نقوش موجود در تزئینات داخلی ساختمان ‌های کلاسیک بسیار زیاد و پرافتخار هستند. با توجه به پیچیدگی و خم ‌های ظریف در نقش ‌ها و طرح‌ ها، برای جلب توجه به یک فضای بزرگ ‌تر نیاز است. به طور کلی، سبک کلاسیک برای دکوراسیون داخلی منازل کوچک به مراتب کماکان مناسب نمی ‌باشد.

 

ویژگی‌ های غالب در سبک کلاسیک
  1. تقارن: تقارن یکی از مسائل مهم ترین در سبک کلاسیک می‌ باشد.
  2. نظم
  3. ترکیب رنگی خاص
  4. استفاده از وسایل چوبی که جزء لاینفک این سبک محسوب می ‌شوند.

اگر فضای داخلی زیادی در اختیار دارید، همچنین با محدودیت در بودجه مواجه نشدید و به تشریفات و تزیینات علاقه‌ مندید، سبک کلاسیک یکی از مناسب ترین انواع سبک دکوراسیون داخلی برای شما می باشد.

  • سبک نئوکلاسیک

یکی از ترندهای بسیار محبوب در طراحی داخلی امروزی، نئو کلاسیک است. با این حال، این زیبایی چشم گیر ریشه در قرن هجدهم دارد. در این دوره، هنرمندان و فیلسوفان به سمت سنت، تفکر عقلانی و اعتدال روی آوردند. این تغییر نگرش به دلیل تمایل به فرار از زیبایی سطحی و طراحی زودگذر بود. بنابراین، فضاهای داخلی با کاهش تزئینات و حرکت به سمت تقارن و طرح ‌های کم‌ رنگ شدند. به همین دلیل، جزئیات کمتر تزئینی و عناصر معماری مانند ستون‌ ها و قرنیزهای دقیق در مرکز توجه قرار گرفتند. دگرگونی ‌های طراحی نئوکلاسیک نیز از برخی ویژگی‌ های سبک معاصر بهره‌مند است که به فضاها ظاهری لوکس می ‌بخشد.

طراحی داخلی نئوکلاسیک از پالت رنگی اصلی الهام گرفته است. استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی بسیار حیاتی است و یک اصل بسیار مهم تلقی می ‌شود. طرح‌ های رنگی نئوکلاسیک شبیه به رنگ‌ های کلاسیک هستند. رنگ پس‌ زمینه می‌تواند تاریک و یا روشن باشد. در رنگ پس‌ زمینه، از رنگ‌ های بژ، خاکستری، قهوه‌ای، و ماسه‌ای بیشتر استفاده می ‌شود. برای برخی از جزئیات می‌توان از رنگ‌ هایی با کنتراست کم، اما دارای سایه یا طرح‌ های برجسته همچون مشکی، نقره‌ای یا طلایی استفاده کرد تا بر عناصر طراحی تأکید شود.

  • سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی ریشه در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، از جمله سوئد، فنلاند، نروژ و دانمارک دارد. این سبک بر سادگی، کاربردی بودن وسایل و استفاده از نور طبیعی تاکید می ‌کند. سادگی و کاربردی بودن لوازم خانه در این سبک بسیار مهم است و از نور طبیعی و رنگ ‌های روشن برای ایجاد حس روشنایی و شادابی استفاده می ‌شود. اگر به دنبال فضایی ساده، شاد و بدون پیچیدگی هستید، سبک اسکاندیناوی گزینه‌ای مناسب خواهد بود.

  • سبک مدیترانه‌ای

سبک مدیترانه‌ای نیز از کشورهایی چون ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان الهام گرفته است. این سبک با استفاده از مواد طبیعی مانند سنگ و چوب برای ساخت خانه‌ ها، سادگی و راحتی در چیدمان و طراحی دکوراسیون منزل تأکید دارد. از رنگ‌ های گرم مانند قهوه‌ای، قرمز و زرد برای ایجاد حس گرما استفاده می‌شود، و استفاده از گل و گیاهان نیز نقش مهمی در این سبک دارد. اگر به دنبال ایجاد حس آرامش و گرمای مدیترانه در خانه‌تان هستید، سبک مدیترانه‌ای گزینه خوبی خواهد بود.

همانطور که گفته شد، هر یک از انواع سبک ‌های دکوراسیون داخلی دارای ویژگی و مزایای خاص خود هستند. برای انتخاب سبک در طراحی دکوراسیون داخلی، حتما به فضا، کاربرد، بودجه و سلیقه شخصی خود توجه نمایید. دکوراسیون داخلی باید بتواند محیطی متناسب با سلایق شما را به وجود آورد. بنابراین پیش از اجرا، حتما انواع سبک ‌های دکوراسیون داخلی منزل را بررسی کرده و سپس با توجه به ویژگی‌ های هر سبک و میزان تناسب آن با شرایط شما تصمیم گیرید. چیدمان و انتخاب یک دکوراتور داخلی هرچند از دور کار ساده و راحتی به نظر می‌ رسد، اما به تخصص و درک عمیقی از زیبایی‌ شناسی نیازمند است.

برای دستیابی به سبک مورد علاقه تان در دکوراسیون داخلی، سلیقه شخصی خود را اولویت قرار دهید. زیرا مهم ‌ترین عامل در انتخاب سبک دکوراسیون داخلی، سلیقه شخصی شماست. سبکی را انتخاب کنید که از آن لذت می ‌برید و با آن احساس آرامش و راحتی می ‌کنید. اگر در انتخاب انواع سبک ‌ها در دکوراسیون داخلی مردد و گمراه شده‌اید، حتما از طراحان و کارشناسان در این زمینه کمک بگیرید. آن ها می ‌توانند به خوبی شما را راهنمایی کرده و به اهدافتان نزدیک کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *