با خواندن مقاله “روش های مکانیکی نصب بتن اکسپوز چیست؟” می توانید تفاوتی که در دو روش خشک و روش تر برای نصب پنل های بتن اکسپوز وجود دارد آشنا شوید. که هر از مزیت های مخصوص به خود برخوردارند. این روزها روش مکانیکی که از آن ها از ابزارهایی مانند پیچ و مهره برای اتصال پنل های بتن اکسپوز به دیوار استفاده می شود رونق بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده اند، هرچند همچنان می توان روش استفاده از ملات دوغاب برای چسباندن این پنل ها را بیشتر مشاهده کرد.

بتن اکسپوز به عنوان عایق حرارتی

ولی نکته ای که قبلا در مورد آن گفتگو کردیم و همچنان جا دارد که بیشتر به آن بپردازیم آن است که می توان از نمای بتن اکسپوز به عنوان کمکی برای عایق سازی گرمایی ساختمان استفاده کرد. به خصوص در این زمانه ای که ارزش و قدر انرژی بیش از هر زمانی دانسته می شود و هر روشی که به مصرف کمتر انرژی در جهان کمک کند، روشی ارزشمند و مورد استقبال می باشد.

جایگاه بتن اکسپوز در حفظ انرژی چیست؟

البته بتن اکسپوز عایق چیز جدیدی نیست و دهه هاست که در بازار ساختمانی عرضه می شود. البته اخیرا با سخت گیری های بیشتری که در مورد مصرف انرژی در استانداردهای ساختمان سازی تحمیل می شود استفاده از بتن اکسپوز به عنوان نقش عایقی گسترش بیشتری یافته است. و همانطور که گفته شد این مسئله هم بخاطر ملاحظات زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی هواست و هم به دلیل کمبود منابع انرژی در دسترس بشر است.

چرا که بسیاری از منابع انرژی پایان پذیر هستند. به همین دلیل وقتی که یک ساختمان ساخته می شود یکی از اولویت ها این است که انتقال گرمای کمتری از طریق دیوارها صورت بگیرد که این هدف به چند طریق قابل دستیابی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم؛

  1. افزایش استحکتم و مقاومت مصالح ساختمانی به کار رفته مانند استفاده از بتن اکسپوز. البته افزایش استحکام ممکن است باعث ایجاد محدودیت هایی در پتانسیل ساختمان در ارتفاع و تعداد طیقات شود. یعنی شما برای آنکه هزینه مقاومتی ساختمان را افزایش دهید لازم است محدودیت هایی را در ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان اعمال کنید.
  2. ممکن است باعث افزایش غیر واقعی ضخامت دیوارها شود. اگر شما بخواهید از بتن اکسپوز استفاده کنید دیگر نیاز نیست برای آنکه مقاومت در برابر انتقال حرارت دیوار را افزایش دهید ضخامت دیوارها را به شکلی مصنوعی و غیر ضروری افزایش دهید. چرا که بتن اکسپوز خود به تنهایی می تواند نقش عایق را به خوبی ایفا کند.

بنابراین غیر از استفاده از بتن اکسپوز ممکن است برخی معماران و مهندسان از راه های دیگری برای ایجاد عایق حرارتی در دیوارها استفاده کنند. اما بتن اکسپوز دو کاربرد همزمان دارد. اولا بتن اکسپوز می تواند به دلیل خاصیت متریالی که دارد انتقال حرارت را به حداقل برساند و ثانیا بتن اکسپوز یک نمای زیبا برای دیوارهای ساختمان فراهم میکند.

شما می توانید حتی برای دیوارهای داخلی ساختمان نیز از بتن اکسپوز بهره مند شوید که به خصوص برای برخی طراحی های دکوراسیون داخلی استفاده از این محصول بسیار مناسب است. اگر می خواهید که جایگاه این سازه را در طراحی دکوراسیون داخلی بهتر درک کنید می توانید با طراحان هنزا مشورت نمایید یا نمونه های اجرایی را در صفحه بتن اکسپوز هنزا مشاهده نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *