کفپوش ساختمانی

کفپوش ساختمانی می تواند زیبایی ظاهری هر فضایی را تا حد زیادی افزایش دهد و آن را پر جنب و جوش تر کند. نوع کف پوش برای یک فضای خاص باید با توجه به میزان ترافیک، قرار گرفتن در معرض آب، نور خورشید و غیره انتخاب شود. کف‌ پوش ‌ها همچنین می ‌توانند نقش مهمی در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ ها ایفا کنند. انتخاب نوع مناسب کفپوش و نصب آن می ‌تواند ظاهر و کارایی فضا را بهبود بخشد. برای آشنایی با انواع کفپوش ساختمانی به خواندن ادامه مطلب بپردازید.

کفپوش ساختمانی چیست؟

کفپوش ساختمانی یک ماده یا لایه‌ای است که بر روی کف یک فضا نصب می ‌شود تا سطح مورد نظر را پوشش داده و یا تزیین کند. این ماده معمولاً به منظور حفاظت از کف و بهبود ظاهر فضا ها استفاده می‌ شود. کف ‌پوش ‌ها می‌توانند از انواع مختلف مواد، از جمله مواد نرم، سخت و مصنوعی ساخته شوند. هر نوع کف‌ پوش ممکن است ویژگی ‌های خاصی داشته باشد که آن را برای محیط ها و نیازهای مختلف مناسب می ‌کند. به عنوان مثال، موکت برای اتاق ‌های مسکونی معمول است و مقاومت به لکه و عایق حرارتی خوبی دارد، در حالی که سرامیک برای سطوح خارجی یا محیط‌های با رطوبت بالا معمولاً مناسب است.

انواع کفپوش ساختمانی

انواع مختلف کف پوش نیز می تواند احساس یک فضا را تغییر دهد و آن را پیچیده یا لوکس تر کند. وقتی صحبت از کاشی های کف می شود، هر نوع متریال ویژگی های خاص خود را دارد.

  1. کف پوش چوبی

کف پوش های چوبی یکی از محبوب ترین انواع کف پوش در بازار برای چندین دهه بوده است و به این زودی شاهد تغییر آن نیستیم. این نوع مواد از درختان بریده می شود و در حالی که می توان از هر نوع درختی استفاده کرد، بیشتر گزینه های گردو، گیلاس و بلوط برای این کف پوش ها به کار می رود. عرض این ماده می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً ضخامت آن تقریباً سه چهارم اینچ است.

  1. کف پوش چوبی مهندسی شده

در حالی که کف پوش های چوبی محبوب ترین انواع کف پوش ها هستند، می توانند بسیار گران باشند. هزینه آن چیزی است که باعث می شود بسیاری از مردم به جای آن کف پوش های چوبی مهندسی شده را انتخاب کنند. این نوع کف پوش از ترکیب لایه ای از چوب سخت با چندین لایه تخته چندلا ساخته می شود. این تخته های چوبی مهندسی شده دقیقاً شبیه چوب سخت به نظر می رسند، اما در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند.

به دلیل پوشش نازک روکش در بالا، شما نمی توانید این نوع کف را مجدداً سمباده و صاف کنید. با این حال، می توانید یک پوشش با کیفیت بالا اعمال کنید تا آنها را در برابر خط و خش و علائم دیگر مقاوم کنید. انواع مختلفی از چوب وجود دارد که می‌توانید از بین آنها برای چوب سخت مهندسی شده انتخاب کنید.

  1. کف پوش بامبو

کفپوش ساختمانی چیست؟

بامبو یکی از انواع جدیدتر کف پوش است و گزینه ای پایدار و دوستدار محیط زیست است که امروزه بسیاری از مردم آن را دوست دارند. در حالی که بامبو طبیعی واقعاً سبک است، می‌توانید پس از پوشش تیره‌تر آن را خریداری کنید. بیشتر بامبوها از بامبو Moso که در چین رشد می کنند ایجاد می شود. این ماده سازگار با محیط زیست را می توان هر پنج سال یک بار برداشت کرد، که بسیار بهتر از بیست و چند سال بیشتر است که برای رشد یک درخت طول می کشد. هزینه این ماده با چوب سخت قابل مقایسه است، به همین دلیل است که بسیاری از مردم به طور جدی به این نوع جدیدتر کف پوش فکر می کنند.

  1. کف پوش لمینتی

کف پوش لمینت می تواند دقیقاً شبیه کف پوش های چوبی سخت به نظر برسد، اما قیمت آنها بسیار کمتر است. این ماده بسیار شبیه به کف های چوبی مهندسی شده است، اما لمینت لایه بالایی چوب واقعی ندارد. علاوه بر ظاهری شبیه چوب، می‌توانید ورقه‌ای شبیه کاشی‌های سرامیکی، بتن رنگی و سنگ واقعی را نیز خریداری کنید.

  1. کف پوش مشمع

مشمع کف اتاق دهه 1970 مشمع کف اتاق امروزی نیست، به همین دلیل است که این نوع کفپوش هنوز هم وجود دارد. مشمع کف اتاق را می توان به صورت ورقه ای خریداری کرد و پس از نصب آنها، می توانید یک پوشش محافظ اضافه کنید تا مطمئن شوید که آنها لک یا فرسوده نمی شوند. از آنجایی که کف پوش مشمع زیبایی‌ شناسی عالی ارائه نمی‌ دهند، استفاده از آن‌ ها در فضای داخلی محدود به فضاهایی است که زیبایی ‌شناسی در آن ها اهمیت زیادی ندارد.

  1. کف پوش چوب پنبه

انواع کفپوش ساختمانی

چوب پنبه یکی دیگر از موادی است که سازگار با محیط زیست است و به همین دلیل است که بسیاری از افراد آگاه به محیط زیست، این نوع کف پوش را نسبت به سایر کف پوش ها ترجیح می دهند. چوب پنبه اساساً پوست درخت است و روشی که پوست برداشت می شود، درختان را از بین نمی برد. سپس پوست درختان هر هشت تا ده سال یکبار بازسازی می شود، به این معنی که چوب پنبه بیشتری را می توان در مدت زمان کوتاه تری تولید کرد که رشد درخت دیگری طول می کشد.

چوب پنبه ظاهری گرمی دارد، درست مانند چوب سخت، اما دارای الگوهای دانه ای غیرعادی است که ظاهری منحصر به فرد به آن می بخشد. چوب پنبه را می توان هم تخته ای و هم به صورت کاشی خریداری کرد. تمام کف پوش های چوپ پنبه ای باید هر سه تا پنج سال یک ‌بار آب بندی شود، تا اطمینان حاصل شود که در اثر رطوبت خراب نمی ‌شوند و از لک شدن آن جلوگیری می ‌شود.

  1. کاشی سرامیک

کاشی ‌های سرامیکی در بین انواع مختلف کف‌ پوش ‌ها، ویژگی های تحسین برانگیزی دارند.. کاشی و سرامیک از مخلوط کردن خاک رس و شیل و سپس قرار دادن آن در کوره برای سفت شدن ساخته می شود. انتخاب رنگ های متعدد با افزودن رنگدانه های مختلف ایجاد می شود.

اگر تصمیم به استفاده از کاشی های سرامیکی در کف خود دارید، ممکن است بخواهید کویل های گرم شده تابشی را در زیر آن اضافه کنید تا کاشی ها زیر پای شما سرد نشوند. همچنین انتخاب یک سطح ضد لغزش برای ایمنی ایده بسیار خوبی است.

  1. موکت

موکت یکی از پرطرفدارترین انواع کفپوش، به خصوص در مورد اتاق خواب است. بافت ها و رنگ های بسیار متنوعی در دسترس است و می توانید آن را از مواد متعدد ساخته شده پیدا کنید. توصیه می کنیم برای هر موکتی که مد نظر دارید به تعداد تراکم الیاف توجه کنید، زیرا هر چه الیاف در هرسانتی متر مربع بیشتر باشد، موکت بادوام تر خواهد بود.

  1. کف پوش سنگی

یکی از گران ترین انواع کفپوش ها سنگ است و فقط به دلیل ظاهر مجلل، به راحتی می توان دلیل آن را فهمید. این کاشی های کف از انواع مختلفی از سنگ ساخته شده اند، بنابراین فکر نکنید که تنها به یک گزینه گیر کرده اید. هرچه سنگ سخت ‌تر باشد، در برابر رطوبت مقاوم ‌تر می‌شود، بنابراین سنگ خود را با دقت انتخاب کنید. تمام کفپوش های سنگی باید هر چند سال یکبار اصلاح شوند تا در آینده برای سالیان متمادی زیبا بمانند. انواع کف پوش های سنگی عبارتند از:

  • کف پوش مرمر

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی است که دارای رگه های زیادی بوده و در رنگ های متنوع موجود است. این نوع کف پوش متخلخل است و قبل از نصب باید آب بندی شود. ظاهری مجلل و منحصر به فردی به فضا  می بخشد و اغلب در دیوارها و کف حمام، و همچنین عرشه وان، اطراف شومینه، مبلمان و مجسمه ها استفاده می شود.

  • کف پوش گرانیت

گرانیت نوعی سنگ آذرین است که بسیار متراکم و سخت است. ظاهری دانه‌دار دارد و مواد معدنی درون آن معمولاً به صورت لکه ‌های کوچک در سرتاسر سنگ ظاهر می‌ شوند. گرانیت بسیار غیر قابل نفوذ است و پس از پرداخت، در برابر خراشیدن مقاومت می کند. این کف پوش یک انتخاب عالی برای آشپزخانه ها و مکان های پرتردد است. کاشی های گرانیتی به طور طبیعی آنتی باکتریال هستند و در اثر تماس با آب آسیب نمی بینند.

  • کف پوش تراورتن

این یک نوع سنگ آهکی است که به رنگ های خاکی و معمولاً بژ یافت می شود. از این نوع سنگ برای کف پوش حمام، آشپزخانه، موزاییک دوش، اطراف شومینه، روشویی، دیوار دوش، عرشه وان و موزاییک استفاده می شود. تراورتن سنگی نرم و متخلخل با سطحی طبیعی است که دارای شکاف هایی است. مراقبت ویژه و آب بندی سطحی برای نگهداری تراورتن مورد نیاز است.

  • کف پوش آهکی

شکلی از سنگ مرمر است اما چگالی کمتری دارد. سطح آن را می توان جلا داد تا صاف شود. برای استفاده در آشپزخانه یا کفپوش های پرتردد توصیه نمی شود زیرا به راحتی لکه می شود و مستعد خراش است. سنگ آهک به طور کلی در رنگ های خاکی مانند مایل به سفید، خاکستری یا بژ موجود است.

  • کف پوش تخته سنگ

این سنگ دگرگونی دانه ریز است که بسیار متراکم و بادوام است. بیشتر در رنگ‌ های خاکی تیره‌تر مانند مشکی، خاکستری، خردلی و سبز موجود است و برای کف‌ ها، راهروها و پشت بام ‌ها، و برای میزهای آشپزخانه وستون های در معرض رطوبت، مناسب‌ تر است. سطح تخته سنگ بافت بسیار طبیعی دارد.

  • کف پوش سنگ ماسه

سنگ ماسه ظاهری دانه ای دارد و سختی آن به درجه انجماد بستگی دارد. بیشتر در فضای باز در پروژه های باغبانی و محوطه سازی در مسیرها و مرزها استفاده می شود. این نوع سنگ در معرض تاثیرات آب و هوایی و محیطی قرار دارد و بنابراین در مکان هایی استفاده می شود که جزئیات زیبایی چندان مهم نیستند.

  1. کف پوش بتن صیقلی

کف پوش بتنی به یک نوع محبوب برای کف پوش ها تبدیل شده اند، به خصوص در خانه هایی که ظاهری مدرن دارند. این نوع کف پوش را می توان با رنگ های مختلف رنگ آمیزی کرد، بعلاوه می توانید تقریباً با هر طرحی که فکرش را بکنید روی آن مهر بزنید. نصب این نوع کفپوش می تواند بسیار پیچیده باشد، بنابراین یا باید در این زمینه آگاه باشید یا باید با یک متخصص مشورت کنید.

  1. کف پوش وینیل

وینیل یکی از بادوام ترین انواع کف پوش است و عملاً بدون تعمیر و نگهداری نیز می باشد. این نوع کف پوش یک گزینه عالی برای کسانی است که کمتر می توانند هزینه کنند. در انتخاب کف پوش وینیل هیچ کس نیازی به گذشتن از رنگ و سبک دلخواه خود ندارد، زیرا رنگ ها و الگوهای زیادی برای انتخاب وجود دارد.

  1. کاشی ها

  • کاشی چینی

این نوع کاشی‌های سرامیکی است اما متراکم ‌تر بوده و در برابر رطوبت مقاوم ‌تر است، بنابراین برای فضاهایی با رطوبت بالا مانند حمام بهترین است. این کاشی‌ها در رنگ‌های مات، بدون لعاب یا براق موجود هستند.

آن ها دوام عالی داشته، در برابر لکه طبیعی، سایش و آسیب، حداقل جذب آب و رنگ بدنه مقاوم بوده، که آنها را برای نصب در داخل و خارج از خانه مناسب می کند. کاشی های چینی به دلیل چگالی و سختی بالا به سختی بریده می شوند، بنابراین هزینه و نیروی کار اغلب بالاتر است.

  • کاشی معدن

کاشی معدنی کاشی سرامیکی بدون لعاب می باشد. ارزان و بادوام بودن کاشی معدن، آن را به یک گزینه طبیعی برای استفاده در کاربردهای کاشی صنعتی، تجاری و مسکونی تبدیل می کند. همچنین کمتر در معرض تراشه و خراش است. در آب و هوای سردتر، از گریدهای مقاوم در برابر یخ زدگی کاشی های معدن برای جلوگیری از مشکلات مربوط به آب و هوا استفاده می شود. در مصارف مسکونی، از آن برای آشپزخانه ها و مسیرها استفاده می شود، زیرا دارای سطح طبیعی درشتی است که باعث می شود در هنگام خیس شدن نسبت به سایر سطوح کمتر لغزنده شود.

  • کاشی موزاییک

کاشی های موزاییک از ترکیب چینی یا خاک رس ساخته شده اند. آنها عمدتاً کمتر از 15 سانتی متر مربع اندازه دارند و به اشکال مختلف مانند مربع، مستطیل، هشت ضلعی و غیره برش داده می شوند. کاشی های موزاییک بیشتر در قسمت های کوچکتر مانند حمام یا آشپزخانه یا حتی قسمت های کوچک فضای پیشخوان استفاده می شوند.

در کاشی موزاییک کل ورق در بستری از چسب گذاشته شده و تمام شکاف های بین کاشی های ریز دوغاب شده است. موزاییک شیشه ای کارایی بسیار خوبی برای جذب و پخش نور در سراسر اتاق انجام دارد.

  • کاشی سنگفرش

همانطور که از نام آن مشخص است، کاشی های سنگفرش بیشتر در فضاهای بیرونی سنگفرش شده استفاده می شود. آن ها از خاک رس فشرده یا بتن پیش ساخته، تهیه شده اند و آن ها را برای پیاده روهای بیرونی، کف، عرشه استخر، آستر استخر و پاسیو مناسب می کند. آن ها می توانند ترافیک بالا را تحمل کنند و در برابر سایش مقاوم هستند.

آشنایی با انواع مختلف کفپوش برای انتخاب، می توان دریافت که چرا تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک را بیشتر دوست دارید، دشوار است. با این حال، از آنجایی که هر کدام در مقایسه با معایب، مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند، همیشه نوعی از کفپوش ساختمانی وجود دارد که در بین بقیه موارد بهتر و متناسب با نیازهای شما است. می توان گفت که کفپوش ‌های ساختمانی به عنوان یک عنصر طراحی داخلی، مهم هستند و می‌توانند به زیبایی و ارتقاء ظاهر یک مکان کمک کنند.

همچنین لازم به ذکر است که، انتخاب کفپوش مناسب باید با تردد، نیازهای نظافت و نگهداری و استفاده مکانی تطابق داشته باشد. به نظر می رسد گزینه های مختلفی برای انتخاب کف پوش وجود داشته، که تشخیص نوع کفپوش مورد علاقه فرد را در طول پروژه های ساختمانی آسان تر می کند. با این حال، اگر تا به حال با کسی برخورد کرده اید که نمی داند چه نوع کفپوش ساختمانی را نیاز دارد، برای راهنمایی بهتر، شما باید آشنایی با انواع کفپوش ساختمانی را داشته تا بدانید که کدام یک از انواع کفپوش ساختمانی متناسب با نیازهای آن شخص می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *