نمای ساختمان چیست و معرفی زیباترین انواع آن

نمای ساختمان علاوه بر ویژگی‌های ظاهری، اغلب مشخص کننده انطباق با محیط اطراف، استاندارد های زیبایی ‌شناسی، و حتی عملکرد ساختمان نیز می‌باشد. بنابراین نماها باید طوری طراحی شوند که دارای مقیاس و ظاهر دلپذیر باشند. نمای ساختمان به عنوان یکی از عوامل مهم در تاثیر بر تصویر و ارزش ساختمان در جامعه، در طراحی و ساخت ساختمان‌ ها بسیار حائز اهمیت است. این نما می ‌تواند تأثیر زیادی بر روی فضای شهری و تجربه مردم از محیط اطراف داشته باشد.

نمای ساختمان چیست؟

نمای ساختمان به یک ضلع، معمولاً ضلع جلویی سازه ساختمان اشاره دارد. این یکی از جدایی ناپذیرترین قطعات در طراحی کلی سازه است، زیرا شخصیت و کاراکتر منحصر به فردی را به آن اضافه می کند. نمای ساختمان می تواند چندین شکل و اندازه داشته باشد، در واقع یکی از آن قطعات سازه ای است که به معمار این امکان را می دهد که تجربه کند و استعداد خود را به نمایش بگذارد و خلاقیت خود را زنده کند.

نمای ساختمان می‌تواند از انواع مواد ساختمانی مختلفی مانند سنگ، بریک، بتن، چوب، فلز، سیمان و غیره ساخته شود. همچنین، استفاده از جزئیات معماری، نماد ها، پنجره ‌ها و در ها، نوار های تزیینی و … به نمای ساختمان زیبایی و شخصیت خاصی می ‌بخشد. نماها چهره یک ساختمان هستند و این قسمت از پوشش ساختمان چندین هدف را انجام می دهد. در ادامه به برجسته ترین اهداف آن خواهیم پرداخت:

  1. هویت بخش است

نمای ساختمان فرصتی برای تاکید بر طراحی است. تعداد بی شماری ساختمان وجود دارد که به طرح های استاندارد رضایت می دهند و کاملاً با مقررات سازه ای مطابقت دارند، اما همیشه فاقد هویت و شخصیت هستند. یک نما می تواند نقش بزرگی در این امر ایفا کند، زیرا آن منحصر به فرد بودن را به ساختار می بخشد که تأثیر مخرب ساختمان را که فاقد آن چیزی خاص است، نفی می کند.

  1. نقشی اساسی در بهره وری انرژی ایفا می کند

نما علاوه بر زیبایی شناختی، نقشی محوری در بهره وری انرژی و پیوند دادن نمای بیرونی به فضای داخلی ساختمان ایفا می کند. نما می تواند به طور قابل توجهی به کاهش قبوض انرژی کمک کند. ممکن است فکر کنید که چگونه یک نما، بهره خورشیدی را به حداقل می رساند، اما یک نمای خوب به نوبه خود، بارهای خنک کننده ساختمان را کاهش می دهد که در پایان منجر به حداقل هزینه انرژی می شود.

  1. سپر در برابر عناصر طبیعی

نما از سرنشینان در برابر باد و باران و درجه حرارت و رطوبت شدید محافظت می کند. نماها به دلیل مقاومت در برابر دما، هوا و خوردگی که طی چندین دهه یک ویژگی ارزشمند است، بسیار محبوب هستند.

  1. تهویه طبیعی را تضمین می کند

نما در اصل پوسته بیرونی ساختمان است و محافظت ارائه شده توسط پوست خارجی، تهویه طبیعی را تایید می کند. این امر از طریق ابزارهای مختلفی مانند جنبه های طراحی، پوسته های حفره و پنجره های مکانیزه به دست می آید. همچنین، یک نما تضمین می کند که آسایش سرنشینان در شرایط آب و هوایی سخت مانند باد، باران و برف به خطر نیفتد.

  1. عایق صوتی

یک پوسته خارجی نما که به خوبی طراحی شده است، در مقایسه با نمای ساختمان های معمولی، عایق صوتی بالایی را برای ساکنان خود فراهم می کند. عایق صوتی به هیچ وجه تهویه مورد نیاز، تبادل هوا و ارتباط بصری با بیرون را به خطر نمی اندازد.

  1. ارائه راحتی و افزایش بهره وری

یک سیستم نمای ساختمان با طراحی موفقیت آمیز به ساکنان این امکان را می دهد که نفوذ نور را با چندین روش، مانند لوورها یا دستگاه های سایه بان تنظیم کنند. علاوه بر این، امکان تنظیم حرکت هوا و دما را با پنجره‌ های قابل اجرا فراهم می‌کند که سطح راحتی کلی ساختمان را افزایش می ‌دهد. وقتی سطح راحتی به اوج می رسد، بهره وری بهتر کار کاملا مشهود است.

  1. امنیت مضاعف

یک سیستم نمای خوب با ارائه روشی با مزاحمت کمتر برای دستیابی به امنیت ساختمان از طریق برنامه ‌ریزی صحیح و با بازشدگی‌های ساختمان، در مقابل سیستم سنتی تیرها و میله‌ ها، فراهم می‌کند.

  1. افزودن عمری جدید به ساختار

نماها نتیجه‌ی فناوری پیشرفته و فرآیند های تولید پیشرفته هستند، به این صورت که آن‌ها در برابر محیط خارجی بسیار مقاوم هستند. در مقایسه با رنگ‌ های خارجی معمولاً استفاده شده که ممکن است کثیف شوند و گرد و غبار جذب کنند، نماها بادوام و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف هستند، این ویژگی‌ها باعث می‌شود که آن‌ها بسیار مستحکم باشند و بنابراین برای دهه‌ها دوام داشته باشند. به علاوه، با نوآوری‌های جدید در مواد، ایده‌ها و طراحی، نمای یک ساختمان همچنان در حال پیشرفت روزافزون و ارائه متد خاص است.

انتخاب نمای ساختمان مناسب

انجام درست ساخت نما بسیار مهم است زیرا می توانند به طور قابل توجهی بر روشنایی، گرمایش و تهویه سازه تأثیر بگذارند. در حالی که فاکتور های زیادی وجود دارد که در نمای ساختمان باید در نظر گرفته شود، یکی از دلهره آورترین آنها انتخاب مصالح مناسب است. همچنین، تصمیم شما در مورد متریال نمای مناسب باید پس از در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل مانند موارد زیر انجام پذیرد:

  • مقاومت آب
  • بهره وری انرژی
  • زیبایی شناسی و بافت
  • تطبیق پذیری
  • سازگار با محیط زیست
  • ماندگاری
  • هزینه و…

انواع نمای ساختمان

نمای ساختمان‌ ها می‌ توانند از انواع مواد و طرح‌ ها ساخته شوند و به تناسب با طراحی، محیط و نیاز های ساختمان متفاوت باشند. در زیر تعدادی از انواع رایج نمای ساختمان آمده است:

  • نماهای سنگی یا کامپوزیت سنگی: از مواد مانند سنگ طبیعی یا مصنوعی (کامپوزیت سنگی) ساخته می‌ شوند. این نماها اغلب با طرح ها و الگو های متنوعی تزئین می ‌شوند.
  • نماهای بریک: از بریک یا آجر ساخته می ‌شوند که می ‌توانند با رنگ ‌ها و الگو های مختلف تنوع داشته باشند.
  • نماهای شیشه‌ای: از پنجره‌ ها، پنل‌ های شیشه‌ای و ویترین‌ ها تشکیل شده‌اند و به ساختمان ظاهر شفاف و مدرنی می‌ بخشند.
  • نماهای فلزی: از مواد مانند آلومینیوم، فولاد، آهن، مس و… تشکیل شده و می‌ توانند با روش های مختلفی از جمله پنل‌ های فلزی یا ترکیبی از فلز و شیشه ساخته شوند.
  • نماهای چوبی: نمای چوبی یک نوع نمای ساختمان است که از چوب و مشتقات آن برای پوشش بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. این نوع نما می‌تواند در طراحی‌ های مدرن یا سنتی به کار رود. نمای چوبی می‌ تواند از انواع چوب ‌های مختلفی مانند نئوبوی، سرو، دوغونه و… تشکیل شده باشد. همچنین، می‌توان از تراکم متفاوت چوب و روش‌ های پردازش مختلف برای ایجاد طرح‌ ها و جزئیات مختلف در نمای چوبی استفاده کرد.
  • نماهای سیمانی یا نمای بتنی: از بتن یا مصالح سیمانی دیگر ساخته شده و می ‌توانند با روش ‌های مختلف مانند نمای بتنی پیش ساخته، تزئین با الگوها یا رنگ ‌آمیزی تنوع داشته باشند.
  • نماهای مختلط: از ترکیب مواد مختلف مثل فلز و شیشه یا سنگ و چوب برای ایجاد نما های منحصر به فرد استفاده می ‌شود.
  • نماهای سبز: این نوع نماها با استفاده از گیاهان و روش‌ های مختلف کشت و نگهداری، بر روی سطوح نما ایجاد می‌ شوند که علاوه بر زیبایی، به ارتباط با محیط زیست و بهبود کیفیت هوا کمک می‌ کنند.

این تنوع نما ها نشان از اهمیت طراحی نمای ساختمان با توجه به محیط، نیازها و مصالح ساختمان دارد.

نمونه هایی از نما برای ساختمان

نما بر خلاف سایر سیستم های ساختمانی، ویژگی های ظاهری و عملکرد  برتر را به شیوه ای ترکیب می کند. نما اغلب از نظر طراحی مهمترین جنبه است، زیرا لحن را برای بقیه ساختمان تعیین می کند. اصطلاح «نما» می‌تواند به هر وجه عمدتاً عمودی پوشش ساختمان، مانند دیوار خارجی اشاره کند. گاهی اوقات اصطلاح «نما» به طور خاص برای اشاره به چهره‌ های خارجی ساختمان‌ها به کار می‌رود که تأکید معماری خاصی دارند، مانند طراحی با ابهت، دکوراسیون، ورودی اصلی ساختمان و غیره. در زیر نمونه های مختلف نما برای سازه های ساختمانی آورده شده است.

نمای استیل

انواع اجزای فولادی ممکن است در سیستم‌ های نمای مدرن، مانند ورقه ‌های فولادی پروفیل و پنل‌ های کامپوزیت (ساندویچی)، پنل‌ های کاست تخت و صلب با لبه ‌های تا شده، دیوارهای پرکننده فولادی سبک، مقاطع فولادی توخالی، سیستم‌های پشتیبانی لعاب فولادی ضد زنگ و… مورد استفاده قرار گیرد.

نمای قاب پنل

نما های پنل توسط مولیون در لبه های عمودی و ترنزوم در لبه های افقی قاب بندی می شوند. مولیون ها و ترنزوم ها از نظر حرارتی شکسته شده تا از پل سرد از طریق عنصر جلوگیری شود و تراکم رخ ندهد. دیوار پرده‌ای یکپارچه با حضور مولیون‌ های شکافته‌ شده و ترنزوم‌ ها در محیط ‌های پنل قابل شناسایی است. پس از ساخته شدن قالب، تولید این اشکال ساختاری در مقادیر زیاد ارزان است.

نمای کرتین والینگ

دیوار پرده ای نام عمومی است که به سیستم های روکش فلزی سبک یا لعاب دار داده می شود که مستقیماً توسط یک قاب ساختاری پشتیبانی می شود. در برخی موارد، یک روکش سنگی یا فاسیای کاشی ‌کاری شده بزرگ ممکن است وصل شود تا ظاهر یک سیستم روکش‌ کاری را یکپارچه ‌تر کند.

نمای سفالی

نماهای سفالی چیزی نیست جز پنل های ساخته شده از سفال که می توانند بر روی دیوارهای خارجی یا نمای هر ساختمانی نصب شوند. اگرچه نما های شیشه‌ای و آلومینیومی اخیراً به مناظر شهری هند افزوده شده‌ که عمدتاً از غرب به عاریت گرفته شده‌اند، اما نما های سفالی مانند آجرها یا کاشی‌ های سفالی برای سال ‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نما های جدید سفالی حاصل فناوری و فرآیند های پخت پیشرفته هستند و از این رو در برابر محیط بیرونی بسیار مقاوم هستند. در مقایسه با رنگ، که می تواند با گرد و غبار و خاک لکه دار به نظر برسد، نماهای سفالی، رنگ را برای مدت زمان طولانی تری حفظ می کنند. از آنجایی که آنها از سفال ساخته شده اند. قدرت مقاومت در برابر آب و هوا آنها را بسیار بادوام کرده، که برای چندین دهه دوام می آورد.

نمای استیل و شیشه

فولاد و شیشه مواد هم افزایی هستند و اغلب در نما و سقف ساختمان های چند طبقه استفاده می شوند. پنل های شیشه ای به طور کلی توسط عناصر فولادی عمودی جداگانه به چارچوب ساختاری اصلی ساختمان، که ممکن است داخل یا خارج ساختمان باشد، نگه داشته می شوند. فولاد ضد زنگ و مقاطع فولادی توخالی، اغلب در ترکیب با شیشه استفاده می شود.

نمای دو پوسته

این نما از دو دیوار شیشه ای تشکیل شده است که توسط یک حفره در ارتفاعات رو به جنوب جدا شده اند و برای کاهش مصرف انرژی یک ساختمان استفاده می شود. دستگاه های سایه بان معمولاً در حفره و بسته به عرض آن، راهروهایی برای دسترسی و نظافت نصب می شوند. این نوع نما دارای تنوع زیادی در چیدمان می باشد. دو پوسته یک منطقه بافر حرارتی را تشکیل داده و بهره های خورشیدی غیرفعال در حفره باعث کاهش تلفات گرما در زمستان می شود. اگر تهویه حفره ای با خدمات ساختمان ادغام شود، هوای گرم شده توسط خورشید می تواند وارد ساختمان شده و با فراهم کردن تهویه طبیعی مناسب، بار گرمایشی را کاهش دهد.

نمای کامپوزیت آلومینیومی

پوشش پنل کامپوزیت آلومینیومی (ACP) یک اصطلاح پرکاربرد است که پنل های مسطح را توصیف می کند که از پیوند های هسته ای ترموپلاستیک بین دو ورق آلومینیوم تشکیل شده است. ACP ها اغلب برای پوشش خارجی ساختمان ها (نمای ساختمان) استفاده می شوند. مزیت اصلی ACP این است که علی رغم سبک بودن، بسیار سفت و محکم است. با توجه به قابلیت رنگ آمیزی آلومینیوم در هر رنگی، ACP ها در طیف گسترده ای از رنگ های فلزی و غیر فلزی و همچنین الگوهایی که از مواد دیگر مانند چوب یا مرمر تقلید می کنند، تولید می شوند. کاربردهای ACP به روکش خارجی ساختمان محدود نمی شود. آنها را می توان در هر نوع پوشش، پارتیشن، سقف کاذب و غیره استفاده کرد.

نمای سایه خورشیدی

نمای سایه خورشیدی شکلی از کنترل خورشیدی است که می تواند برای بهینه سازی میزان گرمای خورشیدی و نور مرئی ورودی به ساختمان استفاده شود. این نما می تواند تأثیر قابل توجهی بر مصرف انرژی ساختمان و همچنین بر آسایش حرارتی و بصری ساکنان داشته باشد و از گرمای بیش از حد و تابش خیره کننده در روزهای گرم یا آفتابی محافظت کند. طیف گسترده ای از سیستم های سایه خورشیدی وجود دارد که ممکن است به عنوان بخشی از نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. عناصر فولادی افقی بیضی شکلی وجود دارد که به صورت افقی بین ستون های خارجی قرار گرفته و اندازه و فاصله آنها برای کاهش شدت بهره خورشیدی طراحی شده است.

نمای شیشه ای

نماهای لعاب مدرن از اتصالات به 2 یا 4 پنل شیشه ای مجزا با استفاده از براکت های فولادی ضد زنگ ساخته می شوند که به دلیل پاهای متعدد آنها به عنوان “عنکبوت” نیز شناخته می شود. اتصالات به پنل های شیشه ای معمولاً توسط براکت های فولادی ضد زنگ با واشرهای نئوپرن از طریق شیشه ساخته می شوند. این اتصالات به دلیل حرکات حرارتی و ساختاری امکان مفصل بندی را فراهم می کند تا تنش های موضعی روی شیشه به حداقل برسد.

نمای دیوار عایق

نماهای دیوار عایق بندی شده، ساندویچ پنل های کامپوزیت با روکش فلزی یا پنل های بتنی با عایق بین عناصر بتنی داخلی و خارجی هستند. پنل های عایق فولادی اغلب در ساختمان های صنعتی یک طبقه و کم ارتفاع استفاده می شود. پنل ها معمولاً به گونه ای طراحی می شوند که یک طرفه باشند (اعم از عمودی یا افقی) و به گونه ای ساخته می شوند که با فواصل قاب های معمولی بدون تکیه گاه های میانی مطابقت داشته باشند. مواد عایق مختلفی مانند پلی اورتان منبسط شده (PUR)، پلی ایزوسیانورات (PIR) و فیبر معدنی با طیف وسیعی از خواص فیزیکی عایق، مقاوم در برابر آتش و دیگر خواص عایق در دسترس هستند.

نمای هومئوستاتیک

نمای هومئوستاتیک از یک روبان مهندسی شده در داخل حفره نمای شیشه ای دو پوسته تشکیل شده است. روبان از الاستومرهای دی الکتریک ساخته شده است. (الاستومرهای دی الکتریک مواد پلیمری هستند که می توانند با اعمال جریان الکتریکی قطبی شوند). این مواد همچنین انعطاف پذیر بوده و انرژی بسیار کمی مصرف می کنند. هر دو طرف ماده دی الکتریک با الکترودهای نقره پوشانده شده است. این لایه نقره ای نور را منعکس کرده و با توزیع بار الکتریکی در سراسر مواد، باعث تغییر شکل آن می شود. این به نما کمک می کند تا دمای داخل ساختمان را تنظیم کند.

 

یک نمای با دقت طراحی شده می تواند یک ساختمان کار آمدتر برای مالکان، ساکنان و محیط زیست ایجاد کند. علاوه بر آن، این قدرت را دارد که عملکرد ساختمان موجود را کاملاً تغییر دهد. نما رابط بین فضای داخلی و محیط بیرونی است و به عنوان پوسته ساختمان، نقش مهمی در تبادل گرما، نور و هوا ایفا می کند. با این حال، عملکرد ساختمان به انتخاب مواد مناسب و نصب صحیح آن ها بستگی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *