همانطور که می دانید شرکت گام آبی فردا، شرکتی دانش بنیان است که انواع مصالح ساختمانی مرغوب و با کیفیت و منطبق با جدیدترین علوم و دانش ها و تکنولوژی های روز را با برند هنزا تولید می کند که برای اطلاع بیشتر از این محصولات می توانید به صفحه محصولات هنزا مراجعه نموده و با این مصالح ساختمانی آشنا شوید.

اما کارشناسان هنزا علاوه بر انجام تخقیقات و کارهای کارشناسی شده در راستای تولید محصولات هنزا، سعی دارند که مشتریان، خوانندگان و هموطنان گرامی را با انواع ویژگی ها و خصوصیات مصالح ساختمانی و فرآیندهای تولید و ساخت یک سازه آشنا کنند. در همین راستا در مقاله پیشین (“ارکان ساخت ساختمان“) متخصصان هنزا به معرفی مراحل مختلف اجرای یک پروژه ساختمانی از تخریب و گودبرداری گرفته تا ساخت و توسعه بیان کنند.

در این نوشته به نقش و جایگاه کارفرما در اجرای یک پروژه ساختمانی از منظر کارشناسان هنزا خواهیم پرداخت. کارفرما اساسی ترین رکن انسانی یک پروژه عمرانی است که نقش آن مانند نقش تهیه کننده یک فیلم می باشد که به قول کارشناسان هنزا هزینه پروژه را تامین می کند ولی خیلی در بخش مهندسی آن پروژه دخالتی ندارد. اما قواعد و چهارچوب های کلی پروژه را به مجریان و مهندسان دیکته می کند.

پیمانکار و کارفرما در پروژه عمرانی

کارشناسان هنزا می گویند کارفرما به سازندگان و مهندسان اعلام می کند که هدف نهایی ساخت پروژه چیست و ساختمان مورد نظر مثلا چند طبقه باید باشد و چه کارکردها و کارآیی هایی از پروژه ساختمانی مورد نظر انتظار دارد. پس به بیان متخصصان هنزا نقش کارفرما تعیین و بیان حد و حدود کلی سازه است. اما در جزئیات و اینکه نقشه چگونه طراحی شود و از چه متریالی برای سازه بهره گیری گردد به طراحان و مهندسان پروژه بر می گردد. همچنین متخصصان هنزا اخذ مجوزهای لازم برای ساخت و ارتباط با مقامات بالادستی را جزو وظایف کارفرما بیان می کنند.

بنابر آنچه از نگاه متخصصان هنزا بیان کردیم، کارفرما یک طرف قرارداد ساخت پروژه عمرانی است که در طرف دیگر پیمانکار قرار دارد و تامین اعتبار و هزینه های مالی را بر عهده دارد.

رکن دوم نیروی انسانی ساخت یک پروژه عمرانی و ساختمانی از نظر کارشناسان هنزا پیمانکار می باشد که در واقع طرف دوم امضا کننده قرارداد ساخت با کارفرما است و بر اساس اسناد و مدارک و هدف نهایی مد نظر کارفرما، شروع به طراحی، نقشه کشی و ساخت ساختمان می کند.

اما برای شروع یک پروژه ساختمانی که ممکن است مدت زمان طولانی به طول بیانجامد، کارشنناسان هنزا می گویند که ابتدا باید سازندگان طرح و نقشه ای برای مشخص کردن مکان و محدوده قرار گیری و اسکان تمام امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی دست اندر کار ساخت پروژه را تعیین و مشخص کنند. کارشناسان هنزا بیان می کنند که به چنین طرحی، طرح جا نمایی تجهیز کارگاه و سایت پلان کارگاهی می گویند که در آن محدود کارگاه و همچنین محل قرار گیری مصالح ساختمانی، خطوط آب، سرویس های بهداشتی، دفاتری که برای اسکان مهندسان و شرکت های سازنده در نظر گرفته شده است و همچنین انبارها و کارگاه های ساخت برخی مصالح مورد نیاز و محل استقرار و استراحت کارگران و غیره مشخص می شود.

تعیین نقشه جا نمایی کارگاه

همچنین به گفته کارشناسان هنزا باید اطراف کارگاه ساخت یک پروژه عمرانی با فنس، توری و یا تخته چوبی از محیط اطراف جدا باشد. همانطور که می دانید و همواره مورد تاکید کارشناسان هنزا بوده، کیفیت مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساختمان یکی از اساسی ترین مبانی ساخت استاندارد یک ساختمان است. و به همین دلیل در کارگاه هایی که برای ساخت پروژه های بزرگ ساخته و پرداخته می شود محلی به نام آزمایشگاه وجود دارد.

همانطور که در تولید محصولات هنزا در کارخانه واحدی جهت کنترل کیفیت در نظر گرفته می شود، در کارگاه ها این عمل در آزمایشگاه کارگاه صورت می گیرد که کارشناسان هنزا می گویند وظیفه ای که بر عهده نیروهای مشغول به کار در آزمایشگاه قرار دارد این است که مصالح ساختمانی مانند بتن، شن، ماسه، آسفالت، خاک و غیره که در پروژه عمرانی مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد را در این واحد مورد بررسی قرار داده و کیفیت آن را سنجش می کنند تا بتوانند کیفیت و مرغوبیت آن را کنترل و تایید کنند.

کارشناسان هنزا اظهار می کنند که در آزمایشگاه برای کنترل کیفیت بتن، روانی بتن، مقاومت های هفت روزه، بیست و هشت روزه و نهایی بتن، عدد اسلامپ و عمل آوری بتن را چک می کند و همچنین کرمو نبودن و سالم بودن آن را بررسی و تایید می کنند. آزمایشگاه شن و ماسه نیز به اذعان کارشناسان هنزا، رطوبت، در صد جذب آب آن و همچنین مقاومت های شن و ماسه را اندازه گیری می کند. در مورد خاک نیز مواردی مانند آزمایش تحکیم، آزمایش برش مستقیم، برش های سه محوره، حد روانی، حد خمیری، الاستیسیته و نفوذ پذیری خاک مورد سنجش قرار می گیرد.

آزمایشگاه کنترل کیفیت مصالح ساختمانی

آزمایشگاه آسفالت نیز به گفته کارشناسان هنزا، مقاومت آسفات، انعطاف پذیری و درصد ترکیبات مختلف موجود در آشفالت را مورد تجزیه و تخلیل قرار می دهد. از نگاه متخصصان هنزا انجام این آزمایشات برای آنکه از کیفیت مصالح ساختمانی و استحکام و مقاومت پروژه نهایی ساخته شده مطمئن باشیم، ضرورت دارد. در صورتی که می خواهید با جزئیات آزمایشات انجام شده بر روی مصالح مختلف ساختمانی و چگونگی تعیین و کنترل کیفیت آن می توانید با کارشناسان و متخصصان محصولات هنزا در تماس باشید.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *