بحثی که همواره طرفداران استفاده از جی اف آر سی / جی آر سی از آن حمایت می کنند آن است که به کار گرفتن الیاف شیشه به جای استفاده از میلگردهای فولادی می تواند باعث بهبود وضعیت بتن شود. این مطلب را در نوشته “الیاف شیشه در جی اف آر سی / جی آر سی چه برتری نسبت به فولاد دارد؟” توضیحات بیشتری دادیم که چگونه چنین تاثیری را در جی اف آر سی / جی آر سی می توانیم از الیاف شیشه یا فایبرگلاس انتظار داشته باشیم.

بنابراین برای بر شمردن اعضای سازنده جی اف آر سی / جی آر سی و تفاوت آن با بتن معمولی باید گفت که این اجزا در ماتریس بتن عبارتند از:

  1. سنگریزه ها مانند شن و ماسه
  2. سیمان که یکی از اجزای اصلی جی اف آر سی / جی آر سی است و برای استحکام و چسبندگی به کار می رود.
  3. پلیمر
  4. سایر افزودنی هایی که می توانند در افزایش مقاومت و انعطاف پذیری و زیبایی سطحی موثر باشند. مانند روان کننده ها
  5. آب. که برای ترکیب و مخلوط شدن سایر اجزای جی اف آر سی / جی آر سی در یکدیگر مورد استفاده قرا می گیرد و در نهایت باید مدت زمانی را صرف آبکشی کرد که آب و رطوبت موجود در ترکیب از آن خارج شده و سازه ما خشک شود. در مرحله آبکشی باید نکات و ملاحظاتی را رعایت کرد که سرعت خشک شدن به اندازه ای نباشد که باعث ترک برداشتن سازه شود.
  6. الیاف شیشه که باید به طور یکنواخت در ترکیب توزیع و منتشر شود.

تاثیر الیاف شیشه بر مقاومت کششی جی اف آر سی / جی آر سی چیست؟

این المان ها وقتی که در کنار یکدیگر به کار گرفته می شوند باعث هم افزایی و تقویت استحکام یکدیگر می شوند نسبت به وقتی که به تنهایی و بدون ترکیب با هم باشند. به همین دلیل است که جی اف آر سی / جی آر سی دارای قدرت بسیار زیادی است.

نکته دیگر آنکه بتن میل به ترک برداشتن دارد که یک دلیل آن را اشاره کردیم که اگر به هنگام خشک شدن و آب از دست دادن، در محلی که رطوبت پایین و دمای بالایی دارد این اتفاق بیفتد موجب می شود سرعت خشک شدن جی اف آر سی / جی آر سی بالا برود و به این ترتیب سطح جی اف آر سی / جی آر سی دچار ترک خوردگی گردد که ظاهر نامناسبی ایجاد می کند.

وجود الیاف شیشه می تواند مانعی بر سر راه ترک خوردن جی اف آر سی / جی آر سی شود. چرا که با پراکنده بودن در حجم ماتریس بتن مانع از هم گسستگی ذرات آن و در نتیجه ترک برداشتن جی اف آر سی / جی آر سی می شود.

اما جی اف آر سی / جی آر سی دو مزیت دیگر دارد که آن ها را نیز مدیون وجود و حضور الیاف شیشه است که این دو مزیت عبارتند از:

  1. انعطاف پذیری و شکل پذیری بالا
  2. مقاومت کششی

این خصوصیات برای جی اف آر سی / جی آر سی ضروری است تا آنکه بتواند در طراحی های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. طراحان و کارشناسان ما در هنزا که شما می توانید با آنها در تماس باشید می توانند راجع به ویژگی انعطاف پذیری جی اف آر سی / جی آر سی و مزیت های آن بیشتر به شما بگویند. البته نمونه های ارائه شده در صفحه جی اف آر سی / جی آر سی هنزا نیز در این راستا کمک کننده می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *