بتن جی اف آر سی هم از بتن مخصوص استفاده می کند و هم الیاف شیشه (فایبر گلاس) ای. آر را به کار می گیرد. که هر یک به تنهایی مزیت ها و فوایدی دارا هستند اما ترکی آن ها با یکدیگر یک کامپوزیت خارق العاده را ایجاد می کند. مقاومت کششی سبب می شود که جی آر سی در برابر نیروهای وارده از هم نپاشد در حالیکه مقاومت انعطافی آن کمک می کند که در برابر خم شدن مستحکم و پایدار باشد.

فایبر گلاس (الیاف شیشه) و همچنین میزان بالای پلیمر موجود در جی اف آر سی، این خصوصیات و ویژگی های ضروری را که برای به کارگیری دراز مدت جی آر سی در نمای ساختمان یا کانتر آشپزخانه ضروری است، فراهم می آورد.درباهر تاثیر و اهمیت به کارگیری و استفاده از پلیمر در تولید جی اف آر سی در مقاله “نقش پلیمر در جی اف آر سی” به طور کامل صحبت کردیم. علاوه بر آن جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با پنل های تولیدی جی آر سی بهتر است به صفحه جی اف آر سی هنزا مراجعه نمایید. در ویدئوی زیر نمونه ای از جی آر سی تولیدی هنزا را مشاهده می نمایید.

در گذشته برای تقویت و تسبیح بتن از آرماتورهای فولادی استفاده می شده است ولی در محصول جی اف آر سی، آرماتورهای فولادی جای خود را به الیاف شیشه داده اند که این الیاف از ترک برداشتن و شکست بتن پیشگیری و ممانعت به عمل می آورند. البته باید توجه داشت که هر چند کاربرد و استفاده از جی اف آر سی نسبت به بتن های سنتی آسان تر و سریع تر صورت می گیرد ولی عملیات ساخت و پرداخت آن، پروسه ساده ای نیست. یعنی تصور نکنید که تنها با ریختن الیاف شیشه به بتن می توانید به جی اف آر سی مرغوب و با کیفیت دست پیدا کنید. جهت کسب اطلاع بیشتر در این زمینه بهتر است نوشته “روش های اختلاط الیاف در جی اف آر سی” را مورد مطالعه قرار دهید.

اندازه، شکل، جنس و مقدار الیافی که به بتن جی اف آر سی افزوده می شود و همچنین شیوه ترکیب آن، تاثیر بسزایی بر روی بتن نهایی خواهد داشت. همانطور که در نوشته “انواع الیاف فولادی در بتن الیافی” دیدیم اشکال مختلف الیاف فولادی تاثیرات گوناگونی بر خواص بتن الیافی مربوطه می گذارند. اگر الیاف نا مناسب و یا مقدار نامناسب الیاف در جی اف آر سی به کار گرفته شوند، می توانند سبب شکست و فرسایش بتن به کار گرفته شده، می گردد.

انواع الیاف به کار رفته در جی اف آر سی

از آنجایی که الیاف شیشه ای یا همان فایبر گلاس جهت تامین مقاومت کافی و لازم در جی اف آر سی به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است اگر روپوش جلا دهنده به کار گرفته نشود، الیاف شیشه کاملا مشهود و نمایان در سطح کار باشند. روکش جلا که برای پوشاندن سطح جی اف آر سی به کار می رود باید عاری از الیاف شیشه باشد چرا که وظیفه آن مخفی کردن این الیاف از دید بیرونی می باشد. و همچنین دارای مقاومت یا استحکام خاصی نمی باشد و تنها آثار زیبایی و بخشیدن یک چهره و جلوه خوب به بتن جی اف آر سی را به همرا دارد. برای آنکه بدانید از چهخ روکشی بهتر است برای پوشش بتن جی اف آر سی تولیدی خود استفاده کنید می توانید با محققان و کارشناسان ما در هنزا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *